Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Thomas Boston

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Thomas Boston

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘IK HEB UW BRIEF MET HET INGRIJPENDE VERSLAG VAN HET VERLIES VAN UW LIEF KIND ONTVANGEN. ZES KEER HEB IK DIE ZWARE GANG NAAR HET KERKHOF GEMAAKT. GOD GEEFT ONS, IN DE EERSTE PLAATS, GEEN KINDEREN TOT ONS GENOEGEN. VAAK LEREN WE ACHTERAF GODS WIJSHEID BEWONDEREN. STRAKS ZULT U UW KIND ZIEN IN HEERLIJKHEID. IK HOOP DAT DE HEERE U EN UW VROUW HEEFT GELEERD ZICH AAN ZIJN WIL TE ONDERWERPEN. HIJ MAAKT ALLES WEL. EN HIJ GEVE U TE BERUSTEN IN ZIJN ONEINDIGE WIJSHEID EN LIEFDE.’ WIE SCHREEF DEZE WOORDEN AAN EEN BEDROEFDE VADER?

Biografie

Thomas werd geboren op 17 maart 1676 in het gezin van de godvrezende kuiper (tonnen/wagenmaker) John Boston te Duns, een plaatsje in Zuid-Schotland. Hij was de jongste van zeven kinderen. Toen hij zeven jaar was kon hij al zelfstandig de Bijbel lezen. Vader John (presbyteriaan) zat vanwege zijn geloof in de gevangenis in Duns. Thomas ging bij zijn vader op bezoek om hem te troosten en bleef daar eens slapen. Van zijn negende tot zijn dertiende jaar ging de begaafde Thomas naar het voortgezet onderwijs, waar hij ook les kreeg in Grieks en Latijn. Eens liep hij van school naar huis over het kerkhof. In een geopend graf zag hij een dode liggen. Dit tafereel is hij nooit meer vergeten. In 1687 kregen de presbyterianen vrijheid om in hun huizen kerk te houden. De elfjarige Thomas ging met zijn bevrijde vader naar een dienst van ds. H. Erskine, de vader van de godzalige broers, Ebenezer en Ralph. Onder zijn preken over Johannes 1:29 (Lam Gods) en Mattheüs 3:7 (adderengebroedsels) werd Thomas bekeerd. Ds. Erskine had een grote, geestelijke invloed op het gezin Boston. Iedere zondag liep Thomas 8 kilometer om hem te horen. ‘s Winters ging hij vaak alleen, lopend door bittere kou of wadend door ijskoud water. Thomas: ‘Ik had het er graag voor over door de zegen van het Woord, dat met kracht in mijn hart kwam’. Naast de preek groeide Thomas’ geestelijke leven in zijn tienerjaren door regelmatige Bijbelstudie en het contact met twee schoolvrienden. Al jong was hij ervan overtuigd dat God hem riep tot het predikambt. Thomas was veertien jaar toen zijn moeder stierf.

Studie

Om de onkosten voor verdere studie te betalen, ging Thomas werken bij een notaris in Duns. Hij werkte daar twee jaar en leerde er veel, onder andere: nauwkeurig noteren, organiseren en juridisch denken. Echter, er gebeurde iets bijzonders. De notaris betaalde zijn klerk niet op tijd. Daarom stal Thomas stilletjes een boek van hem. Het was de uitnemende Verklaring van Mattheüs (NB. In het Nederlands vertaald door ds. Koelman). Door deze diefstal kwam hij in gewetensnood. Hij legde het boek terug. Maar zijn salaris werd nooit geheel uitbetaald. Toch kon hij in 1691 naar de universiteit te Edinburgh. Naast de klassieke talen en Hebreeuws, waar hij een kei in werd, kreeg hij college in logica, ethiek, natuurkunde en filosofie. Zijn gezondheid leed onder zijn ijverig studeren. Na drie jaar slaagde hij voor zijn master en kon hij theologie studeren. Ook werd hij huisonderwijzer. Dit was een goede oefenschool voor het predikambt. Waarom? Wel, hij gaf huisgodsdienst: catechese, gebedsonderwijs, Bijbelstudie en wekte op tot heiligmaking. Na de proefpreek over Jakobus 1:5 (wijsheid) kreeg hij preekbevoegdheid en werd hij beroepbaar gesteld. Zeven gemeenten wilden hem als hun predikant, maar de landheren (die benoemingsrecht hadden) verhinderden dit. Hij moest nog twee jaar wachten voor hij werd bevestigd in het dorpje Simprin met 143 inwoners, twaalf kilometer van Duns.

Simprin

Voor Boston in 1699 het beroep naar Simprin aannam, maakte hij opnieuw een verbond met God. ‘Heere, U bent alles, ik niets. Help mij om Jezus’ wil!’ Dominee zijn in Sim-prin was een bijzondere uitdaging. Er heerste een grote geestelijke onkunde. Zorg voor aardse belangen stond op nummer één.

