+ Meer informatie

„Ik werd meegezogen..."

8 minuten leestijd

Twee auto's suizen over de linkerbaan, bumper aan bumper. De apparatuur van de Algemene Verkeersdienst (AVD) van de Rijkspolitie in Driebergen klokt 160 voor de 'klever' en zijn voorganger. Als ze tot stilstand zijn gebracht, hebben ze allebei een sluitende verklaring. „Ik werd opgeduwd", zegt de voorste. „Ik werd meegezogen" verontschuldigt de achterste zich.

Een goeie uit het smoezenboek van opperwaciitmeester Cor van de Kuijt van de AVD. Bijna vertederend. Opgetekend langs de snelweg. Je zou van de weeromstuit vergeten dat er een grove overtreding is begaan...

Elke automobilist die zich doorgaans aan de regels houdt, kan er over meepraten. Kleven. Een zwart-wit beeld, maar herkenbaar: je rijdt niet harder dan de toegestane snelheid op de linkerbaan om wat vrachtauto's, een caravan, een zondagsrijder of een rokende Trabant te passeren. In een oogwenk doemt er in de spiegels een —doorgaans maar niet eens altijd ruim bemeten— automobiel op, waarvan de lichtsignalen maar één ding kunnen betekenen: „Snel weg jij, anders kom ik over je heen, aarden dergelijke" staat 7 procent, dat betekende in de praktijk van vorig jaar 1147 ongevallen.

Onvoldoende rechts rijden is goed voor 700 keer narigheid. Foutief invoegen en verkeerd een bocht nemen staan op gemiddeld 3 procent, absoluut dus tussen de 400 en 500 ongelukken. Foutief uitvoegen, onverwacht remmen, een los voorwerp op de weg en slaap en/of ziekte geeft op de snelweg elk gemiddeld 350 maal reden tot flinke blikschade of (veel) erger.

Snelheid delen door drie

Het getal van 6000 harde of minder harde klappen per jaar door kleven is voor AVD en Veilig Verkeer Nederland (VVN) reden om de komende maanden extra aandacht aan het verschijnsel te besteden. De AVD gaat verscherpt toezien op automobilisten die het wat dit betreft niet zo nauw nemen. De extra controle is gekoppeld aan de publiciteitscampagne die VVN in september en oktober houdt via 100 grote attentieborden van Rijkswaterstaat die de afgelopen twee jaar werden gebruikt voor de snelheidscampagne en 300 affichebor

Komende maandag wordt in het westen van het land het eerste "Houd Afstand"-bord geplaatst. STER-spotjes kunnen er niet af „maar ook bij campagnes zonder spotjes zeggen mensen dat ze het op tv hebben gezien", glimlacht Eric Drent, projectleider van VVN voor deze campagne. Kuijt, sinds 1966 bij de AVD, meestal als Porsche-piloot, een woord uit de volksmond dat niet de voorkeur heeft van de AVD'ers zelf, volgens Dellebeke. Achterop de onopvallende witte VW-Jetta die Van de Kuijt vandaag berijdt, zit een sticker "Baby in auto". Onlangs maakte een verbalisant zich bar nijdig over deze versluieringstactiek, vertelt Cor. „Die man voelde zich genomen en reageerde erg opgewonden".

De rode draad in bijna alle gevallen van "kleven op de snelweg" is, zo zegt Van de Kuijt, het feit dat men slecht afstanden kan schatten. „De remweg van een voertuig met een snelheid zoals die op de snelweg wordt gereden, is veel langer dan men zich realiseert achter het stuur".

Op de vluchtstrook, net voor de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal, lopen twee lifters. Het blijken Tsjechoslowaken, die in gebroken Duits vertellen op zoek te zijn naar een telefooncel. De AVD'er legt vriendelijk uit dat ze beter zo snel mogelijk de vluchtstrook kunnen verlaten om bij de afrit te gaan bellen.

Gedurende de kilometers die volgen, vertelt Van de Kuijt dat het afstand houden al danig is verbeterd sinds in mei '88 werd gestart met de nieuwe limieten en de begeleidende publiciteitscampagnes. „Natuurlijk blijven er mensen die zich nergens wat van aantrekken en zich ook niet realiseren dat ze niet alleen gevaarlijk zijn voor zichzelf maar vooral ook voor de ander. Maar we bespeuren de laatste jaren duidelijk vooruitgang".

Bewustwording

Toch is het volgens hem goed dat er een acti(ï als "Houd Afstand" wordt gehouden. „Door een campagne als deze activeer je de weggebruiker om zich goed bewust te zijn wat de gevaren zijn van het onvoldoende afstand houden. De ongevalcijfers spreken voor zich. Het is voor ons als AVD plezierig als we door de media worden gesteund. Het vergemakkelijkt ons optreden. Plukken we iemand van de weg, dan klinkt het regelmatig: O ja, stom, ik heb er pas nog over in de krant gelezen".

In het begin van de middag gedragen de weggebruikers zich voorbeeldig. Op de A-2 richting 's-Hertogenbosch valt in het rustige verkeersbeeld geen klever te ontwaren. Jammer voor het verhaal. De brug bij Zaltbommel wordt genomen zonder dat er is opgetreden. Als we bij de afslag Kerkdriel omkeren, blijkt dat er op de op dat moment veel drukkere baan richting Utrecht meer te beleven vah.

