Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

God staat aan het begin

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

God staat aan het begin

‘‘IN DEN BEGINNE SCHIEP GOD DEN HEMEL EN DE AARDE.’ GENESIS 1:1

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

'Papa, wie heeft dít allemaal gemaakt?’ Jan wijst om zich heen en vragend kijkt hij zijn vader aan. ‘Dat weet ik niet, jongen.’ Jan gaat verder: ‘Maar waarom leven we eigenlijk op aarde?’ ‘Dat weet ik ook niet, Jan.’ Vader moet zijn zoontje het antwoord schuldig blijven. Jan stelt échte vragen. Levensvragen. Vragen die alleen God kan beantwoorden.

God beantwoordt in de Bijbel échte vragen. Hebt u wel eens échte vragen gesteld? En deze vragen door God laten beantwoorden? Vragen naar het begin van alle dingen; vragen naar de oorzaak van alle ellende; vragen naar de verzoening met God; vragen over het eeuwige leven. Dít zijn levensvragen en daar kan alleen Gód ons mee helpen.

Wanneer we een willekeurig boek openslaan, is het van belang het eerste hoofdstuk goed te lezen. De hoofdpersoon van het boek wordt geïntroduceerd. De achtergrondsituatie wordt geschilderd en het thema van het boek wordt geschetst. Om het boek te begrijpen kunnen de eerste hoofdstukken niet gemist worden. Wie verderop in het boek begint, begrijpt niet waar het precies om gaat.

Zo geldt het ook voor het Boek van God. In de eerste regel wordt de ‘Hoofdpersoon’ naar voren gebracht, namelijk God. De Bijbel gaat over God. Over wie Hij is en wat Hij doet. Al snel lezen we over het ‘probleem’ dat in dit boek centraal staat, namelijk dat de mens in zonde valt. Wie deze eerste hoofdstukken weglaat, kan het hele Boek niet meer begrijpen.

Het Boek gaat dus over God. Hij staat centraal. Hij is Degene Die handelt en spreekt. Wanneer we (s)preken over ‘Abraham’ of ‘David’ dan mogen zij niet tot hoofdpersoon van ons (s)preken worden. Het gaat om Gód. Om wat Hij doet en zegt. David mag niet centraal staan, noch Abraham. Het gaat om wat God doet in het leven van David, in het leven van Abraham. Alles draait in de Bijbel om God.

In dit eerste vers staat direct dat God een handelend God is. ‘In den beginne schiep God de hemel en de aarde.’ Hij is kennelijk niet in eeuwige rust. Hij staat niet op grote afstand. Hij is betrokken. Hij zág Zijn schepping en zíe het was zeer goed! Hij schiep de hemel en de aarde: Zijn goddelijk almacht sprak en het was er; Zijn wil gebood en het was terstond (Psalm 33). Hoe machtig is deze God! Van meet af aan overvalt ons bij het lezen verwondering. Eerbied vervult ons als we lezen over God en Zijn ontzagwekkende daden.

God staat aan het begin. Hij staat aan het begin van deze wereld. Wat een grote troost om dit te weten te midden van alle spanningen in de wereld. Hij draagt zorg voor Zíjn schepping. Het maakt veel uit wíe ergens mee begint. Je kunt als mens ergens mee beginnen, zonder iets af te maken. Je kunt je plan moeten bijstellen, omdat de krachten voor de uitvoering ontbreken. Onvoorziene omstandigheden kunnen je plan doorkruisen. Stel nu dat de wereld het gevolg was van een proces van toevallige omstandigheden, welke hoop hadden we dan voor de wereld? We zouden niet veel goeds te wachten hebben. Gelukkig staat God aan het begin én laat Hij niet varen de werken van Zijn handen. Het begin is goed en het einde zal goed zijn. De Bijbel begint met het paradijs en eindigt ermee. God is de Alpha en de Omega.

Overigens komt élk goed begin bij God vandaan. Dit geldt niet alleen voor de schepping, maar óók voor de herschepping. Daarom zijn we gezegend met de wetenschap dat God de wedergeboorte in ons werkt. God begint het nieu-we leven in ons, zodat wij niet hoeven twijfelen dat het tot een goed einde komt. Hoezeer de inwonende zonde een onoverwinlijke vijand lijkt en de verzoekingen talrijk zijn. Omdat God begint in het leven van Zijn kinderen mogen zij gerust zijn: ‘Vertrouwende ditzelve, dat Hij, Die in u een goed werk begonnen heeft, dat voleindigen zal tot op den dag van Jezus Christus’ (Filip. 1:6). Wat is het een ontzaglijke troost om te weten dat God aan het begin staat. Aan het begin van de schepping en aan het begin van de herschepping. Kent u deze troost en geeft het u troost in uw leven?

Vader weet Jan inmiddels échte antwoorden te geven. En op de vraag waarom God ons geschapen heeft, mag hij antwoorden: ‘Jan, het hoogste doel van de mens is om God te verheerlijken en zich eeuwig in Hem te verheugen’. Waarop Jan antwoordt: ‘Daar brengen wij toch niets van terecht, vader’. ‘Inderdaad, Jan. Daarom heeft God Zijn Zoon gezonden om in Christus de wereld met Zichzelf te verzoenen en een nieuw begin te maken.’ Waarna ze beiden mogen instemmen: ‘Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, zie, het is alles nieuw geworden’ (2 Kor. 5:17). Een gelukkige Jan en een gelukkige vader. Zíj vonden échte antwoorden in het Woord van God. U ook al?

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 januari 2020

Kerkblad | 24 Pagina's

God staat aan het begin

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 januari 2020

Kerkblad | 24 Pagina's