Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

3. Goddelijke verkiezing: een poort

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

3. Goddelijke verkiezing: een poort

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als de mens verantwoordelijk is voor zijn daden, is er dan nog wel uitzicht wanneer gedacht wordt aan de Goddelijke verkiezing? Immers, je kunt er toch niets aan doen als je niet uitverkoren bent? En, wanneer je verantwoordelijkheid groter wordt als je onder de bediening van het Evangelie verkeert, dan kun je toch beter de kerk vaarwel zeggen?

Deze en andere vragen komen op wanneer gelet wordt op de menselijke verantwoordelijkheid.

Muur of poort?

Het is waar dat de menselijke verantwoordelijkheid vergroot wordt door de prediking van het Evangelie. Aan een ieder die onder de bediening van het Evangelie verkeert, wordt Christus voorgesteld en aangeboden. Deze ruimte moet er in de prediking zijn, zo hebben onze vaderen beleden, wil er sprake zijn van een ernstige en waarachtige roeping en nodiging. De Dordtse synode heeft dit naast het dogma van de predestinatie altijd vastgehouden. Daarom blijft de vraag altijd: hoe funktioneert het dogma in de praktijk? Vormt het leerstuk van de verkiezing een rem op de vrije verkondiging van Gods genade of geeft het juist ruimte voor de verkondiging? Gaat de verkiezing funktioneren als een muur, waartegen iedereen aanloopt of als een poort, waardoor een zondaar behouden kan worden?

De beantwoording van deze vraag is van groot belang. Wanneer we menen dat de verkiezing een noodlotsgedachte is, is het een muur die alleen maar angst tot gevolg heeft.

Maar dan zijn we onbijbels bezig en in strijd met de belijdenisgeschriften.

De verkiezing is geen donker noodlot.

Integendeel: omdat God verkoren heeft, is het mogelijk om zalig te worden! Na de zondeval is de mens zo diep gevallen, dat er niemand is die naar God vraagt. "Er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt" (Rom. 3: 10). Maar het is de Heere die is gaan zoeken! "Wij geloven dat onze goede God, door zijn wonderlijke wijsheid en goedheid, ziende, dat zich de mens alzo in de lichamelijke en geestelijke dood geworpen, en geheel ellendig gemaakt had, zichzelf begeven heeft om hem te zoeken, toen hij al bevende voor Hem vlood, en heeft hem getroost, belovende hem zijn Zoon te geven, "die worden zou uit een vrouw, om de kop der slang te vermorzelen" en hem gelukzalig te maken" (NGB, art. 17).

Zonder verkiezing zou zulk een prediking niet mogelijk zijn, zou er geen zondaar uit vrije genade zalig kunnen worden. Alleen omdat God van eeuwigheid bewogen is geweest in Zichzelf zonder enige menselijke inmenging is er redding mogelijk. De Dordtse Leerregels zeggen hierover:

"Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in de gekruisigde Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebben; welke belofte allen volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof' (D.L. II, 5).

Tot heil of verderf?

De Dordtse Leerregels stellen dat het werk der genade van het begin tot het eind vrucht is van de prediking (zie ook D.L., V, 14). De prediking van Gods Woord is gericht op het behoud van zondaren. God heeft geen lust in de dood van de goddeloze, maar daarin dat hij zich bekeert en leeft (Ezech. 33: 11). Zo stelt ook Paulus het als hij zegt: "God heeft ons niet gesteld tot toorn, maar tot verkrijging der zaligheid" (1 Thess. 5: 9). Daarom wordt de prediking van het Woord ook genoemd een genademiddel. En nu heeft God zelfs ten aanzien van de uitverkorenen ook de genademiddelen besloten van eeuwigheid, waardoor zij tot de zaligheid zullen worden gebracht. De prediking is dus het middel dat God gegeven heeft tot verkrijging van de zaligheid.

De prediking, de verkondiging van het Evangelie krijgt in dit licht bijzonder veel waarde. De Dordtse Leerregels belijden: "En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wien Hij wil, en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, de gekrui sigde" (D.L. 1,3).

