Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Overzicht van de Stof

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Overzicht van de Stof

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

1. De schepping

Als we de Bijbel openslaan op de eerste bladzijde, dan lezen we daar: "In den beginne schiep God de hemel en de aarde." Hier begint het verhaal van de schepping. De schepping van hemel en aarde, van planten, dieren en mensen.

Daarvoor was dat alles er niet. En dan lezen we in het tweede vers van Genesis 1: "De aarde nu was woest en ledig, en duisternis was op de afgrond; en de Geest Gods zweefde op de wateren".

Eigenlijk kunnen we ons niet voorstellen wat scheppen is. God maakte dingen terwijl Hij niets had om ze te maken, en had ook niets nodig. Hij was en is almachtig. Niets is voor Hem te wonderlijk. God sprak en de wereld werd op Zijn bevel geschapen.

De eerste dag schiep God hemel en aarde en het licht. Voortaan zou er onderscheid zijn tussen de duisternis en het licht. Een verschil tussen dag en nacht.

De tweede dag schiep God het uitspansel, lucht en wolken (de hemel). Ook maakte Hij een scheiding tussen de wateren die onder en boven het uitspansel waren (water en wolken).

De derde dag schiep de Heere de bomen, struiken en planten, de vierde dag zon, maan en sterren.

De vijfde dag schiep God de vogels en de vissen.

Bijna was het scheppingswerk nu klaar.

Er was een dag en een nacht. God had het uitspansel gemaakt.

Er was leven op de aarde en in de zee. Overdag werd alles verlicht door de zon. 's Nachts schenen maan en sterren.

Nadat God op de zesde dag de dieren geschapen had, was alles gereed voor het grootste van Gods scheppingswerk.

2. God schept de mens

In Genesis 1:26 lezen we dat de Heere zegt: "Laat ons mensen maken, naar ons beeld, naar onze gelijkenis." In vers 27 staat "En God schiep de mens naar Zijn beeld."

Geen dier of plant werd zo geschapen. "Naar Gods beeld"wil zeggen, dat hij de Heere kende, diende en met Hem regeerde. Hij was volmaakt mens en zonder zonde.

Mam was geschapen uit het stof der aarde. God bouwde een mens uit het stof. Door de adem des levens in zijn neusgaten te blazen, kwam Adam tot leven.

Adam was alleen rret de dieren. Die had de Heere ook op de zesde dag geschapen. Maar het alleen-zijn van Adam zou niet lang duren. Hij kreeg een vrouw van de Heere. God maakte haar uit een rib van Adam. Deze vrouw, Manninne, zou Adam tot een hulp moeten zijn.

"God zag al wat Hij gemaakt had, en zie het was zeer goed." Op de zevende dag rustte God, dat wil zeggen dat Hij geen scheppingswerk meer deed. De schepping kwam nu tot zijn doel: het verheerlijken van God.

3. Evolutie

Sommige mensen zeggen dat de Heere de wereld niet geschapen heeft. Ze zeggen dat dat niet kan. Daarom slaan die mensen de eerste drie hoofdstukken van de Bijbel over.

Velen zeggen dat de aarde ontstaan is in de loop van vele miljoenen jaren. Dat is de evolutieleer.

Een naam die we hier dan eerst moeten noemen, is die van Charles Darwin (1809-1882). Hij studeerde eerst theologie orrdat hij dominee wilde worden. Hij kreeg echter steeds meer belangstelling voor de natuurwetenschappen. Van 1831-1836 maakte hij een onderzoekingstocht naar Zuid-Amerika en de eilanden in de Grote Oceaan met het schip de Beagle. Hierover schreef hij een boek "Over het ontstaan der soorten door middel van natuurlijke selektie".

Hij sprak over de verschillende "soorten". Wat is een "soort"? Een soort is een aantal dieren dat erg veel op elkaar lijkt, zoals bijvoorbeeld het soort honden. Hun bouw lijkt veel op elkaar en ze kunnen "kruisen", dus nakomelingen krijgen. Binnen een soort is echter niet een dier gelijk (er zijn geen twee honden helemaal eender).

Als we de titel van Darwins boek nog eens lezen, dan zien we dat hij spreekt van een "natuurlijke selektie". Daarmee bedoelt hij het volgende: dcor allerlei omstandigheden, zoals kou, hitte, ziekte, honger, enz. sterven er veel dieren uit één soort. Dat zijn de zwakste dieren; die houden het niet lang vol. De sterke dieren overleven die omstandigheden meestal wel. De nakomelingen daarvan hebben ook die eigenschappen. De eigenschappen van de zwakkere soorten sterven uit. Volgens Darwin zouden er op deze manier steeds weer nieuwe soorten zijn ontstaan. Uit de ene soort ontstaat de andere. Enkele voorbeelden: in de loop van miljoenen jaren zouden uit kikkers muizen en uit muizen apen zijn ontstaan. De mensen zouden uit apen ontstaan zijn.

Eén moeilijkheid bleef er echter voor Darwin en zijn volgelingen. Hoe was het allereerste begin ontstaan? Daar zijn ze nooit achter gekomen. Dat bleef hét grote "raadsel".

De evolutieleer van Darwin zorgde voor veel strijd tussen mensen die het Woord dat de Heere gesproken had geloofden en de mensen die de ideeën van Darwin navolgden.

Hoe kwam dat?

Dit kwam vooral doordat de tijd waarin Darwins leer bekend werd, daarvoor zeer gunstig was. Het was een tijd, waarin men alles wilde begrijpen met het verstand. Het was de tijd van de Verlichting. Alles wat men niet begrijpen kon, werd aan de kant gezet.

Ook het geloof dat Gods Woord waar is en dat God alles geschapen heeft werd bespot en uitgelachen. Hoe kon dat nu? Zou iemand iets kunnen maken uit niets? Nee, dat begreep men niet. Daarom kreeg Darwin zoveel aanhangers.

Ook nu zijn er veel mensen die niet geloven dat God alles geschapen heeft. Zij geloven in de leer van Darwin en vele anderen.

Het is een opvatting die lijnrecht tegenover datgene staat, dat wij elke zondag weer in de kerk horen: "Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper des hemels en der aarde".

4. De gevolgen van de evodjheleer

Het geloof in de evolutie had ingrijpende gevolgen voor het christelijk geloof. Immers als de schepping zoals de Bijbel ons die leert, niet zo plaatsgevonden heeft, waarom zijn dan de andere wonderen uit de Bijbel wèl waar? Als je een deel van de Bijbel niet gelooft, betekent dat dat je ook kunt gaan twijfelen aan de andere delen.

De evolutionisten Ieren ook dat de zondeval niet heeft plaatsgevonden. Er is dus ook geen erfzonde en verlossing van de zonde is niet nodig, dus ook de Heere Jezus is niet meer nodig om de straf voor de zonde te dragen.

Zie je dat er dan van het christelijk geloof niets meer overblijft?

Daarom is het voor een christen onmogelijk in de evolutieleer te geloven.

De schepping en alle andere wonderen zijn niet te verklaren. Zelfs niet door de meest geleerde mensen.

Het is ook niet nodig. Hier moeten we niet meer begrijpen, maar geloven. Laten we steeds aan de Heere vragen of Hij ons wil leren om te geloven wat Hij in de Bijbel tot ons zegt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 1979

Mivo -16 | 32 Pagina's

Overzicht van de Stof

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 1979

Mivo -16 | 32 Pagina's