Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

5. Hoe gebruik je dit boekje op een jeugdvereniging of gesprekskring?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

5. Hoe gebruik je dit boekje op een jeugdvereniging of gesprekskring?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Inleiding maken

- Met behulp van deze schets kun je een inleiding maken over het onderwerp "(Jeugd)werkloosheid". Tijdens de inleiding kun je drie aspekten belichten, namelijk:

1. Arbeid in bijbels licht (hoofdstuk 1);

2. Jongeren en werkloosheid (hoofdstuk 2);

3. Werkloosheid en de kerk (hoofdstuk 3).

- Ook is het mogelijk om een inleiding te maken over slechts één aspekt, bijvoorbeeld over hoofdstuk 1, "Arbeid in bijbels licht". Op deze wijze kun je meerdere avonden besteden aan het thema (Jeugd)werkloosheid.

- Dit boekje biedt ook de mogelijkheid om een inleidingenreeks te houden. Drie verschillende verenigingsleden houden elk een korte inleiding (± 10 minuten). 

Eerste inleiding: Arbeid in bijbels licht (hoofdstuk 1).

Tweede inleiding: Jongeren en werkloosheid (hoofstuk 2).

Derde inleiding: Werkloosheid en de kerk (hoofdstuk 3).

 

Vragen stellen aan een forum

Na de inleiding kan men in groepjes vragen opstellen om deze aan een forum voor te leggen. Aan het forum kunnen meewerken:

- de inleider(s),

- iemand die een betaalde baan heeft,

- iemand die geen betaalde baan heeft,

- een diaken of ouderling van de gemeente, 

- een schoolverlater die werk zoekt, 

- een schoolverlater die verder gaat studeren.

Dit forum staat onder leiding van een voorzitter die de vragen doorspeelt aan zijn medeforumleden.

 

Groepsgesprek

Na de inleiding(en) kan met behulp van de gespreksvragen, die elders in dit boekje te vinden zijn, in gespreksgroepen over het onderwerp verder gepraat worden. De afronding kan vorm krijgen door middel van een plenaire bespreking of een forumbespreking.

 

Associatieopdracht

Na de inleiding(en) kan het onderwerp verder uitgediept worden met behulp van een associatieopdracht. Het voordeel van deze verwerkingsvorm is dat alle leden aktief deelnemen aan de bespreking van het onderwerp.


Werkwijze

1. De verenigingsleden worden in groepen gedeeld. 

2. Ieder lid moet in het bezit zijn van pen en papier. 

3. Elke groep krijgt een vel papier waarop in het midden het woord "Jeugdwerkloosheid" staat. 

4. De opdracht is als volgt: Schrijf binnen 5 minuten op welke woorden er in je gedachten komen als je aan Jeugdwerkloosheid denkt. 

5. Hierna worden de groepen verzocht te inventariseren welke woorden er door de groepsleden zijn opgeschreven. Ieder lid moet zeggen hoe hij ertoe kwam om die woorden op te schrijven. Iedereen maakt aantekeningen.

6. Vervolgens moeten de groepen de volgende vragen beantwoorden:

a. Welke woorden passen niet bij het woord "Jeugdwerkloosheid"? Motiveer je antwoord.

b. Rangschik de woorden zodanig dat er een verband bestaat tussen het thema-woord en de verschillende woorden. 

c. Hoe spreekt de Bijbel over het thema-woord of over woorden die daarmee verband houden? Vergelijk je antwoord met de opgeschreven woorden. 

d. Schrijf de woorden op het vel papier met het thema-woord. 

7. Tenslotte worden de verschillende resultaten met elkaar vergeleken.


 

Werken met stellingen

Het onderwerp kan met behulp van de stellingen die elders in dit boekje zijn opgenomen verder besproken worden.


Werkwijze

1. Zorg ervoor dat iedereen in het bezit is van de stellingen.

2. Binnen 5 minuten moet ieder lid een beoordeling geven door het woord "eens", "geen mening" of "oneens" te omcirkelen.

3. Deel de verenigingsleden in groepen.

4. De opdracht voor de groepen is als volgt:

Wat vind je van de stellingen? Motiveer je antwoord. Betrek hierbij zoveel mogelijk bijbelse gegevens.

5. Pe stellingen worden tenslotte plenair besproken.


 

Inventariserend groepsgesprek

Na de opening kan eerst een inventariserend groepsgesprek worden gehouden, alvorens het onderwerp wordt ingeleid.


Werkwijze

1. Deel de verenigingsleden in groepen.

2. De groepen beantwoorden de volgende vraag:

Wat kunnen de volgende mensen in de gemeente doen ten aanzien van de toenemende (jeugdwerkloosheid?

a. de kerkeraad

b. de diakenen

c. de leden van de jeugdvereniging

d. de gemeenteleden

3. Hierna wordt een inleiding gehouden over "Werkloosheid en de kerk" door bijvoorbeeld een ouderling of diaken van de gemeente.

4. Vervolgens beantwoorden de groepen de volgende vragen:

- Neem de vraag die je voor de inleiding besproken hebt nog eens door en vul de antwoorden, indien noodzakelijk, aan.

- Stel dat de kerkeraad een kommissie wil instellen die zich bezig gaat houden met de (jeugd)werkloosheid binnen de gemeente.

a. Wat vind je van een dergelijke kommissie?

b. Wat zou de taak van zo'n kommissie kunnen zijn?

c. Welke bijdrage kan de jeugdvereniging in deze kommissie leveren?

5. Bovenstaande vragen, eventueel aangevuld met enkele gespreksvragen, worden afgerond door middel van een plenaire bespreking of door middel van een forumbespreking.


 

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1984

Mivo +16 | 44 Pagina's

5. Hoe gebruik je dit boekje op een jeugdvereniging of gesprekskring?

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1984

Mivo +16 | 44 Pagina's