Slechts in één gezin praktiseerde men de huisgodsdienst. Jarenlang was er geen Heilig Avondmaal gehouden. Binnen één jaar had Boston zijn kleine gemeente gereorganiseerd. Tijdens ieder huisbezoek riep Boston op tot bekering en geloof in de Heere Jezus. Ook bleef deze ijverige predikant theologie studeren. Naast de klassieke talen vergat hij ook het Frans en Nederlands niet. Vaak raadpleegde hij de door hem gewaardeerde Statenbijbel met kanttekeningen. Intussen groeide de gemeente in Simprin. Op Avondmaalszondagen was het bijzonder druk. Na zeven jaar ontbrak geen gezin in de erediensten. Boston: ‘Simprin! O, gezegend zij de Heere voor Zijn goedheid voor Simprin. Altijd zal ik mij Simprin herinneren als een akker die door God werd gezegend.’

Ettrick

In maart 1707 begon Boston zijn ambtelijke arbeid in de kleine plattelandsgemeente Ettrick. Ook in deze ‘woestijn ‘was het ambtelijk begin zeer moeilijk. Zelfs twee ouderlingen kerkten niet bij hem. Ook was er een plan om de pastorie in brand te steken. Maar de Heere hielp. Eén van de vruchten daarvan was dat in elk huisgezin het hoofdwerk van Boston, De viervoudige staat, aanwezig was.

In zijn laatste levensjaren was er veel getob met een zwakke gezondheid (nierstenen). Vlak voor zijn sterven, hield Boston zijn afscheidspreek vanuit het geopende raam van de pastorie over 2 Korinthe 13:5 (zelfonderzoek). Op 20 mei 1737 overleed deze gezalfde dienaar Gods.

Huwelijk

In Simprin trouwde Boston met Katharine Brown, vanwege haar vroomheid, schoonheid en blijmoedig karakter. Hij ontmoette haar tijdens een doktersconsult. Hun huwelijk werd gezegend met tien kinderen. Hiervan stierven er twee in Simprin en vier in Ettrick. Katharine was hem tot grote steun, hoewel zij de laatste tien jaar van hun huwelijk onophoudelijk last had van zware depressies/geestesziekte/suïcideneigingen. Soms was het noodzakelijk haar op te sluiten in een kamer, die ze de bijnaam gaf ‘binnenste kerker’! Door de pijnlijke ervaringen in zijn gezin leerde Boston echt Bijbels pastoraat te beoefenen. Anderen kon hij daarom troosten met de troost die hij zelf van God had ontvangen, uit 2 Korinthe 7:6 (Titus). Geen wonder dat het waardevolle Het kromme in het levenslot (Zondag 10) heen wijst naar autobiografische gegevens.

Gedachten

Opvoeding

‘Christenen (ouders, opvoeders), span u geweldig in om onze jeugd die in groot gevaar is, de noodzaak van de vreze des Heeren duidelijk te maken. Alle gelovigen dienen een goed voorbeeld te zijn en goed onderwijs te geven aan hun gezin, zoals Abraham, Jozua en anderen. Wees nuttig voor alle jeugd en leer hen strijden tegen de zonden. Jongeren zijn de hoop voor de toekomst van kerk en staat.’

Toepassing

‘De Heere opent het Woord en past het op een verborgen wijze aan de zondaar persoonlijk toe, ofschoon het tot allen wordt gesproken in het algemeen. Zo wordt het als het ware een inwendig woord. De Schrift noemt dit: ‘betoning des Geestes’. Christus ademt genade en genegenheid tot zondaars in het Evangelie, doch mensen kunnen dat van zichzelf waarnemen noch zien. Maar de Geest maakt het hen met onweerstaanbare kracht bekend. Hij geeft Zijn licht op het Evangeliewoord van genade, zodat de zondaar dit ziet en hij persoonlijk gaat geloven dat dit hem geldt!’

Zelfonderzoek

‘Maak werk van zelfonderzoek. Beproef bijzonder uw hart, of het gewillig is Christus aan te nemen en alle andere liefhebbers af te zeggen. Bid dat God u onderzoeken wil en u aan uzelf ontdekt. Stel uw hart in Gods hand in het besef, dat het in uw eigen handen zal omkomen. ‘Wentel uw weg op den HEERE en vertrouw op Hem, Hij zal het maken’ (Ps. 37).’

Christus

‘Geliefden, kunt u gelukkig zijn zonder Christus, zonder vrede met God?’

Evaluatie

Boston was een schriftuurlijk-bevindelijk predikant. Hij sprak: ‘Het hart van de prediker moet in brand staan om Gods boodschap door te geven’. J. Edwards noemt hem een invloedrijk theoloog. Duncan, Wesley en Whitefield oordeelden positief over hem. Zijn dagboek is te vergelijken met de Belijdenissen van Augustinus en de boeken van Bunyan. Bostons boeken zijn te vinden in (universiteits)bibliotheken van België, Duitsland, Engeland, Nederland en Amerika. ‘En hoe goed is een woord op zijn tijd’ (Spr. 15).

Leerbroek, A.B. Goedhart

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 december 2020

Kerkblad | 24 Pagina's

Thomas Boston

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 december 2020

Kerkblad | 24 Pagina's