De eerste die een gesprek-in-de-berm krijgt over zijn kleverig rijgedrag is de bestuurder van een knalrode Toyota Celica, die al enkele kilometers lang hinderlijk dicht achter andere auto's kruipt. Eén witte streep is wel èrg weinig. Ook een rode Jetta gedraagt zich alsof er met 'doordouwen' veel tijdwinst valt te scoren. De Police Pilot onder het dashboard van de Jetta geeft voor de beide chauffeurs een te hoge gemiddelde snelheid aan. De Toyota-rijder -„Nee, het is geen lease-auto"— lacht zenuwachtig, maar echt grappig vindt hij het toch niet, dat hij staande wordt gehouden. Bovendien loopt z'n te strak geplande afspraak in Amsterdam nu pas echt goed in het honderd.

Afspraak? Eerder weg

Van de Kuijt neemt de tijd voor een gesprek, nadat hij de zenuwachtige „textielveredelaar" eerst heeft gezegd dat het ditmaal bij een gesprek blijft, zonder proces-verbaal. „In het andere geval had ik ook die Jetta van de weg moeten halen". De man luistert gewillig en geeft de onhebbelijkheid van z'n rijgedrag volmondig toe. „Maar ja, ik had om drie uur een belangrijke afspraak". Alsof de mammoetborden van Maij al niet maandenlang roepen: "Afspraak? Eerder weg". Misschien dat het de textielverver straks opvalt.

Nadat vlak voor Utrecht een jonge crossmotorrijder op een levensgevaarlijke manier heeft ingevoegd en daarover in het bermgras vaderlijk is onderhouden, komt ter hoogte van de Galecopperbrug opnieuw een klever in beeld. Een héle echte. Een donkerblauwe Opel Vectra 17D stuift van baan naar baan en een onopvallende witte Jetta met „baby aan boord" volgt hem trouw. De Vectrarijder ziet geen bedreiging in de Volkswagen. Hij scheurt en kleeft er lustig op los.

Vier AVD-auto's zijn op dit moment uitgerust met de nieuwe Police Pilot. Het inbouwen in veel méér auto's volgt spoedig. Gedurende de achtervolging van de Vectra laat Van de Kuijt de werking van het apparaat zien. Bij het indrukken van een knop begint de teller te lopen. Na een willekeurige afstand groter dan 1000 meter, geeft het apparaat op verzoek de gemiddelde snelheid van het afgelegde stuk. De Vectra-coureur geeft diverse malen een 'mooi' gemiddelde. Van de Kuijt zal hem het vel niet over de neus trekken en houdt het middelste van de drie meetresultaten aan. Het bijbehorende bedrag is goed voor een leuke avond uit eten voor twee personen in een viersterrenrestaurant. Om het gesprek over het kleven niet al te negatief te laden, blijft het voordat laatste vergrijp bij een waarschuwing.

Geen enkel begrip

„Ik moest met de hoogste spoed naar Putten, d'r zijn moeilijkheden op het werk", mompelt de aannemer die met een lang gezicht uitstapt en eerst z'n schoenen nog moet zoeken. Z'n gezicht wordt nog langer als hij z'n proces-verbaal krijgt overhandigd. De opvoedende woorden die de AVD'er hem toevoegt over z'n gekleef, zijn niet aan 'm besteed. Hij hoort het verhaal gelaten aan, onderwijl op z'n horloge blikkend. „Die heeft dus geen enkel begrip voor wat ik zeg", zegt Van de Kuijt als we de reis vervolgen.

„Vaak zien we ook de combinatie van lang links rijden en kleven", had Dellebeke vooraf verteld. „Twee schuldigen dus, die we samen aan de kant proberen te krijgen. Je moet in zulke gevallen de zaak niet af doen met een bon in de bus uitgegaan van menselijke weldenkendheid. „En verkeer is een afspiegeling van de maatschappij". Toch is voorlichten over afstand houden niet zinvol als er geen controle is, denkt hij. „Als de pakkans gering is, kun je blijven voorlichten wat je wilt. Voorlichting en verscherpte aanpak voldoen in de praktijk goed".

Dellebeke vult aan: Veel mensen moeten nog leren verkeren in het verkeer. Nee, we gaan met "Houd afstand" geen soort razzia ontketenen. Het gaat om de boodschap: mensen, hou wat meer afstand, harde klappen zijn er evengoed nog voldoende. Verscherpte handhaving zal dus in de praktijk veel voorlichting zijn, al wordt er zeker ook meer geverbaliseerd. Inhalen en jakkeren heeft vaak helemaal geen zin. Maar als je 127 rijdt (de AVD bekeurt vanaf 7 kilometer te hard, NS), moet je kijken hoe vaak je nog wordt ingehaald. Deze week nog een scheurder gepakt. Ruim 1100 gulden boete voor 195 kilometer per uur".

Alle ziektes

Kleven is een vorm van agressief weggedrag. Mensen in het westen en midden van het land rijden beduidend agressiever dan elders, meent Dellebeke. „Ja, dat mag in het verhaal". Hij reed zelf een jaar of achttien bij de AVD, meestal ook in Porsches. „Als je in het westen op Rijksweg 13 rijdt, krijg je soms alle ziektes van de polikliniek toegewenst als je iemand stilzet. In het zuiden en oosten reageren de mensen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.