Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Betere dingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Betere dingen

‘...en het bloed der besprenging, dat betere dingen spreekt dan Abel’ Hebreeën 12:24b

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In deze tekstwoorden wordt de Heere Jezus, de Middelaar des Nieuwen Testaments, vergeleken met Abel. Niet zonder oorzaak maakt Paulus deze vergelijking. Er is een duidelijke overeenkomst tussen beiden. Beiden worden in de Schrift rechtvaardigen genoemd. Toch heeft beider bloed gevloeid. Niet omdat zij zich aan misdaden hebben schuldig gemaakt, maar omdat moordenaarshanden zich aan hen vergrepen hebben. Beider bloed is onschuldig vergoten bloed.

Het bloed van Abel brengt ons terug naar het Oude Testament. Direct na de val blijken de verwoestende gevolgen van de zonden. Abels bloed vloeide omdat Kaïn hem moedwillig doodsloeg. De apostel Johannes schrijft over de reden van deze doodslag: ‘omdat zijn werken boos waren, die van Abel rechtvaardig’. Het is helaas niet bij het bloed van deze ene rechtvaardige gebleven. Christus zegt tijdens Zijn omwandeling: ‘Opdat op u kome al het rechtvaardige bloed, dat vergoten is op de aarde, van het bloed des rechtvaardigen Abels af, tot op het bloed van Zacharia, den zoon van Barachia, welken gij gedood hebt tussen den tempel en het altaar’. Zelfs is het bloed van dé Rechtvaardige vergoten. Dit brengt ons naar de lijdensgeschiedenissen uit het Nieuwe Testament. Zijn bloed vloeide omdat Hij door de handen der onrechtvaardigen aan het kruis werd gehecht en gedood.
Het bloed van Abel spreekt en het bloed van Christus spreekt. Er gaat van beiden een sprake uit. Toch is die sprake niet hetzelfde. Er is niet alleen een overeenkomst, maar ook een verschil. Het bloed van Abel roept om wraak tot God. We lezen in Genesis 4:10 dat de Heere Kaïn tegenkomt met de woorden: ‘Wat hebt gij gedaan? Daar is een stem des bloeds van uw broeder, dat tot Mij roept van den aardbodem’. Abels bloed roept om straf voor de moordenaar. Het roept om de vervloeking van hem, die dat onschuldig bloed heeft vergoten. Zijn bloed spreekt van de verdorvenheid van de mens, die tot zulk een gruwelijke daad in staat is.

Het bloed van Christus is ook door moordenaars vergoten. Toch is de stem des bloeds niet hetzelfde. Het bloed van Christus spreekt ook van de verdorvenheid van de mens. Zijn bloed spreekt echter ook van verzoening door voldoening. Zijn bloed heeft een behoudende en verzoenende kracht. Christus bloed roept om vrede met God. Het roept om vergeving der zonden, zelfs voor hen die dat bloed hebben vergoten. Herhaaldelijk spreekt de apostel in deze brief over ‘beter’. Een betere hoop, betere beloftenissen, een beter verbond, betere offeranden, een beter vaderland, een beter goed. Zo hier: betere dingen. Wat zijn deze betere dingen? Geen wraak, maar verzoening en vergeving.
Hoe komt toch die onderscheiden stem des bloeds? Wel, Abel was een martelaar. Zijn bloed was martelaarsbloed. Het martelaren bloed zal gewroken worden. Die stem des bloeds wordt nog steeds gehoord: ‘En zij riepen met grote stem, zeggende: Hoelang, o heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt Gij ons bloed niet van degenen, die op de aarde wonen?’ Christus stierf niet als martelaar! Zijn bloed vloeide borgtochtelijk. Zijn bloed is offerbloed. Het spreekt betere dingen, omdat het bloed der besprenging is. Het is het bloed van den Middelaar des Nieuwen Testaments.
Kent u de betere dingen die dit bloed spreekt uit eigen beleving? Vergeet niet dat deze betere dingen toegepast moeten worden. Paulus mocht hier schrijven: ‘Gij zijt gekomen tot het bloed der besprenging’. Het is nodig er deel aan te hebben. Het bloed van de Middelaar des Nieuwen Testaments is nodig ter rechtvaardigmaking en heiligmaking. Onder het Oude Testament werd bij diverse offeranden bloed gesprenkeld. Bijzonder wijst deze naam naar het offer op de grote Verzoendag. De Hogepriester ging in het Heilige der Heilige om het bloed te sprenkelen tot verzoening van de zonde des volks. Zo is Christus met Zijn bloed ingegaan in het binnenste heiligdom. Zijn bloed heeft een verzoenende kracht voor al de Zijnen. Zullen wij die verzoenende kracht persoonlijk ondervinden, dan moet het gesprenkeld worden aan onze ziel. Alleen zo werkan de schuld worden uitgewist en de verdorven smet worden afgewassen. In een vorig hoofdstuk zegt de apostel: ’Want indien het bloed der stieren en bokken, en de as der jonge koe, besprengende de onreinen, hen heiligt tot de reinigheid des vleses; Hoeveel te meer zal het bloed van Christus, Die door den eeuwigen Geest Zichzelven Gode onstraffelijk opgeofferd heeft, uw geweten reinigen van dode werken, om den levenden God te dienen?’Besprengende de onreinen, geldt dat ook u? Kent u de reinigende kracht door de werking des Geestes? De toepassing is ook het werk van de Middelaar. Hij is niet alleen het Lam, maar ook de Hogepriester. Abel spreekt nog nadat hij gestorven is. Veelmeer geldt dit van Christus. ‘Ziet toe, dat gij Dien Die spreekt, niet verwerpt’.


Nunspeet, ds. A. Schot

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 februari 2013

De Saambinder | 16 Pagina's

Betere dingen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 februari 2013

De Saambinder | 16 Pagina's