Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Stille tijd nu?!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Stille tijd nu?!

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Je vraagt je misschien af of er ook nu nog (jonge) mensen zijn die zo nog leven. Wordt er in onze tijd nog regelmatig over de Heere en Zijn dienst gesproken? En hoe belangrijk is het lezen van de Bijbel voor jongeren? Wordt er tijd vrijgemaakt voor gebed?

Over deze onderwerpen geven Derk (15) en Leonhard (15) hun mening. Ze reageren op een aantal stellingen. Beide jongens hebben wel eens van à Brakel gehoord en weten van de boeken die hij geschreven heeft. Maar wie het precies was, weten ze niet.

Het hebben van biddende ouders bewaart je voor zonden

Derk: “Waar. Als je biddende ouders hebt, spreekt je geweten ook sneller. Je krijgt van deze ouders ook iets mee. Het is heel bijzonder als je bijvoorbeeld je moeder hoort vertellen over hoe God in je werkt. Als je ouders voor je bidden wordt je toch bewaard. Dat was ook zo bij Augustinus. Hij kon niet verloren gaan, omdat zijn moeder voor hem bad.” Leonhard: ‘’Niet altijd waar. Het kan wel, maar het is niet automatisch. Het kan ook zo zijn dat je ouders wel bidden, maar dat je toch je eigen zin doet. De Heere kan ook iets anders gebruiken in je leven, bijvoorbeeld een sterfgeval.”

In de gezinnen wordt er te weinig over God en Zijn dienst gesproken

Derk: ‘’Waar. Het is altijd druk in de gezinnen. Maar je hoort God te loven nacht en dag. Het komt alleen weinig voor”. Leonhard: “Waar. Alleen op zondag of soms even na het Bijbellezen, maar je wordt al snel opgeslokt door je schoolwerk of andere dingen”.

Stille tijd moet je houden als je uitgerust bent en je er zin in hebt

Derk: “Dat ligt er aan. De een is een ochtendmens en de ander een avondmens. Ik doe het vaak ‘s morgens, omdat ik ‘s avonds vaak moe bent. Pas had ik in een boekje van school gelezen dat ‘s morgens alles beter blijft hangen. Als je stille tijd houdt moet je wel uitgerust zijn. Dat is zeker. Als het goed is, heb je er altijd zin in”. Leonhard: “Het is goed om er regelmaat in te hebben. Bijvoorbeeld altijd ’s avonds. Het is vaak wel moeilijk om een tijd voor jezelf te plannen. De tijd is een probleem. Daarom is een orde wel belangrijk, zodat je het toch doet”.

In deze drukke tijd is het moeilijk om rustig tot God te bidden

Derk: “Waar. Daarom moet je ook stille tijd inplannen en is het belangrijk dat je uitgerust bent. Het is ook goed om gebedspunten op te schrijven. Het geeft je structuur in het bidden. Hierdoor vergeet je minder snel de belangrijkste dingen die je wilt vragen. Ook is er een kalender van Stichting de Ondergrondse Kerk (SDOK). Op deze kalender staat voor welke vervolgde christenen je kunt bidden. Dit vind ik heel goed”.

De beste tijd om God te dienen is als je jong bent

Derk: ‘Waar. Wie Hem vroeg zoekt, zal Hem vinden. Het woord ‘zullen’ staat heel veel in de Bijbel. Het zaad zal Hem dienen (Psalm 22). Die zoekt, zal vinden (Mattheüs 6). De Heere belooft het. Het is onze plicht om God te zoeken, want we weten niet wanneer het eind van ons leven komt. Als je God kent, ben je nooit meer alleen. Het is ook niet saai om God te dienen. De Heere is het waard”.

Als een preek indruk op je maakt, denk je er langer over na

Derk: “Dat is zeker waar. De ene keer heb je dat meer dan de andere keer. Je denkt er zeker over na al je jezelf herkent in de preek. Soms maakt de preek geen indruk, maar dan ligt het ook vaak aan jezelf. Leonhard: “Als je er later nog over praat kan het ook nog indruk maken”.

Door het Bijbellezen spreekt God tot jou

Derk: “Waar! God legt Zijn beloften er in vast. Daar mag je Hem aan houden. We moeten de Bijbel niet oppervlakkig lezen. In deze tijd is er een shopsfeer. Als het je niet aanstaat, ga je ergens anders naar de kerk of neem je een andere vertaling. Maar God spreekt tot je door de Bijbel”.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 februari 2008

Treffer | 20 Pagina's

Stille tijd nu?!

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 februari 2008

Treffer | 20 Pagina's