Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geestelijke boosheden in de lucht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geestelijke boosheden in de lucht

Materialisme en sekularisatie als geestelijke boosheden

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

Al geruime tijd wordt er in Bosnië een afschrikwekkende oorlog gevoerd, die ons vervult met medelijden en afschuw. Medelijden wanneer we denken aan het leed dat zoveel onschuldigen, met name vrouwen en kinderen, dagelijks moeten doormaken. Afschu wanneer we horen van de gruwelijke wreedheden die er worden bedreven. Hoe duidelijk openbaart zich in een oorlog als deze de doorwerking van de zonde. Wij hopen en bidden dat deze verschikkelijke strijd spoedig tot een einde mag komen.

Er is echter een oorlog die zal duren tot de tijd dat Christus komt op de wolken des hemels. Het is de strijd tussen God en satan. Ze is al begonnen voordat Adam gevallen was.

Helaas heeft de mens de kant van de duivel gekozen en voert hij in bondgenootschap met de vorst der duisternis de strijd tegen God. Alle oorlogen die vanaf de schepping op aarde gevoerd zijn. vloeien voort uit deze strijd. Het is een strijd die geen vrede, zelfs geen adempauze kent. De duivel tracht onophoudelijk het Rijk van God afbreuk te doen. de mensen tot de zonde te verleiden en hun zielen te verderven. Hij is immers de grote mensenmoordenaar.

Satan is de grote verleider

Over die geestelijke strijd spreekt Paulus in Efeze 6 vers 12. Hij waarschuwt daar tegen de listige omleidingen des duivels. Hij houdt ons voor dat de strijd in de eerste plaats niet moet worden gevoerd tegen vlees en bloed, dus tegen menselijke tegenstanders maar tegen 'de geestelijke boosheden in de lucht', tegen de duivel en zijn trawanten.

Satan is de grote verleider; hij is op alle terreinen aktief en neemt alle middelen te baat om zijn doel te bereiken. Hij heeft grote denkers als Rousseau en Karl Marx bezield om de geesten van velen te vergiftigen en grote verwoestingen aan te richten in kerk en staat. Er zijn zoveel verleidende geesten in de wereld.

Het hele volksleven is besmet door de leer van geesten die niet uit God zijn. maar die zijn geïnspireerd door de vorst der duisternis. Hoe velen, ook van Gods kinderen, worden dagelijks bestookt met verleidelijke influisteringen, met aanvechtingen, met de vurige pijlen van de boze, waarmee hij tracht de zielen te verwoesten. De duivel gaat met ons mee naar de kerk en hij verlaat met ons de kerk.

Daarbij zet hij alles in het werk om onze gedachten te verstrooien, zodat de verkondiging van Gods Woord voor onze ziel geen nut zal hebben. De duivel is gevaarlijk wanneer hij rondgaat als een briesende leeuw; het gevaar is echter nog groter wanneer hij zich verandert als een engel des lichts. Hij brengt de mens in verzoeking en wanneer men in deze verzoeking door de kracht Gods niet staande blijft, dan gaat het van kwaad tot erger.

Rijkdom en welvaart: verleiding

Eén van de verzoekingen waardoor er in deze rijd velen worden bekoord, is de rijkdom, de welvaart, die zo gemakkelijk leidt tot verwereldlijking.

Paulus waarschuwt hier ernstig tegen in 1 Timotheus 6. Wanneer hij in vers 8 gesteld heeft dat we 'vergenoegd zullen zijn met voedsel cn deksel' zegt hij vervolgens: ..Doch die rijk willen worden, vallen in verzoeking en in de strik: en in vele dwaze en schadelijke begeerlijkheden, welke de mensen doen verzinken in verderf en ondergang."

Na de Tweede Wereldoorlog, met name vanaf het einde van dc vijftiger jaren, hebben er ingrijpende veranderingen plaats gevonden, die geleid hebben tot de verruiming van inkomen en vrije tijd. Er zijn weliswaar nog mensen en gezinnen die het financieel moeilijk hebben, maar vergeleken met de jaren van voor de oorlog is er een grote ommekeer gekomen. Die verruiming van de welvaart heeft geweldig toegeslagen en is alleszins merkbaar in onder meer woning, kleding, autobezit en vrijetijdsbesteding. Deze toenemende welvaart brengt verzoekingen met zich mee.

Kunnen we daar weerstand tegen bieden? Hebben we de kracht om ons bepaalde dingen te ontzeggen omdat ze ons tot zonde kunnen verleiden? De welvaart brengt de mens zo gemakkelijk tot geestelijke verslapping. Mozes profeteert het ons in zijn lofzang: ..Als nu Jeschurun (het volk Israël) vet werd. zo sloeg hij achteruit en hij liet God varen.

