+ Meer informatie

Olieboring op zee gaat steeds dieper

2 minuten leestijd

Olieboring op zee gaat steeds dieper Aardolie zit in de bodem. Niet alleen de bodem van het land, maar ook van de zee. Om het te kunnen winnen moet er geboord worden. In 1947 werd in de Golf van Mexico het eerste boorplatform op de zeebodem geplaatst. Diepte: 6 meter In 1993 hoopt Shell in hetzelfde gebied een drijvend produktleplatform te plaatsen in 872 meter diep water. Vanaf boorschepen heeft men al geboord op waterdiepten van meer dan 2000 meter Olieputten worden geslagen met speciale boorbeitels, die in een draaiende beweging door gesteenten hakken. Naarmate men dieper boort, moet de boorpijp langer worden. Er wordt steeds een nieuw stuk aangeschroefd, meestal van negen meter lang. De beitel moet regelmatig vervangen worden; als men in zeer harde steen boort om de paar uur, in zachte steen om de paar dagen. Dan moet dus de complete boorpijp naar boven gehaald worden. Dat gebeurt in stukken van 27 m, die op het booreiland of boorschip opgeslagen worden. Het boortempo varieert van 30 cm per uur in keiharde steen tot 60 meter per uur in zacht zandsteen. Tot ongeveer honderd me ter waterdiepte kan geboord worden met een zelfheffend booreiland op po- . \ Voor dieper water gebruikt men drijvende platforms die aan de zeebodem verankerd worden Het nieuwe platform, de Auger genoemd, drijft dus ook. Het is verankerd aan de zeebodem door middel van in elkaar geschroefde stalen buizen van ongeveer 80 cm doorsnede. De buizen zijn hol om voor voldoende drijfvermogen te zorgen. De wanden zijn drie cm dik. Als de pijpen niet sterk genoeg zouden zijn, dan zouden ze door de enorme waterdruk in elkaar geduwd worden. Zou men nog dieper willen gaan dan moeten er enorme drijflichamen aan de stalen buizen bevestigd worden. Anders zou het gewicht van de buizen het hele platform onder water trekken,,,Boorschepen kunnen dieptes aan tot zo'n tweeduizend meter Ze zijn niet verankerd. Golven, wind en stroming zullen het schip dus van zijn plaats willen duwen. Hoe blijft het dan in de juiste positie boven het boorgat? Dat gebeurt door het zogenaamde dynamische positioneringssysteem. Een boorschip heeft aan alle kanten schroeven die onafhankelijk van elkaar aangedreven kunnen worden. Een computer, die gestuurd wordt door meetapparatuur, bepaalt welke schroeven moeten draaien om het i schip op z'n plaats te houden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.