Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Evangeliseren: waar begint u aan...

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Evangeliseren: waar begint u aan...

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘Bent u daar eindelijk? Komt u binnen’. De deur ging wijd open. Evangelist J. Kwantes, altijd spraakzaam, stond nu even perplex. Deuren die snel weer dichtgingen waren voor de Alkmaarder evangelist een bekender verschijnsel.

Zonder een antwoord af te wachten liep de vrouw voor hem uit naar de keuken. Daar wees ze op de ketel van de centrale verwarming. Die moest gerepareerd worden. Dat was voor de vroegere bouwvakker geen probleem. Zonder iets te zeggen, haalde hij de voorplaat eraf en binnen een kwartier was de klus geklaard. Daarna kreeg Kwantes koffie aangeboden. ‘Maar weet u eigenlijk wel waarvoor ik kom?’ vroeg hij. Ze keek hem bevreemd aan. ‘U bent toch van het Technisch Bureau, neem ik aan?’ Kwantes stelde zich voor als evangelist. De vrouw schoot in een onbedaarlijke lach. Haar man, die net thuiskwam, kreeg het verhaal ook te horen. Toen kon Kwantes de boodschap kwijt waarvoor hij kwam. ‘Vanuit de gestoorde CV hebben we een gesprek opgebouwd over de storingen die er zijn ontstaan door de zondeval, waardoor wij als mensen, niemand uitgezonderd, op een heel bijzondere wijze ‘in de kou’ zijn komen te staan. Maar ook dat er Iemand gekomen is om die storingen op te heffen’, schreef hij later. De monteur die eerder die dag gebeld was, hoefde niets meer te doen. Negen jaar later, na de invoering van de postcodes, bedacht Kwantes dat het op 18 december was gebeurd en dat op huisnummer 29 de CV kapot was. 1829 CV. Zijn postcode.

Vraag in oorlogstijd
Aansluiten bij de leefwereld van de luisteraar en gebruikmaken van praktijkvoorbeelden is in het evangelisatiewerk steeds weer nodig. Dat had ook ds. C. Hegeman ondervonden, die dertig jaar eerder eveneens in Noord-Holland evangeliseerde. ‘De Kerkeraad der Ned. Herv. Gemeente van Monnickendam heeft tot godsdienstonderwijzer aangesteld den heer C. Hegeman van Noordwijk aan Zee’, had de kerkelijke pers in juni 1941 bericht. Dat gebeurde in oorlogstijd, ruim een jaar nadat de Duitsers Nederland onder de voet liepen. Hegemans taak lag vooral in de inwendige zending. In de omgeving van Purmerend evangeliseerde hij soms van huis tot huis. ’s Avonds sprak hij dan in de grote kamer van een boerderij bij Oosthuizen. ‘Als ik dan op eenvoudige wijze een gedeelte van het Woord Gods uitgedragen had, vroeg ik aan de eenvoudige toehoorders (die soms een heel oud Psalmboekje nog op zolder gevonden hadden, om na jaren weer eens te gaan luisteren en zingen) of ze nog iets te vragen hadden. Ik vergeet nooit de vraag van een oud moedertje: ‘Wanneer zal de Koningin weer terugkomen?’ Ze vroeg het met zulk een eenvoud en ernst dat wij des avonds in het gebed de Heere mochten smeken om te gedenken aan het verbond Gods, eertijds met prins Willem van Oranje gemaakt’. Net als Kwantes werd Hegeman jaren later nog eens aan het voorval herinnerd. De evangelist uit Monnickendam was toen inmiddels predikant in de Gereformeerde Gemeenten. Hij stond in Paterson-Peoples Park, in het Amerikaanse New Jersey. Een groot gezin uit Nederland wilde daar ook naartoe, maar kon niemand vinden die zich borg wilde stellen voor het geval het gezin de eerste jaren financieel aan de grond zou raken. ‘U hebt de groeten van mijn oude zuster uit Schardam’, riep op een dag de overbuurman van de predikant. ‘En toen’, schreef ds. Hegeman, ‘kwam het uit dat dat oude moedertje, dat de eenvoudige vraag had gedaan, nog in leven was en een rijke broer had in Amerika. En de man stelde het zo op prijs dat ik zijn zuster steeds had bezocht, dat hij het op zich nam om de familie, die hij geheel niet kende, over te laten komen’.

