Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jezus, het Offerlam

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jezus, het Offerlam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De afgelopen tijd hebben we stilgestaan bij de verschillende offers die de Heere had ingesteld voor het volk Israël. Hij stelde de offerdienst natuurlijk niet in om de mensen bezig te houden. Al die offers waren bedoeld om de Israëlieten ergens op te wijzen. Nee, niet om hen op iets te wijzen, maar op Iemand. En omdat ‘Iemand’ met een hoofdletter geschreven staat, weet jij natuurlijk wel Wie bedoeld wordt. De Heere Jezus.

Opdracht 1

De Heere Jezus wordt in het Nieuwe Testament vaak vergeleken met een dier dat de Israëlieten vaak offerden: een lam. Zoek met behulp van de kanttekeningen, de Bijbel met Uitleg of andere boeken vijf teksten op waarin het gaat over een ‘lam’ en waarmee de Heere Jezus wordt bedoeld. Dit mag in het Oude of Nieuwe Testament zijn. Noteer de verwijzingen naar de teksten.

Het zou goed kunnen dat je Jesaja 53 vers 7 hebt opgeschreven. Ook in Openbaring gaat het heel vaak over de Heere Jezus als het Lam. Petrus noemt Christus het Lam in 1 Petrus 1:19. En verder gaat het natuurlijk in Exodus en Leviticus heel vaak over een lam als de offerdienst wordt beschreven. Met dat lam wordt ook vaak verwezen naar de komende Messias.

Lees nu Hebreeën 10 vers 9-12.

Hebreeën 10:9-12

9 Toen sprak Hij: Zie, Ik kom, om Uw wil te doen, o God. Hij neemt het eerste weg, om het tweede te stellen.

10 In welken wil wij geheiligd zijn door de offerande des lichaams van Jezus Christus, eenmaal geschied.

11 En een iegelijk priester stond wel allen dag dienende, en dezelfde slachtoffers dikmaals offerende, die de zonden nimmermeer kunnen wegnemen; 12 Maar Deze, één slachtoffer voor de zonden geofferd hebbende, is in eeuwigheid gezeten aan de rechterhand Gods.

Opdracht 2

Probeer de verzen uit Hebreeën 10 te begrijpen met behulp van de Bijbel met Uitleg of de kanttekeningen. Het is best een moeilijk gedeelte. Als je het een beetje begrijpt, beantwoordt dan de volgende vraag: Welk groot verschil tussen de offerdienst en het offer van Jezus aan het kruis wordt in dit gedeelte beschreven?

Het grote verschil tussen de offerdienst en het offer van Jezus aan het kruis dat in dit Bijbelgedeelte wordt beschreven is hoe vaak het offer plaatsvond. Kijk maar in vers 10: ‘eenmaal geschied’. Het offer van het lichaam van Jezus aan het kruis heeft maar één keer plaats gevonden. En kijk dan eens in vers 11, daar staat dat de priester elke dag aan het offeren was: ‘dikmaals offerende’. Dat wil zeggen: elke dag weer vonden er véle offers plaats. Maar… kijk eens verder in vers 11: nooit waren de zonden weggenomen door al die offers. Wat een tegenstelling met het offer van onze Zaligmaker! Hij heeft één slachtoffer voor de zonden geofferd, dat lees je in vers 12. En dat was genoeg… Genoeg voor alle zonden in één keer.

(Kijk voor opdracht 3 op de website!)

Doordat Jezus’ bloed heeft gevloeid in de hof en aan het kruis, door de doornen op Zijn hoofd en de spijkers door Zijn handen en voeten, is er voor eeuwig verzoening voor al jouw zonden bij Hem te krijgen. Het bloed van een gewoon lam of een stier bracht uiterlijke reinheid voor de offeraar, maar dit grote offer van de Zoon van God brengt reinheid in je geweten, in je hart. Het reinigt van al je zonden! Het is volbrácht, er hoeft niets meer bij. Geen enkel offer van jou. Je gebeden niet, je tranen, je berouw niet en ook niet alles wat je voor God doet. Jouw offers kunnen je niet redden. Jij mag met lege handen Zijn offer aanvaarden: Hij stierf voor mij zodat ik eeuwig zal leven!


De complete Bijbelstudie vind je op onze website hhjo.nl/jezus-het-offerlam Van deze Bijbelstudie is ook een videofragment gemaakt!

Dit was het laatste deel in de serie Offers in deBijbel, de artikelen over het brandoffer, spijsoffer, dankoffer, zondoffer en schuldoffer vind je bij onze blogs op de website.

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 april 2021

Zicht op de kerk | 32 Pagina's

Jezus, het Offerlam

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 april 2021

Zicht op de kerk | 32 Pagina's