Die hem gemaakt heeft, en versmaadde de rotssteen zijns heils." Luther merkt hierbij op: ..Een vette buik brengt geen vroomheid voort; hij waant zich veilig en acht God voor niets."

Augustinus

De kerkvader Augustinus heeft de onderscheiding gemaakt tussen gebruiken en genieten.

Er is een geoorloofd gebruik van de aardse dingen; hoe ver gaat het geoorloofde genot? De dichter van Psalm 17 bidt dat God hem redt van hen die het ruim genot der wereld voor hun heilgoed achten; geen deel, dan in dit leven, wachten: en maken van dc buik hun god.

Dat 'ruim genot' heeft een geweldige zuigkracht op de mens. Het gaat hier maar niet over bijzaken. Hier is in het geding de vraag hoe wij als christen behoren te staan in deze wereld. Gods Woord leert ons de dingen te zoeken die boven zijn. daar Christus is; en deze wereld te gebruiken als niet misbruikende. Augustinus zegt het aldus: ..Laat ons dus onszelf in de herberg van dit leven onderbrengen als vreemdelingen die op doorreis zijn, niet als bezitters die van plan zijn te blijven".

Calvijn

Als Calvijn een antwoord geeft op de vraag hoe men het tegenwoordige leven en zijn hulpmiddelen gebruiken zegt hij ondermeer: „Wij moeten maat houden, opdat moet, wij de aardse goederen met een zuiver geweten gebruiken. Die maat schrijft ons God in Zijn Woord voor, wanneer Hij leert, dat het tegenwoordige leven voor de Zijnen een zekere reis is, waardoor zij trekken naar het hemelse Koninkrijk. Indien de hemel ons vaderland is. wat is dan de aarde anders dan een oord van ballingschap? We moeten rekenschap afleggen voor Hem. Die onthouding, soberheid, matigheid en ingetogenheid heeft aangeprezen en weelde, trotsheid, praalvertoon en ijdelheid verfoeit." Calvijn wijst er duidelijk op dat wij een kultuurtaak. een roeping hebben op deze wereld, maar dat het venster van ons leven geopend behoort te zijn naar dat betere vaderland. Wanneer deze levenshouding de onze mag zijn zullen we de juiste koers houden tussen wereldmijding. enerzijds en wereldverovering met al zijn genietingen anderzijds.

Voetius

Dc oproep tot soberheid en matigheid past ook geheel in de ethiek van de Nadere Reformatie. Als illustratie noemen we de hoogleraar Voetius. die in zijn "De excelsis mundi' enkele ethische problemen aan de orde heeft gesteld. De titel van zijn boek betekent: Over de hoogten der wereld. Met deze hoogten bedoelt hij de hoogten waarop Israël aan de afgoden offerde.

Dit woord wordt nu in beeldspraak toegepast op de christenheid. Voetius noemt diverse hoogten waarop geofferd wordt, die ook in onze gezindte niet vreemd zijn. Hij wijst op het misbruik in het genieten van spijs en drank; op de weelde en pronkzucht in kleding en huisraad, inklusief het hebben van karossen en rijtuigen.

Materialisme: één van de voornaamste oorzaken van de verschraling van het geestelijk leven

Het materialisme en de verzakelijking van het leven hebben ook onder ons een grote plaats ingenomen. Ze behoren tot de geestelijke boosheden in de lucht, waartegen Paulus oproept te strijden. Het gevaar is groot dat de pinnen zo vast in de aarde geslagen worden, dat de neigingen cn de begeerten van het hart geheel in beslag genomen worden door datgene wat de wereld te bieden heeft.

Dat is één van de voornaamste oorzaken van de verschraling van het geestelijke leven. De Heere Jezus waarschuwt ons tegen deze aardsgezindheid in de gelijkenis van de rijke dwaas. Deze man had een onverzadigbare begeerte om zijn bezit steeds meer uit te breiden. Toen hij er tenslotte zorgeloos van wilde genieten, sprak God tot hem: „Gij dwaas, in deze nacht zal men uw ziel van u afeisen." De toepassing van deze gelijkenis luidt: „Alzo is het met dien, die zichzelven schatten vergadert

en niel rijk is in God." Op zichzelf is het vergroten van de schuren om de grote hoeveelheid vruchten te kunnen bergen niet verkeerd. De Heere wil dat wij onze talenten benutten: de hand van de vlijtige wil Hij zegenen. De rijke dwaas was echter niet rijk in God. Hij miste met zijn egoïstische levensinstelling en aardse rijkdom de onmisbare kennis en vreze Gods.

