Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een zondig volk......een genadig God

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een zondig volk......een genadig God

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is toch wat! Elke keer als je de geschiedenis van het volk Israël doorleest, zie je dezelfde woorden terugkomen: "Maar de kinderen Israëls deden wat kwaad was in de ogen des Heeren."

Tijdens de reis door de woestijn gebeurde dat steeds, maar ook na de verovering van het land Kanaän. En steeds als de nood het hoogst is, roepen de Israëlieten tot de Heere. En de Heere hoort! Telkens opnieuw redt Hij uit alle gevaar. Steeds zorgt de Heere dat er uitkomst is voor het volk Israël. En waar blijft de dank? Het volk vergeet de Heere weer vlug als het goed gaat. De afgoden worden gediend en het volk leeft zich uit. Maar de Heere laat niet met Zich spotten. Hij waarschuwt en straft het volk. De vijanden komen en onderdrukken de Israëlieten. Zo is het ook in de tijd van de richters. Al drie richters zijn er geweest; Otniël, Ehud en Samgar. Als het volk dan weer afdwaalt, geeft de Heere het over in de handen van Jabin, de koning van Hazor. Het volk wordt zwaar onderdrukt, wel twintig jaren lang. Dan als de nood op het hoogst gestegen is, roepen de kinderen Israëls tot de Heere. En de Heere hoort! De Heere gaat een vrouw gebruiken om het volk Israël te verlossen. Debora, een profetes, woont tussen Rama en Beth-El. Zij is een bekende vrouw, want de Israëlieten komen naar haar toe als er problemen zijn. Ze zoeken haar dan op het gebergte van Efraim. Onder een palmboom zit zij en luistert naar de Israëlieten. Ze geeft raad en spreekt recht als dat nodig is. Maar als profetes doet ze nog meer. Ze waarschuwt de Israëlieten voor de afgodendienst en ze wijst hen er op dat ze de Heere moeten dienen.
Deze Debora krijgt een opdracht van de Heere. Ze voert die opdracht meteen uit, want ze roept Barak, een man uit de stam van Naftali, bij zich. Ze geeft Barak het bevel om een leger te verzamelen. Met 10.000 man uit de stammen Naftali en Zebulon moet hij naar de berg Tabor gaan. Daar zal hij moeten vechten tegen het leger van Jabin, waarvan Sisera de generaal is. Maar dat durft Barak niet zomaar. Hij weet dat Sisera een kundig en dapper krijgsman is. Bovendien heeft Sisera een goed bewapend leger, met wel 900 strijdwagens. Moet Barak met een ongeoefend leger daar tegen vechten? Nou, Barak wil het wel doen, maar alleen als Debora ook mee gaat. Anders durft hij het niet aan. En Debora gaat mee. Deze vrouw zal ten strijde trekken met het leger van Barak, maar dan zal de eer van de overwinning ook voor een vrouw zijn.
Nu verzamelt Barak zijn leger. Ook uit de verschillende andere stammen komen soldaten, die Barak willen volgen in de strijd tegen de vijand. Met Barak en Debora! Ja, maar bovenal met de Heere! Zo durven ze de strijd wel aan!


De plaats van de vrouw

Emancipatie is de grote kreet van deze eeuw! De gelijkstelling van mannen en vrouwen is door allerlei acties aan de orde gesteld. Als wij gaan nadenken over de plaats van de vrouw, nemen we als het goed is de Bijbel er bij ter hand. Veel vrouwen worden met name genoemd. Eén van hen is Debora. Door sommigen wordt zij gezien als een geëmancipeerde vrouw, maar als je de geschiedenis in het boek Richteren leest, merk je iets anders: ze was een MOEDER. Als een moeder in Israël heeft zij een taak volbracht, die haar door de Heere op de schouders werd gelegd. In afhankelijkheid heeft ze haar werk mogen doen, tot eer van God. Vergelijk deze instelling van Debora eens met die van de voorvechters van de emancipatie van de vrouw. Dan ontdek je een wereld van verschil.


Om over te praten

* 'Maar de kinderen Israëls voeren voort te doen, dat kwaad was in de ogen des Heeren.'

- Welke zonde werd vooral door de Israëlieten bedreven? Je kunt het vinden in Richteren 2: 11-13.
- In welk gebod heeft de Heere daarover gesproken?

* 'Wie God verlaat heeft smart op smart te vrezen.'

- Wat heeft deze tekst met dit verhaal te maken?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 november 1990

Mivo +12 | 24 Pagina's

Een zondig volk......een genadig God

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 november 1990

Mivo +12 | 24 Pagina's