Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De wederkomst

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De wederkomst

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een bruiloft

Een bruiloft was altijd een groot feest, dat vaak zeven dagen duurde. De bruiloft begon met een optocht, waarin de bruidegom met zijn familie en vrienden de bruid kwam halen. Als dit 's avonds gebeurde, droeg men brandende fakkels. Vriendinnen van de bruid gingen de bruidegom met hun olielampen tegemoet. Gezamenlijk ging de stoet -met het bruidspaar in het midden- dan naar het huis waar het huwelijk werd voltrokken en de bruiloft gevierd. De vriendinnen van de bruid gingen mogelijk soms ook wel naar het huis waar de bruiloft gevierd werd. Zodra zij dan de stoet hoorden aankomen, gingen zij van daar uit het bruidspaar tegemoet, in de gelijkenis wordt er volgens sommige verklaarders vanuit gegaan dat de meisjes niet langs de weg op de bruidegom wachtten, maar in een huis. Vers 1 van Mattheüs 25 wordt gezien als een algemene weergave van de gebeurtenissen, terwijl de volgende verzen dan het verloop in details zouden aangeven. Zij "gingen uit", namelijk uit hun eigen huis naar het huis van de bruid.

De gelijkenis van de wijze en dwaze maagden

De Heere Jezus vertelde deze gelijkenis op de Olijfberg aan Zijn twaalf discipelen (Mattheüs 24: 3). De wederkomst wordt hier vergeleken met een bruiloft. Bij Zijn wederkomst zullen de hemelse Bruidegom en Zijn aardse bruid, de Kerk, voorgoed verenigd worden. Het gaat er in deze gelijkenis om, dat de christen elke dag, elk uur gereed moet zijn om Hem te ontvangen. Hij moet waken, want de tijd van de komst van de Heere is zeer onzeker. Als de Bruidegom komt, is het te laat zich nog op Zijn komst voor te bereiden. De uitwendige belijdenis kan een mens ver brengen. Maar van velen geldt: met de Geest begonnen, in het vlees geëindigd. Als wij het Woord van God niet van harte geloven, doet het ons geen nut (Hebreen 4: 2). Daarom is het zo belangrijk om voortdurend te bidden om de werking van de Heilige Geest (Heidelbergse Catechismus, vraag en antwoord 116).
In de gelijkenis hadden de meisjes de taak om de bruidegom te dienen. Zo hebben christenen de taak om hun Heere te dienen, om Zijn lof te verkondigen, om kinderen des lichts te zijn.
Wij hebben "olie" nodig in het hart. Die genade is nodig om ons door beproevingen heen te helpen. Wij moeten het grote werk niet tot het laatst uitstellen. Dan kan er wel eens niets meer van komen. De wijze maagden worden wijs, verstandig, voorzichtig genoemd omdat ze rekenden met de toekomst. De dwaze meisjes waren dwaas, zorgeloos: ze wilden wel aan 't feest deelnemen, maar troffen geen enkele voorbereiding. Het kwam niet bij hen op dat ze ook buitengesloten konden worden. Ze meenden rechten te hebben om binnengelaten te worden. "Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd en in Uw Naam duivelen uitgeworpen en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!" (Mattheüs 7: 22, 23). "Zo waakt dan; want gij weet den dag niet, noch de ure, in dewelke de Zoon des mensen komen zal" (Mattheüs 25: 13).

De wederkomst

Het woord "wederkomst" wordt meer dan driehonderd keer in het Nieuwe Testament genoemd. Zo belangrijk is de wederkomst! Als het goed is, ziet de Kerk uit naar de komst van haar Koning! In het gebedsleven moet de bede om de wederkomst een vaste plaats hebben. Het geloof in de wederkomst moet aansporen tot een heilig(er) leven. Het voortdurend denken aan en bidden om Zijn komst heeft een heilzame invloed op het christelijk leven.

Tekenen van de eindtijd

Met de eindtijd bedoelen we de tijd vanaf Christus' geboorte tot de wederkomst. De Heere Jezus heeft Zelf gesproken over het letten op de tekenen der tijden (Mattheüs 16: 3). In Mattheüs 24 noemt hij er een aantal.

* Voor Zijn wederkomst zullen er grote rampen plaatsvinden. Oorlogen, hongersnoden, aardbevingen en pestilentiën zullen toenemen in aantal en hevigheid.
* Het Evangelie zal in de hele wereld gepredikt zijn.
* Er zullen veel valse profeten, valse godsdiensten zijn.
* Er zullen velen geërgerd worden: dit wijst op de grote afval (zie ook 2 Thessalonicensen 2: 3).
* De liefde van velen zal verkouden, de ongerechtigheid (of wetteloosheid) zal vermenigvuldigen: het gevolg is een verloederde samenleving.
* Er zal sprake zijn van een grote verdrukking. Nooit eerder was de verdrukking van Gods Kerk zo groot.
* Het herstel van Israël. Hierover wordt verschillend gedacht. God heeft onder de Joden Zijn uitverkorenen. Er zijn er, die menen dat de Heere Zich nogmaals zal wenden tot Zijn oude bondsvolk.
* Een ingezonken kerk. Lukas 18: 8 "Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?" Er zal geen levendige verwachting zijn.
* De komst van de anti-christ. De grote afval loopt uit op de openbaring van de anti-christ.

