Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vertelschets -12

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vertelschets -12

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat een drukte, in de straten van Jericho. Een heleboel mensen ,staan aan de kant van de weg. Ze kijken allemaal in dezelfde richting. Wat is er toch aan de hand?

De Heere Jezus komt door de stad! Daarom zijn die mensen allemaal de straat opgegaan: ze willen de Heere Jezus zien!

In één van de straten van Jericho staat een heel mooi huis, het lijkt wel een paleis! De man die daarin woont moet wel heel rijk zijn. In dat prachtige huis woont Zacheüs. Hij werkt voor de Romeinen. Hij haalt voor hen de belasting op bij de mensen. Maar, wat zeggen de meeste mensen? In dat huis woont een dief! Waarom zeggen ze dat? De Joden hebben een hekel aan de Romeinen ; ze worden door de Romeinen verdrukt. En ze willen helemaal geen geld aan de Romeinen geven. Daarom haten ze Zacheüs. Daar komt nog bij dat tollenaars vaak te veel geld vragen. Dat geld houden ze zelf. Daarom vinden de Joden dat tollenaars slechte, zondige mensen zijn. Nu, het is ook slecht om teveel geld te vragen. Maar zouden die Joden zelf nooit slechte dingen doen? Zacheüs deed zonden maar de Joden ook en....jij ook! Denk je er wel eens over na dat je eigenlijk niet béter bent dan Zacheüs?

Het rumoer van de straat dringt ook door in het huis van Zacheüs. En Zacheüs gaat de deur uit. Hij gaat ook naar buiten om de Heere Jezus te zien. Hij heeft er lang over nagedacht. Hij is een tollenaar.Hij vraagt soms van de mensen te veel geld. Daarom kijken de mensen op hem neer. Mag zo'n zondaar als hij is wel naar de Heere Jezus gaan? Zacheüs heeft horen vertellen dat de Heere Jezus tollenaars niet haat, maar met hen spreekt. Ja, dat Hij zelfs met hen eet en drinkt. Zacheüs heeft ook veel over de prediking van de Heere gehoord. De Heere Jezus zegt heel andere dingen dan de Farizeeërs en schriftgeleerden. Die zeggen: doe maar goed je best, net als wij. Maar de Heere Jezus zegt dat er vergeving is, zelfs voor de grootste zondaar. Daarom gaat Zacheüs toch naar de straat. Omdat hij weet dat hij die vergeving zo nodig heeft. Wie is deze Jezus toch? In Zacheüs' hart is een verlangen naar de Heere Jezus gekomen om meer van hem te leren kennen.

Maar de straat is vol. Er lopen mensen op de weg rondom de Heere Jezus. Zacheüs wil ook wat van Hem zien. Jammer dat hij zo klein is, nu ziet hij bijna niets van wat de Heere Jezus doet. De mensen zijn allemaal groter dan hij. Hoe moet dat nu? Snel loopt hij een stukje de weg af, hij loopt vóór de stoet uit. En bij een vijgeboom blijft hij staan. Het is een boom met laaghangende takken, vol grote, dikke bladeren. Als hij nu eens op één van die takken gaat zitten, dan kan hij alles prachtig zien. Zo snel mogelijk klimt hij erin. Hij wacht!

B3 Nu zal de Heere Jezus langs komen, vanuit de vijgeboom kan hij Hem ongemerkt bekijken. Zacheüs weet niet dat hij zo onrustig is, omdat de Heere hem Zelf zoekt en trekt. Het is de Heilige Geest Die in zijn hart het verlangen wekt naar de Heere Jezus. Veel van de andere mensen die op de weg lopen hebben dat verlangen helemaal niet. Die zijn alleen maar erg nieuwsgierig naar de Heere Jezus. Ze weten niet dat zondaren zijn. Ze hebben geen Zaligmaker nodig. Ze missen de Heere Jezus niet. Hoe is dat in jouw leven? Heb hij de Heere Jezus al eens echt nodig gehad? als Zaligmaker Die ook jouw zonden kan en wil vergeven.Ken je dat verlangen naar de Heere?

