Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Pastoraat rondom de Doop Deel 2: Gelovige doopouders

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Pastoraat rondom de Doop Deel 2: Gelovige doopouders

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

IN HET EERSTE ARTIKEL VAN DE SERIE ‘PASTORAAT RONDOM DE DOOP’ ZIJN WE INGEGAAN OP HET ONDERSCHATTEN EN OVERSCHATTEN VAN DE DOOP EN HOE BELANGRIJK HET IS OM DE DOOP OP DE JUISTE WAARDE TE SCHATTEN. DEZE KEER BEHANDELEN WE DE PASTORALE VRAAG OF JE ALS DOOPOUDERS GELOVIG MOET ZIJN OM JE KIND TE MOGEN LATEN DOPEN. ER ZIJN OUDERS DIE OM DEZE REDEN DE DOOP VAN HUN KIND(EREN) UITSTELLEN.

Opschrift Doopformulier

De achtergrond van deze vraag is niet alleen dat de Heilige Doop een sacrament is, wat evenals het Heilig Avondmaal bedoeld is om het geloof van Gods kinderen te versterken, maar ook het opschrift van het Doopformulier wijst daar op. In de Jongbloed-uitgave van de Statenvertaling staat boven het eerste liturgische formulier: ‘Formulier om den Heiligen Doop aan de kleine kinderen der gelovigen te bedienen’. In de GBS-uitgave (en de Bijbel met uitleg) heet het: ‘Formulier om den Heiligen Doop aan de kinderen te bedienen’. Oorspronkelijk stond er boven het Doopformulier: ‘Forme om den heiligen doop uit te richten’. In het Psalmboek naar de berijming van Datheen lezen we: ‘Formulier om den Heiligen Doop te bedienen aan de kleine kinderen der geloovigen’. De verschillende opschriften zijn niet verkeerd. Echter het opschrift waarin geschreven wordt over de ‘kleine kinderen der gelovigen’ geeft nog wat duidelijker de inhoud van het formulier van de Heilige Doop aan. Als we het formulier goed lezen, dan merken we dat de opstellers ervan uitgaan dat de doopouders gelovig zijn. En dan niet alleen dat ze geloven dat er een God is en dat de Bijbel waar is, maar dat ze geloven in Christus. Daarom begint ook het stukje voorafgaande aan de drie doopvragen met de aanspraak: ‘Geliefden in de Heere Christus’. Het Avondmaalsformulier begint met dezelfde aanspraak. Verder wordt in het formulier gevraagd om ongeveinsd te antwoorden, wat een ongelovige niet kan. Ook mogen we niet naderen tot het doopwater ‘uit gewoonte’ of ‘bijgelovigheid’.

Om gebruik te maken van het sacrament van het Heilig Avondmaal is waarachtige bekering nodig. Zou dat bij het gebruik van het sacrament van de Heilige Doop dan niet nodig zijn? Ik heb de indruk dat bij een doopbezoek of tijdens een doopzitting meer gevraagd wordt naar hoe het met het kind is dat gedoopt gaat worden, dan hoe het met de doopouders zelf is. Hoe is het tussen God en hun ziel? Mogen ze uit genade iets kennen van dat ware geloof in de Heere Jezus Christus? Evenals in een week van voorbereiding op het Heilig Avondmaal moeten de doopouders zichzelf bij de voorbereiding op de Doop van hun kind onderzoeken. Het opschrift boven het formulier om de Heilige Doop aan de kleine kinderen der gelovigen te bedienen, geeft aan hoe het behoort te zijn.

Een ordening van God

Maar als nu dat ware geloof nog gemist wordt, moet de Doop van het kind dan worden uitgesteld? Nee, die nood moet ons uitdrijven naar de Heere alleen om van Hem dat ware geloof te ontvangen. Onze kinderen behoren gedoopt te worden. Dat is geen instelling van mensen, maar een ordening van God ‘om ons en ons zaad Zijn verbond te verzegelen’. De Heilige Doop is een inzetting van de Koning van de Kerk en mag niet worden nagelaten. En als we de rijkdom van de Doop gaan beseffen, willen we onze kinderen die ook niet onthouden. Het Doopformulier veronderstelt gelovige ouders. Als zodanig worden zij aangesproken en worden de doopvragen beantwoord. Dat wil ondertussen niet zeggen dat er gedoopt wordt op grond van het geloof van de ouders. Er wordt gedoopt op grond van Gods verbond. Ouders mogen dus hun kind niet in ongeloof laten dopen maar zij mogen het ook niet ongedoopt laten. God heeft er recht op en Zijn verbond vraagt geloof.

Is de Doop wel geldig als ouders toch uit gewoonte, dus zonder geloof, hun kind hebben laten dopen? Gode zij dank is de Doop dan nog steeds geldig. De Doop is een teken van Gods genadeverbond. Dat verbond is niet afhankelijk van mensen. God Zelf staat in voor dat verbond. De geldigheid van de Doop is niet afhankelijk van een al dan niet oprecht ja-woord van de ouders, hoewel de Heere wel op dat ja-woord terugkomt! De geldigheid van de Doop is ook niet afhankelijk van degene die het bedient. Daarom erkennen wij zelfs de rooms-katholieke Doop. De geldigheid van de Doop is afhankelijk van het ja-woord van God. Iemand heeft de Doop ooit ‘het Amen van God’ genoemd. Dat is nu juist het bijzondere van de kinderdoop. Daarin worden we alleen op God Zelf teruggeworpen en op niets van de mens.

Oud Beijerland, ds. J. Joppe

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 december 2019

Kerkblad | 24 Pagina's

Pastoraat rondom de Doop Deel 2: Gelovige doopouders

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 december 2019

Kerkblad | 24 Pagina's