Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nicodemus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nicodemus

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Lezen: Joh. 3: 1-21Zineen: Ps. 2: 7Ps. 51: 3 en 5Ps- 8: 4Ps. 52: 7Ps. 25: 2 en 4Ps. 147; 10Tekst: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien" (Joh, 3: 3).

Het is avond in Jeruzalem. Langzamerhand is het stil geworden. De mensen zijn in hun huizen gegaan, velen slapen al. Toch gaat er nog iemand z'n huis uit en loopt door de stille straten van de stad. Het is Nicodemus.

Nicodemus is een Farizeeër. Hij doet erg zijn best om de wet van God te houden. Samen met anderen zit hij vaak te studeren in de boeken van Mozes om te weten wat God van hen vraagt. Iedere dag zegt hij lange gebeden op. Zo probeert hij God tevreden te stellen, zodat hij later, na zijn sterven, in de hemel mag komen. Nicodemus denkt dat hij door goed zijn best te doen de zaligheid kan verdienen. De mensen hebben eerbied voor hem: het is zo'n ernstige en godsdienstige man!

Maar een poosje geleden heeft Nicodemus de Heere Jezus horen spreken. De Heere was in Jeruzalem, deed wonderen en sprak over het Koninkrijk der hemelen. Nicodemus is er door in de war geraakt. De Heere Jezus sprak heel anders dan de Farizeeërs. Hij zei tegen de mensen dat ze alleen zalig kunnen worden als ze zich voor God neerbuigen en hun zonden belijden. Ze moeten leren dat ze het Koninkrijk van God niet kunnen verdienen. Alleen uit genade, om Jezus' wil zal God hen dan de zaligheid geven.

Daar moet Nicodemus nu steeds aan denken. Hij heeft zich verbaasd over de wonderen die de Heere Jezus deed.

Deze Jezus is geen gewoon mens, Hij is vast een profeet, van God gezonden. Maar als dat waar is, zijn ook Zijn woorden de Waarheid! En dat betekent dat hij, Nicodemus, en al de andere Farizeeërs het verkeerd hebben. Met al hun bidden en studeren kunnen ze de zaligheid dan niet verdienen. Alleen door het geloof in de Heere Jezus, uit genade kan hun hart gereinigd worden van de zonde!

Nicodemus heeft veel vragen! Heel graag wil hij er met de Heere Jezus over spreken, maar hij is bang dat de andere Farizeeërs boos zullen worden als ze merken dat hij naar de Heere Jezus gaat. Daarom gaat hij nu laat in de avond, door de stille, donkere straten.

De Heere Jezus slaapt niet. Vriendelijk ontvangt Hij Nicodemus in het huis waar Hij is. De Heere Jezus heeft nog nooit iemand weggestuurd, die tot Hem kwam. Altijd mogen we met onze vragen tot Hem gaan in het gebed. Ook nu Hij in de hemel is, is Hij altijd bereid om ons te helpen, als we met onze nood tot'Hem komen. Doe jij dat ook, of probeer je het liever zelf op te lossen? 't Is beter om je hulp van Hém te verwachten!

Als Nicodemus bij de Heere zit, zegt hij heel beleefd: "Rabbi (dat is: Meester) wij weten dat U een profeet bent, van God gezonden, anders zou U deze wonderen niet kunnen doen." Dat klinkt heel mooi! De Heere Jezus zal wel blij zijn met wat Nicodemus zegt. Maar nee, de Heere Jezus zegt niet dat Hij het fijn vindt dat Nicodemus dit zegt. Hij weet dat Nicodemus niet gelooft dat , Hij de Messias, de Zaligmaker is.

Nicodemus denkt dat hij geen Zaligmaker nodig heeft! Daarom zegt de Heere: "Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien ".

Daar begrijpt Nicodemus niets van. Verwonderd, bijna spottend zegt hij: "Hoe kan een mens die al groot is, nog een keer geboren worden!" Dan legt de Heere Jezus uit wat Hij bedoelt. Iedereen die bij het Koninkrijk van God wil horen moet een heel nieuw leven krijgen. De Heilige Geest kan je een nieuw hart geven. Je kunt dat niet verdienen door goed je best te doen Nicodemus! Je hart is boos door de zonde. Je hart moet vernieuwd worden en dat kan alleen door de Heilige Geest. Die wil dat uit genade doen. Als je gedoopt wordt, krijg je daar een teken van.

