Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geboekstaafd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geboekstaafd

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Psalmen, Commentaar op Psalm 42-75, door Dr. Jochem Douma. Uitgave van Uitgeverij Brevier, Kampen, 2014. ISBN 978 94 9158 346 9; 348 blz.; € 29,90.

Deel 1 van de serie over de psalmen 1 t/m 41 verscheen in augustus 2013. In de nu besproken uitgave worden de Psalmen 42-75 behandeld. Van elke Psalm legt Douma de tekst uit, vaak tekst voor tekst. Vervolgens behandelt hij een algemeen thema uit de betreffende Psalm
Als voorbeeld voor deze recensie gebruik ik Psalm 46. Vaak wordt deze Psalm ingedeeld bij de lofpsalmen, met de nadere aanduiding dat het gaat over Sion. In de Psalm valt echter niet zozeer de lof als wel het vertrouwen op God in het oog. Vandaar dat de Psalm het beste als een vertrouwenspsalm kan worden getypeerd. Tegenover vrees (vers 3) roept de Psalm op om op God te vertrouwen en de vrede te verwachten die Hij als de God van Jacob zal herstellen. Vaak wordt aangenomen dat het mislukte beleg van de Assyrische vorst Sanherib in 701 C. de achtergrond van deze Psalm vormt.
Psalm 46 bestaat uit drie delen: vers 2-4, 5-8 en 9-12. In het eerste deel wordt God een toevlucht genoemd, zelfs als de schepping wankelt. Deel twee spreekt over de vreugde in de veilige stad van God ondanks het woeden van de volken. In het derde deel horen we dat God vernielend bezig is, maar de oorlogen beëindigt en om erkenning vraagt. In Psalm 46 wordt de lieflijke rivier (vers 4) geplaatst tegenover de dreiging van de zee (ver s2,3). Bij de rivier kan gedacht worden aan de hof van Eden (Genesis 2). De rivier komen we ook weer tegen in Openbaring 22: 1vv, waar de hof van Eden tot de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, is geworden. De zee en haar geweld zal er niet meer zijn (Open.21: 1).
Voor de lijn naar het N.T. is het goed om de naam Immanuël te noemen die in Psalm 46: 8 nog enigszins verscholen is. In Jesaja 7:14 gebruikt de profeet de naam met het oog op een koning uit het geslacht van David. In Matthéüs 1: 23 blijkt Hij als zoon van een maagd Jezus van Nazareth te zijn. Een lijn naar vandaag is het vertrouwen op God. De Heere geeft een zekerheid die we in het heden mogen beleven op grond van wat Hij in het verleden reeds heeft gedaan (vers 2). Ook mag de blik worden gericht op de toekomst, namelijk op het stichten van een alomvattend vrederijk. Ook al zien we niet anders dan chaos en verwoesting, vastgehouden mag worden aan de belofte dat God alle wapens zal verbreken.
Er zou nog veel meer te zeggen zijn over deze Psalm en de andere Psalmen die behandeld worden. Wie de smaak te pakken heeft, kan terecht in deze mooie studie van Douma. Anders gezegd: Samen met Douma mogen we ons laten onderwijzen door de Heere Jezus Zelf, Die vanuit de Schiften -het toenmalige Oude testament- Zijn lijden en sterven verkondigde (Lukas 24: 27).
Ds.J.H. Lammers, Ridderkerk

Dit artikel werd u aangeboden door: Protestants Nederland

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 februari 2015

Protestants Nederland | 28 Pagina's

Geboekstaafd

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 februari 2015

Protestants Nederland | 28 Pagina's