Waarom zijn er nog steeds miljoenen op aarde, die het evangelie nog nooit hoorden? Waarom kwam Christus in de prediking van Paulus eerst tot de Jood en daarna tot de Griek? Dat is een zaak van verkiezing!

Eis of middel?

Hoe is nu de verhouding tussen de prediking als genademiddel en onze verantwoordelijkheid? Is onze verantwoordelijkheid zelf een middel om de zaligheid te verkrijgen? Nee, dat zou een overwaardering van de verantwoordelijkheid zijn. Toch zijn er mensen, die zichzelf en anderen op deze wijze misleiden. Ze leggen de nadruk zo op de verantwoordelijkheid van de mens alsof het een middel betreft om de zaligheid, het eeuwige leven, ja Christus Zelf te ontvangen. Wanneer iemand zich voldoende bewust zou zijn van zijn verantwoordelijkheid en dit ook tot uiting brengt, verkrijgt hij de zaligheid.

Maar zo spreekt de Schrift niet.

Wanneer de jongeling van Naïn uit de doden wordt opgewekt, heeft het woord van de Levensvorst geklonken: "Ik zeg u, sta op". Door Zijn Woord wekt Jezus Zelf leven uit de dood. Dat is de kracht van de evangelieprediking.

Tot de blinde zei Jezus: Word ziende. Tot de doofstomme: Effatha, word geopend. En tot de man met de dorre hand sprak Hij: Strek uw hand uit. Tot de onbekeerde klinkt het:

Bekeert u, want waarom zoudt gij sterven? Tot één die dood is in zonden en misdaden, wordt gezegd:

Leef in uw bloed, leef.

Kan een onbekeerde zich dan bekeren? Kan een blinde zijn ogen openen? Kan een doofstomme zijn oren en mond openen? 't Zou niet kunnen wanneer er geen andere kracht is dan menselijke kracht. Ook al zouden we ons bewust zijn van onze verantwoordelijkheid, ook al zouden we ervan overtuigd zijn dat het nodig is om "tot het geloof gebracht te worden", het zou niets baten. Maar de prediking is geen menselijk woord dat gebracht wordt, dat heeft inderdaad geen enkele kracht. Maar de prediking is Gods Woord. Van dat Woord bedient de Heilige Geest zich. Want: "Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods" (Rom. 10: 17).


7. Deze Verkiezing is een onveranderlijk voornemen Gods, door herwelk Hij vóór de grondlegging der wereld een zekere menigte van mensen, niet beter of waardiger zijnde dan anderen, maar in de gemene ellende met anderen liggende, uit het gehele menselijk geslacht, van de eerste rechtheid door hun eigen schuld vervallen in de zonde en het verderf, naar het vrije welbehagen zijns willens, tot de zaligheid, louter uit genade, uitverkoren heeft in Christus, denwelken Hij ook van eeuwigheid tot een Middelaar en Hoofd van alle uitverkorenen, en tot een fundament der zaligheid gesteld heeft. En opdat zij door Hem zouden zalig gemaakt worden, heeft Hij ook besloten, hen aan Hem te geven, en krachtiglijk tot zijn gemeenschap door zijn Woord en Geest te roepen en te trekken, of, met het ware geloof in Hem te begU'tigen, te rechtvaardigen, te heiligen, en, in de gemeenschap zijns Zoons krachtiglijk bewaard zijnde, ten laatste te verheerlijken, tot bewiizing van zijn barmhartigheid, en tot prijs van de rijkdommen zijner heerlijke genade.


Verwerkingsvormen

Het onderwerp kan op verschillende manieren worden verwerkt. Op de volgende pagina's worden de volgenden verwerkingsvormen gegeven:

1. Werken met een enquete.

2. Gespreksvragen.

3. Vragen aan de hand van de eerste vier artikelen van het eerste hoofdstuk uit de Dordtse Leerregels.

4. Werken met vragen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 april 1990

Mivo +16 | 24 Pagina's

3. Goddelijke verkiezing: een poort

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 april 1990

Mivo +16 | 24 Pagina's