De anti-christ

Over de anti-christ wordt op verschillende plaatsen in de Bijbel gesproken. In 1 Johannes 2: 18 staat: "Kinderkens, het is de laatste ure; en gelijk gij gehoord hebt, dat de anti-christ komt, zo zijn ook nu vele anti-christen geworden; waaruit wij kennen, dat het de laatste ure is."
In 2 Thessalonicensen 2: 3 en 4 lezen we over de dag van Christus: "Want die komt niet, tenzij dat eerst de afval gekomen zij, en dat geopenbaard zij de mens der zonde, de zoon des verderfs; die zich tegenstelt, en verheft boven al wat God genaamd, of als God geëerd wordt, alzo dat hij in den tempel Gods als een God zal zitten, zichzelven vertonende, dat hij God is." In Openbaring 13 kunnen we lezen over het beest dat uit de zee opkomt en in Openbaring 20 dat de duivel ontbonden zal worden voor een korte tijd.
Onder de anti-christ moeten we dus een persoon verstaan, een afvallig geworden christen, die zich meester maakt van de kerk. Terwille van de uitverkorenen zal deze werelddictator slechts korte tijd regeren. Deze anti-christ heeft zijn voorlopers. Achter de anti-christ moeten we de duivel zien. Hij zal een bepaalde tijd enorm veel macht hebben en bijna heel de mensheid verleiden. De strijd tussen Christus en de duivel zal zich toespitsen.
In het verleden werden als anti-christ aangewezen de Romeinse keizers en ook de paus. In artikel 36 van de Nederlandes Geloofsbelijdenis wordt onder andere als taak van de overheid genoemd: "...om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valsen godsdienst, om het rijk des anti-christs te gronde te werpen, en het Koninkrijk van Jezus Christus te doen vorderen."

Het oordeel

De Heere Jezus zal wederkomen om te oordelen de levenden en de doden. "Ziet, Hij komt met de wolken en alle oog zal Hem zien, ook degenen die Hem doorstoken hebben." (Openbaring 1: 7a). "Want de bazuin zal slaan en de doden zullen onverderfelijk opgewekt worden en wij zullen veranderd worden." De gestorven mensen zullen met dezelfde lichamen opgewekt worden. Deze lichamen worden dan onsterfelijk. Degenen die nog leven bij Zijn komst en die in Hem geloven, zullen niet eerst sterven, maar samen met de opgestane gelovigen "opgenomen worden in de wolken, den Heere tegemoet, in de lucht" (1 Thessalonicensen 4  17). Het gericht zal plaats hebben op de wolken. Christus zal Rechter zijn. Ook de gevallen engelen zullen geoordeeld worden. De Heere zal "in het licht brengen, hetgeen in de duisternis verborgen is en openbaren de raadslagen der harten" (1 Korinthe 4: 5). Niets zal aan Zijn aandacht voorbijgaan. De zonden van de gelovigen zullen echter niet openbaar gemaakt worden. Het oordeel zal zijn naar de wet des Heeren ofwel de Tien Geboden. Degenen die bekend waren met het Evangelie zullen zwaarder geoordeeld worden dan zij die nooit van de weg tot behoud gehoord hadden. Er zijn dus trappen, zowel in de hemel als in de hel. Direct na de dood wordt het oordeel over de mens al uitgesproken. Bidden voor de doden is daarom niet goed. Op de oordeelsdag zullen lichaam en ziel verenigd worden. Gods kerk wordt dan openlijk aangewezen. De goddelozen worden publiekelijk veroordeeld.

Nieuwe hemelen en een nieuwe aarde

"En God zag al wat Hij gemaakt had, en ziet, het was zeer goed" (Genesis 1: 31). Door de zondeval is de aarde vervloekt. Romeinen 8 spreekt over de verlossing van de schepping, over het "vrijgemaakt worden van de dienstbaarheid der verderfenis" (vers 21). Deze verlossing zal door het oordeel van de verbranding heengaan:"... de dag Gods, in welke de hemelen, door vuur ontstoken zijnde, zullen vergaan, en de elementen brandende zullen versmelten" (2 Petrus 3: 12). De aarde zal niet vernietigd worden, wel veranderd. Zoals de zondvloed een loutering, een zuivering betekende, zo zal deze aarde door het vuur van het gericht gezuiverd en gelouterd worden. De heilige engelen en de gezaligde mensen zullen wonen in de nieuwe hemel en/of op de nieuwe aarde. De rechtvaardigen zullen opgenomen worden in de hemel, maar zij zullen ook de aarde bezitten. Dan zal er een ongestoorde en volmaakte gemeenschap zijn met God. De schepping Gods heeft dan haar einddoel bereikt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 maart 1997

Mivo +12 | 24 Pagina's

De wederkomst

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 maart 1997

Mivo +12 | 24 Pagina's