Reïncarnatie
Zo komen contacten in het evangelisatiewerk soms op ongedachte wijze tot stand, en hebben ze soms ongedachte gevolgen. Het is daarbij niet altijd eenvoudig te bepalen hoe groot de kloof met de leefwereld van de ander is. Zoals bij die man die voortdurend met de Bijbel bezig was, maar die ook in reïncarnatie –het herboren worden van een ziel in een ander lichaam– geloofde. Voor de vrijwilligers in het inloophuis was hij herkenbaar door zijn lange, grijze paardenstaart en zijn onafscheidelijke hondje. Met mensen had hij niet veel, maar aan zijn hond was hij verknocht, temeer omdat hij stellig geloofde dat zijn vader in zijn hond gereïncarneerd was. Toen zijn hond doodging, was hij dan ook heel verdrietig. Dat bracht hem over de drempel van het inloophuis. Hij probeerde de reïncarnatiegedachte nog Bijbels te funderen ook: ‘Johannes de Doper ging heen in de geest en de kracht van Elia’. De gesprekken met de bezoeker bleven moeizaam verlopen, al was Gods Woord hem bepaald niet vreemd. Hij liep altijd met oordopjes en een MP3- speler door de wijk, luisterend naar de Bijbel in de Statenvertaling die hij in z’n geheel(!) had ingesproken. Als hij aan de overkant van de straat een medewerker van de evangelisatiepost ontwaarde, kon hij zomaar opeens roepen: ‘Ik ben bij Jacobus!’ Zijn Bijbelkennis was groter dan die van menige kerkganger. En toch... toen hij een nieuwe hond kocht, had hij opnieuw reïncarnatiegedachten over zijn vader.

Waar begint u aan...
Evangeliseren lijkt vaak moeizaam werk. ‘Waar begint u aan...’, kreeg evangelist Kwantes van Alkmaarders te horen toen hij er het werk in 1970 ter hand nam. ‘Ik begin niet’, antwoordde Kwantes, ‘maar God wil hier beginnen, om jullie te brengen op de plaats waar je nooit spijt van zult krijgen, de keuze van het smalle pad’. Als de evangelist dan weer met de nood van zijn medemens werd geconfronteerd, werd hij innerlijk gedrongen hun de boodschap van Gods Woord te brengen. Een diepgaand gesprek ontstond met een jonge leraar Grieks en Latijn. De Bijbel was volgens de docent niet meer dan een boek met een verouderd wereldbeeld, vol Grieks-mythologische voorstellingen. Bovendien, als er een God is, waarom grijpt Hij niet in? Waarom laat Hij zoveel onrecht toe in de wereld? Kwantes maakte hem duidelijk wat de mens zou moeten zijn en wat hij door de zonde is geworden. ‘God heeft alles zeer goed geschapen, maar wat de wereld nu is, dat hebben wij ervan gemaakt’. Met grote ogen keek de leraar hem aan: ‘Dus ik ben medeplichtig aan de ellende in deze wereld? En dat durft u zomaar tegen mij te zeggen?’ ‘Ja’, zei Kwantes, ‘de hele schepping kraakt onder uw en onze voeten. Wij moeten bekeerd worden, anders gaan we voor eeuwig verloren. We leven van nature in de blindheid van het ongeloof. Het is onmogelijk om de dingen in het juiste licht te zien. Uw en mijn ogen moeten worden geopend door de Heere Zelf, door Zijn Geest’. ‘Zwijgend en met gebogen hoofd ging hij weg, en we wisten dat wij de grens van zijn geduld hadden bereikt’, schreef Kwantes. ‘Een paar dagen later kwamen we elkaar weer tegen. Hij kon geen zijstraat meer inschieten. ‘Hoe gaat het?’ was mijn vraag. ‘Ik verzoek u niet meer over deze dingen te spreken tegen mij, want ik wil vannacht weer rustig slapen.’ Hij wilde, zoals velen, met rust worden gelaten. Waarom worden zulke mensen, die beweren toch nergens in te geloven, eigenlijk onrustig? De ongelovige mens is diep in zijn of haar hart echt niet zo zeker, van-dat-er-niets-bestaat. De mens wil de Waarheid niet horen. Met deze vriend ben ik nog niet klaar. Bij een ontmoeting op straat stelt hij soms vluchtig een vraag. Alles gaat in ons werk niet in één keer. We hebben ervaren dat sommigen na jaren pas onder het Woord kwamen. Wij moeten niet vergeten dat zulke mensen heel wat moeten overwinnen. Wat wij van jongsaf hebben geleerd, moeten anderen op oudere leeftijd pas leren’.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 augustus 2011

De Saambinder | 16 Pagina's

Evangeliseren: waar begint u aan...

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 augustus 2011

De Saambinder | 16 Pagina's