Daar komt de stoet. Zacheüs kan alles nu goed zien. Hij ziet de Heere Jezus en Zijn discipelen. Er lopen een heleboel mensen romdom Hem heen. Die willen allemaal graag horen wat die Profeet te zeggen heeft. De Heere Jezus is nu al dichtbij Zacheüs. Straks zal Hij voorbij lopen en dan wat moet Zacheüs dan doen? Haar, als de Heere

Jezus bij de boom komt waarin Zacheüs zit, staat Hij stil. In de Bijbel staat: En als Jezus aan die plaats kwam, opwaarts ziende, zag Hij hem en zeide tot hem: Zacheüs, haast u en kom af; want Ik moet heden in uw huis blijven. De Heere Jezus noemt Zacheüs bij zijn naam, Hij kent hem.

Hij weet wat er in zijn hart omgaat. Hij weet van de onrust en van het verlangen in het hart van Zacheüs. Zacheüs is zeer verwonderd. Snel klimt hij uit de boom. Zijn hart is vol blijdschap en dankbaarheid. Wil de Zaligmaker bij hem, een grote zondaar, in huis komen? Vol blijdschap brengt hij de Heere naar zijn huis.

De mensen die er bij staan mopperen: Wil Hij Zich met zo'n zondaar bemoeien? Ze begrijpen niet dat de Heere met een tollenaar wil praten. Ja, dat Hij zelfs met hem mee gaat. Hij kon toch veel beter naar één van de schriftgeleerden of Farizeeërs gaan!? De mensen kijken alleen maar naar de buitenkant. Maar de Heere ziet naar het hart van Zacheüs. Hij ziet ook wat er in jullie hart omgaat. Voor Hem is niets verborgen. Hij wist dat Zacheüs Hem nodig had. De Heere Jezus vond hem niet te slecht om Zich met hem te bemoeien. De Heere zoekt degenen die verloren zijn Zelf op. De Farizeeërs en schriftgeleerden hadden Hem niet nodig. Waar Zacheüs naar verlangde is gebeurd. Nu kan hij met de Heere kan hij met de Heere spreken. Nu kan Zacheüs zijn verdriet en zijn onrust over zijn zonden aan de Heere belijden. Dankbaarheid vervult nu zijn hart. Het is anders geworden in zijn leven. Luister maar eens hoe hij nu over zijn geld spreekt. Zacheüs staat op en zegt eerbiedig tegen de Heere Jezus: "De helft van alles wat ik heb, gvan alles wat ik heb, geef ik aan de armen." De helft van die grote schatten, dat zal veel geld zijn! Maar, heeft Zacheüs de tollenaar dat geld wel eerlijk verdiend? Dan zegt Zacheüs: Als het zo is dat ik iemand te. veel heb laten betalen geef ik het vierdubbel terug! Zó dankbaar is Zacheüs dat de Heere naar hem om wilde zien. Hij heeft er al z'n geld voor over.

Vol vreugde antwoordt de Heere Jezus op de woorden van Zacheüs: "Heden is dezen huis zaligheid geschied!"

De Heere Jezus vergelijkt hem met Abraham: net als Abraham was hij een zondig, verloren mensenkind, maar net als Abraham is hij door de Heere Jezus verlost van zijn zonden. De Heere Jezus is gekomen om te zoeken en zalig

De Heere Jezus is gekomen om te zoeken en zalig te maken dat verloren was.

Zonder de Heere zou Zacheüs verloren zijn. Maar de Heere Jezus heeft zijn straf op Zich genomen en gedragen aan het kruis.

Zo werkt de Heere nog steeds. Ken jij Hem al?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 februari 1986

Mivo -16 | 30 Pagina's

Vertelschets -12

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 februari 1986

Mivo -16 | 30 Pagina's