Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Schepping en voleinding

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Schepping en voleinding

6 minuten leestijd

In de bundel Creation and Doxology. The Beginning of God’s Good World vinden we lezingen die werden gehouden op de derde jaarlijkse conferentie van het Center for Pastor Theologians. Wat de lezingen verbindt, is het pogen om het begin en het einde van Gods goede schepping te begrijpen. Terecht wordt in deze bijdragen onderstreept dat wij het kwade nooit in het schepselmatige moeten zoeken. In de meeste bijdragen wordt uitdrukkelijk of minder uitdrukkelijk geprobeerd om het Bijbelse getuigenis van de oorsprong van de mens en van de wereld te integreren met het model van evolutie. Wel stelt Todd Wilson dat Adam en Eva historische personen waren en de zondeval een historisch feit.

Het helderst is hier de bijdrage van Hans Madueme. Hij houdt op grond van het Schriftgetuigenis eraan vast dat Adam en Eva zo waren geschapen dat zij niet behoefden te sterven. De dood van de mens is het gevolg van de zondeval. De geschiedenis van de mensheid is een betrekkelijk korte geschiedenis en niet van honderdduizenden of miljoenen jaren. Hoewel de vraag naar de ouderdom van de aarde theologisch niet van hetzelfde gewicht is als de historische realiteit van de staat der rechtheid en de zondeval, is Madueme van mening dat het Schriftgetuigenis op een jonge aarde wijst. Wel houdt hij wat afstand van hen die daarvoor allerlei wetenschappelijke bewijzen aanvoeren. Hij wil zich louter op het Schriftgetuigenis baseren en spreekt van dogmatisch creationisme.

Wat bijna alle bijdragen met elkaar verbindt, is dat men de schepping vanuit Christus wil verstaan. De wereld is geschapen opdat de mens door Christus gemeenschap met God zou hebben. Gerald Hiestand meent dat deze gedachte al bij de kerkvader Irenaeus is te vinden. Echter, dan interpreteert hij de eerste kerkvader wel erg naar zichzelf toe. Deze stelt dat Adam in een staat van kinderlijke onschuld is geschapen. Wat wij in Adam hebben verloren, krijgen wij in Christus op een veel heerlijker wijze terug. Dat betekent echter niet dat wij over de schepping alleen maar in het licht van de menswording van Christus kunnen spreken. Dat is een gedachte die Karl Barth heeft geïntroduceerd. Op deze wijze is het onmogelijk echt een plaats te geven aan de staat der rechtheid en de historische zondeval. Dat geldt ook van de ernst van het laatste oordeel. De teneur van de bundel is dat God aan Zijn oorspronkelijk goede schepping vasthoudt en die eenmaal volledig vernieuwt.

Dat is waar, maar er moet wel meer worden gezegd. De vernieuwing vindt plaats in de weg van oordeel en gericht. De vernieuwing betekent voor de mensheid ook een scheiding. Dat laatste wordt niet ontkend maar evenmin gezegd.

De wijze waarop in de meeste bijdragen van deze bundel over schepping en voleinding wordt gesproken, vindt ook in Nederland in de gereformeerde gezindte ingang. Ik wijs slechts op de Gewone Catechismus. Het is een andere lijn dan die van de klassieke en gereformeerde theologie.

Daarin staat tussen de oorspronkelijke goede schepping en de vernieuwing de zondeval. Christus’ werk als Middelaar moet niet vanuit de schepping, maar vanuit de zondeval worden verstaan. Zonder zicht op de eerste Adam krijgen we nooit zicht op de tweede Adam.

Nunspeet, dr. P. de Vries

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 januari 2020

Kerkblad | 24 Pagina's

Schepping en voleinding

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 januari 2020

Kerkblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken