Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De boodschap van HET EVANGELIE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De boodschap van HET EVANGELIE

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘’Die dominee is best oké hoor, maar hij preekt zo saai. Altijd van die moeilijke woorden. En altijd hetzelfde: de mens is slecht.” Denk jij dat wel eens? Of ben je juist blij als je weer naar de kerk toe mag op zondag?
Wat hebben dominees met de Dordtse Leerregels te maken? Het gaat in alle hoofdstukken vaak over hen. Zij zijn de verkondigers van de Evangelieboodschap, waardoor de Heere mensen bekeert.

Door God gezonden
Waarom hebben we dominees? In hoofdstuk 1 artikel 3 staat het heel duidelijk: opdat de mensen tot het geloof worden gebracht. Het geloof is uit het gehoor (Romeinen 10 : 17). Dus er zijn mensen nodig die het Woord verkondigen. God Zelf roept en zendt mensen tot het prediken van Zijn Woord.
Door het werk van dominees laat de Heere ook jou roepen! Tot wat? De Dordtse Leerregels zeggen: tot ‘bekering en het geloof in Christus’. Dat is de belangrijkste boodschap van iedere knecht van God: mensen bewegen tot bekering en het geloof in Christus. Er zijn veel mensen op de aarde die nog nooit de blijde boodschap hebben gehoord. Wat ben je bevoorrecht dat je Gods Woord telkens weer mag lezen en horen. Je bent toch niet beter dan anderen?


DE EVANGELIEBOODSCHAP
Hoofdstuk 2 artikel 5: Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.

VRAGEN

1. Wat is de belofte van het Evangelie?

2. Hoe moet deze belofte van het Evangelie gepreekt worden?

3. Wat betekent het woordje ‘welbehagen’?


STELLING
Kritiek op een dominee moet kunnen. Het is ook maar een mens.


Vruchten op de prediking
‘Het is ten oordeel of tot eeuwig voordeel.’ Heb je deze uitdrukking wel eens gehoord? Het gaat over de vruchten van de prediking. Wat zijn deze vruchten?
De Dordtse Leerregels verwijzen naar de gelijkenis van de zaaier in Mattheüs 13. De zaaier is het beeld van de dominee. Hij preekt het Woord van God, maar er valt zaad op de weg. Dit zaad zal natuurlijk nooit een plant worden. Zo, zeggen de Leerregels, is het met zorgeloze mensen. Zij nemen het Woord des levens niet aan.
In de gelijkenis is er ook zaad dat op de steenachtige plaatsen valt. Hier ontkiemt het zaad gelijk, maar omdat er geen ruimte is voor de wortels gaat het plantje snel dood. De Dordtse Leerregels leggen uit dat dit gaat over mensen met een tijdgeloof. ‘Anderen nemen het wel aan, maar niet in het binnenste van hun hart. Daarom is het dat zij, na een korte blijdschap van het tijdgeloof, weer terugwijken’. Ook valt er in de gelijkenis zaad in de doornen. De doornen groeien veel harder en halen alle voedingsstoffen uit de grond. Zo kan hier geen plant groeien. Wat betekent dit? Er zijn mensen die het zaad van de preek verstikken door de doornen van de zorgvuldigheden en wellusten van de wereld. Daarom is er geen vrucht.


OPDRACHT
Welke dingen kunnen het Woord van God verstikken?


Preken Gods knechten dan voor niets? Nee! Er valt zaad in goede aarde en dat geeft vruchten. In artikel 10 van hoofdstuk 3-4 zeggen de Leerregels dat God mensen geloof en bekering schenkt, uit de macht van de duisternis verlost en onderdaan maakt in het Rijk van Zijn Zoon Jezus. Wat is de vrucht? ‘Opdat zij zouden verkondigen de deugden Desgenen Die hen uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht. En opdat zij niet in zichzelven, maar in den Heere zouden roemen’.


VRAAG
Op welke plaats is afgelopen zondag het zaad van het Woord bij jou gevallen?


Preken met een belofte
Dominees zijn wel eens moedeloos. Er vallen mensen in slaap terwijl zij preken. Anderen huilen in de kerk, maar later blijkt dat het geen werk van God was. Weer anderen leven heel ernstig, maar nooit merk je iets van hun blijdschap in de Heere.
Toch is er is voor alle dominees een belofte. Als zij hun werk trouw doen en de gemeente onderwijzen en vermanen, dan zál God werken. De Leerregels zeggen het zo:
‘Hoe vaardiger wij ons ambt doen, des te heerlijker vertoont zich ook de weldaad Gods, Die in ons werkt, en Zijn werk gaat dan allerbest voort’ (hoofdstuk 3-4 artikel 17). Waarom? Het is allemaal van God. Hij heeft mensen verkoren. Hij geeft de prediking. Hij werkt het geloof in het hart. Hem komt alle heerlijkheid toe! Ben je al onderdaan in Zijn koninkrijk?


OPDRACHT
Schrijf met elkaar een kaart voor jouw dominee of consulent met een advies en een bemoediging.
Advies:

Bemoediging:

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 2015

Treffer | 12 Pagina's

De boodschap van HET EVANGELIE

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 2015

Treffer | 12 Pagina's