Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ga jij ook naar de dankdag?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ga jij ook naar de dankdag?

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Staat woensdag 1 november ook als dankdag in jouw agenda? je hoeft die dag waarschijnlijk niet naar school. Maar... ga je wel naar kerk om dankdag te houden, of heb je al iets anders 'gepland'? Daar heb je deze vrije dag natuurlijk niet voor gekregen, 't Kan zijn dat je het nog anders formuleert: waar moet ik eigenlijk voor danken, ik heb niets te danken, of: ik kan niet eens bidden, laat staan danken. Dan is het goed om samen eens na te denken, wat danken nu eigenlijk betekent en waarom we de eerste woensdag in november dankdag houden. Denk je mee?

Wat is danken eigenlijk?

Weet je waarom het volk Israël op de feesten naar Jeruzalem ging? Om de Naam des Heeren te danken voor de vele weldaden, de het ontvangen had. Ze erkenden dat ze die zegeningen niet verdiend hebben, maar dat ze van de Gever van alle goeds komen.

Weet je wat bij danken zo belangrijk is? Of je de hand van God niet alleen ziet in het grote wereldgebeuren, maar juist in het dagelijks leven. Je hebt eten, drinken, kleding, onderdak, kracht, wijsheid enzovoort van de Heere gekregen. Of vind je, dat je daarvoor niet hoeft te danken? Jongens en meisjes, die niet van God (willen) weten, zien dat niet, zij vin den dat ze er recht op hebben, maar jij weet toch beter!?

Bij de doop heeft de Heere je toch apart gezet van de wereld. Dan mag, nee dan moet dat ook uitkomen in je persoonlijk leven. Hij wil dat we Hem bidden, maar ook danken. Vergeet nooit één van Zijn weldadigheden, 't is God die ze jou bewees.

Als jakob de zegeningen ziet in zijn leven, kan hij er niet over uit en zegt tegen de Heere: 'Ik ben geringer (ik ben het niet waard) dan al deze weldadigheden en dan al deze trouw, die Gij aan Uw knecht gedaan hebt.' De weldaden, de zegeningen worden voor Jakob een wonder. En dat wonder maakt Jakob klein (ootmoedig). Hij kan niets eisen van God, maar de HEERE heeft hem zoveel gegeven. Hij valt in verwondering op zijn knieën en dankt God voor al die zegeningen. Dat is danken: erkennen van eigen onwaardigheid en belijden van eigen schuld tegenover de goedheid en trouw van de Heere. Is er dan geen reden om dankdag te houden? Ja toch?

Mogen we, kunnen we danken?

Zoek maar eens een tekst op in Gods Woord waar danken wordt verboden! Je zult hem niet vinden. Wel het tegenovergestelde: Dankt God in alles!' (1 Thessalonicenzen. 5:18). Hier staat het zelfs als een opdracht, een bevel! Weetje hoe het komt, dat wij zo ondankbaar zijn? Omdat we alles gewoon vinden, vanzelfsprekend: en gedekte tafel, voldoende (zelfs overvloedig) eten en drinken, kleding, eigen kamer en noem maar op. We hebben het nooit geleerd of

we zijn het verleerd, dat het onverdiende zegeningen van God zijn. Hem mogen we niet alleen, nee Hem moeten we danken.

’Ja maar, ik kan niet danken, 't Is zo moeilijk'.

Dat is waar. Ik zeg het nog duidelijker: het is onmogelijk om van jezelf uit dankbaar te zijn. Maar dat betekent toch niet dat je het danken daarom maar nalaat?

Vaak komt de onwilligheid om te danken voort uit een begerig hart: je wilt eigenlijk nog meer hebben, dan je al bezit. En daarom kun je, wil je niet danken. We zijn in het diepst van ons hart ondankbare schepselen. Ontevreden mensen!

Als het dan moeilijk is om voorbeelden van dankbaarheid uitje naaste omgeving te vinden, neem dan de Bijbel maar. Ik denk aan David in Psalm 116. Hij is uit een grote nood verlost. In het gebed heeft hij de HEERE om verlossing gesmeekt. En ... de HEERE heeft hem verhoord en gered. Is er dan geen reden tot dankbaarheid? Hoor maar wat hij zegt: 'Wat zal ik de HEERE vergelden voor al Zijn weldaden aan mij bewezen? ’.

Waar moeten zegeningen jou brengen?

Nog een voorbeeld uit Gods Woord. Je kent de geschiedenis vast wel: van de wonderbare visvangst. De hele nacht geen visje gevangen en dan 's morgens op bevel van de Heere Jezus toch weer proberen. Eigenlijk geen tijdstip om te vissen. Wat is het resultaat? Twee afgeladen scheepjes met vis. En wat is de uitwerking in het leven van Petrus? Hij valt voor de Heere Jezus op zijn knieën en zegt:

’Heere, ga uit van mij want ik ben een zondig mens'. Inplaats van op te scheppen over de grote vangst, komt hij in verwondering en nederigheid aan de voeten van de Heere Jezus terecht. Hij zegt als het ware: ik ben de zegeningen niet waard en toch wilt U ze mij schenken. Dat is een wonder voor mij. U komt alleen de dank toe. Ik ben een zondaar, een doelmisser, maar toch mag ik uit genade in Uw nabijheid verkeren.

Dan wordt de Heere alles en wij niets. Dat is de juiste gesteldheid van je hart om dankdag te houden: ver wondering, vernedering, aanbidding.

Heb je nu nog harde gedachten van de Heere? Weet je wat Paulus in Romeinen 2:4 zegt? 'Niet wetende dat de goedertierenheid Gods ons tot bekering leidt'.

Ga jij ook naar de dankdag?

Ga jij op dankdag naar de kerk? Dat is nu toch geen vraag meer? Ga nu niet redeneren: ik ben niet dankbaar en ik kan niet echt dankdag houden. Dat is een uitvlucht. De Koning van de Kerk is tegelijk biddende en dankende Hogepriester aan de rechterhand van God de Vader.

Zoals Hij Petrus aan Zijn voeten bracht en David, kan Hij ook jou aan Zijn voeten brengen. Weetje hoe? Door Zijn Woord en Geest. Vooral in de prediking. Ook op dankdag. De satan wil jou juist uit de kerk houden.

Die vindt al jouw argumenten om niet te gaan prima. Maar hij is de leugenaar van de beginne en hij heeft het op jouw ondergang gemunt. Hij wil niet dat je bidt en ook niet dat je dankt. Luister dus niet naar hem, maar naar Gods roepstem: 'Heden, zo gij Mijn stem hoort, verhard u niet, maar laat u leiden'. Wie weet of je de volgende biddag beleeft? Maak daarom ernst met je leven. Dat leven is een damp en de dood wenkt ieder uur. Laat dan geen mogelijkheid onbenut om de Heere te bidden, aan te roepen en te danken. En waar jij het niet kunt en niet wilt, zeg dat maar aan de Heere. Ook dat is bij Hem bekend.

Een gezegende dankdag toegewenst: in Gods gunst, door Zijn genade. En ... vergeet je het gebed voorde predikanten niet. Zonder gebed, kunnen zij ook geen dankdag houden. Laat het jouw bede zijn op dankdag:

Ik zal met vreugd In 't huis des Heeren gaan, om daar met lof Uw grote Naam te danken, Jeruzalem, gij hoort die blijde klanken:

Elk heff' met mij de lof des HEEREN aan!

Hendrik Ido Ambacht

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 oktober 1995

Daniel | 32 Pagina's

Ga jij ook naar de dankdag?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 oktober 1995

Daniel | 32 Pagina's