Het krijgen van een nieuw leven is een wonder. Je begrijpt niet hoe dat gaat. Denk maar aan de wind: je weet niet waar die vandaan komt en waar die heen gaat. Toch weet je dat het waait want je hoort het geluid. Zo is het ook met het nieuwe leven dat de Heilige Geest werkt. Je begrijpt niet hoe het komt, maar je krijgt verdriet over dingen die je verkeerd hebt gedaan. Je vertelt de Heere in je gebed, dat je steeds weer zonden doet en dat je zo'n zondig hart hebt. En dan denk je dat de Heere zo ver weg is. Je bent God kwijt. En je krijgt juist de Heere óveral bij nodig! Dan ga je roepen om genade; om het werk van Gods Geest en of je nog een nieuw hart kan krijgen.

Nóg wil Nicodemus niet geloven wat de Heere Jezus zegt. Kan hij dan zichzelf niet redden door veel te bidden en te studeren in Gods Woord? Moet hij dl les van God verwachten?

Ernstig kijkt de Heere Jezus Nicodemus aan: "Bent u een leraar van het volk Israël en weet u deze dingen niet? U die de boeken van de profeten zo goed kent. Hebben zij niet overvloedig gesproken en geschreven over de werking van Gods Geest? Maar u wflt het niet geloven! Johannes en Ik spreken ook de waarheid; wij zijn door God gezonden. Luister toch naar wat Johannes en Ik zeggen. Ik, de Zoon des mensen, die in de hemel is en uit de hemel ben gekomen, weet wie God is en hoe Hij de mensen zalig wil maken."

Weet je nog dat Mozes, lang geleden, een slang moest maken en op een hoge stok zetten? De mensen waren gebeten door giftige slangen. Dat was een straf van God voor hun zonde. Ze moesten sterven, behalve als ze naar de slang keken, daar boven op die stok. Dan bleven ze leven! Zo moet de Heere Jezus ook verhoogd worden aan het kruis. Als de mensen in Hem zullen geloven en zullen vertrouwen op de verzoening van de zonden door Zijn kruisdood, dan zullen ze niet sterven maar het eeuwige leven ontvangen. Zie je Nicodemus, zó krijg je de zaligheid. Niet omdat je zelf zo goed je best doet. Niet vanwege onze kerkgang, ons bidden en ons netjes leven, maar uit gendde alleen, om Jezus' wil.

"Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe."

God heeft maar één Zoon. Toch heeft Hij die Zoon niet gespaard, maar Hem in de wereld gezonden. Hij heeft Hem gegeven, opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren zal gaan, door de zonde die hij heeft gedaan. Die zal het eeuwige leven krijgen. Maar wie niet in Hem gelooft, zal veroordeeld worden. De Zoon van God is als het Licht in de wereld gekomen om de mensen te laten zien hoe zondig ze zijn, maar ook om de liefde van God te laten zien. Maar de mensen willen liever in de duisternis van de zonde blijven. Ze willen niet weten dat hun leven vol zonde is, omdat ze met die zonden niet willen stoppen. Pas als het Licht in je leven gaat schijnen, heb je de Heere Jezus nodig. Want Hij kwam om van de schuld te verlossen. Begrijp je nu dat dat voor jou ook nodig is, Nicodemus?

Voordat het dag wordt, gaat Nicodemus naar huis. Wat heeft hij veel om over na te denken. Nooit zal hij deze woorden van de Heere vergeten. Ze zijn tot hem gesproken in de nacht. Ja, nacht was het ook in zijn hart. Toch is het later in Nicodemus' hart licht geworden. De Heilige Geest heeft het nieuwe leven in zijn hart gewerkt. Dat bleek toen de Heere Jezus verhoogd is aan het kruis. Toen kon iedereen zien en horen dat Nicodemus geloofde in Hem, dat Hij de Zaligmaker is. Samen met Jozef van Arimathéa heeft hij gezorgd voor Zijn begrafenis. De Heere Jezus is zijn Koning geworden.

Uit genade zijn nu al zijn zonden vergeven. Verlang jij daar ook naar? Ieder die in deze Zaligmaker gelooft, zal vergeving van zonden ontvangen!

Ter inleiding

We staan weer aan het begin van een nieuw vereningingsseizoen als de Heere het geeft. Voor u ligt de eerste Mivo- schets. De kommissie Mivo hoopt dat de schetsen u van dienst mogen zijn bij de vertellingen voor de kinderen. Laat het onderwijs wat de Heere Jezus aan Nico- demus gaf daarbij uw leiddraad zijn: "Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien".

Jacobus Koelman heeft scherp de praktijk der godzaligheid gepredikt. Het gaat im mers om leer én levenl

De volgende schetsen gaan over:

nr. 2 'En zij gingen met haast' (kerst)

nr. 3 Achan De maanzieke knaap

De maanzieke knaap

nr. 4 De rijke man en de arme Lazarus Achab en Naboth

nr. 5 'Het lijden van kribbe tot kruis'

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 september 1993

Mivo -12 | 24 Pagina's

Nicodemus

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 september 1993

Mivo -12 | 24 Pagina's