De gevolgen: vervreemding van bijbelse normen en waarden

De verwereldlijking leidt tot vervreemding van de normen en waarden die God ons in Zijn Woord geopenbaard heeft.

Men maakt zich niet meer zo druk over principiële zaken of werpt zijn principes zelfs geheel overboord. Heel duidelijk wordt dit op politiek gebied geïllustreerd door het huidige kabinet. Het staat onder leiding van de christen-demokratische premier Lubbers. die het gevoerde beleid aanduidt met de naam no-nonsens politiek.

Het wil zeggen dat de politieke problematiek op een pragmatische. zakelijke wijze benaderd wordt.

No-nonsens politiek

Het C.D.A. staat in het spanningsveld tussen het beheren van het christendemokratisch erfgoed enerzijds en het bezitten van de machtspositie anderzijds, tussen principe en realiteit. Meer dan ooit blijkt thans dat de partij gekozen heeft voor het laatste.

De wetten die de abortus en euthanasie regelen, alsook de Algemene wet gelijke behandeling zijn tot stand gebracht door kabinetten waarin het C.D.A. de meerderheid heeft. Premier Lubbers heeft al tevreden vastgesteld dat dankzij zijn leiding deze moeilijke zaken eindelijk van de politieke agenda kunnen worden afgevoerd. Uit het feit dat bijna alle kamerleden van het C.D.A. voor deze wetten hebben gestemd, moeten we konstateren dat het C.D.A. zijn christelijke identiteit heeft verloochend. Door deze wetten worden handelingen die radikaal in strijd zijn met Gods Woord toegestaan.

Wanneer men als kamerlid met een beroep op de Bijbel hiertegen protesteert, stelt men zich buiten de parlementaire diskussie; op deze wijze wordt men monddood gemaakt.

Hebben de geestelijke boosheden het gewonnen?

Door de medewerking van het C.D.A. staan er fundamentele zaken, met name de geestelijke vrijheid, op het spel. Moeten we de heilloze koers die het C.D.A. volgt, de pragmatische no-nonsens politiek, de verloochening van de christelijke identiteit niet zien als een overwinning van de geestelijke boosheden in de lucht'? Door de ontworteling van haar christelijke grondslag werkt het C.D.A. mee aan een gesekulariseerde wetgeving, waarmee Nederland in Europa voorop loopt. In onze tijd schijnt diskrimineren het grootste kwaad te zijn dat men bedrijven kan. Daarom heeft de Tweede Kamer onlangs de Algemene wet gelijke behandeling aangenomen. Bij deze wet is het bijvoorbeeld aan besturen van christelijke instellingen verboden sollicitanten met een homoseksuele levenswandel af te wijzen.

Deze wel is diskriminatie van christenen ten voeten uit. Wie bijbelgetrouw wil leven en handelen wordt steeds meer naar de rand van de samenleving gedreven. Hij loopt hel gevaar aangeklaagd te worden dat hij zich schuldig maakt aan diskriminatie.

Land en volk verkeren in een diep verval. De geestelijke boosheden uit de lucht hebben diepe sporen getrokken in ons volksbestaan.

‘Gij geheel anders’

Welke plaats nemen wij in deze gesekulariseerde samenleving in? Is op onze levenswandel het 'gij geheel anders' van toepassing of worden we meegezogen met de geest van de tijd? De geloofshelden die ons in Hebreen 11 worden genoemd waren gasten en vreemdelingen op de aarde.

Hun levensinstelling wordt door Van Lodensteyn vertolkt met de woorden: „Het oog omhoog, het hart naar boven: hier beneden is het niet." Het vreemdelingschap houdt in dat de christen afstand neemt van deze wereld. Hij moet voortdurend strijd voeren, zowel tegen de wereld als tegen de duivel die niet ophouden hem aan te vechten. De strijd tegen de geestelijke boosheden in de lucht is zwaar. Daarom geeft Paulus zijn broeders de dringende raad dc gehele wapenrusting Gods aan te doen. Alleen in de kracht Gods kunnen zij de boze weerstaan.

In Hem zijn zij meer dan overwinnaars en zullen zij de eerkroon dragen. Want God is hen ten schild in het strijdperk van dit leven, en hunne Koning is van Isrels God gegeven. Geldt dit ook voor ons?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 mei 1993

Daniel | 32 Pagina's

Geestelijke boosheden in de lucht

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 mei 1993

Daniel | 32 Pagina's