Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ook kleine auto kan comfortabel rijden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ook kleine auto kan comfortabel rijden

Ford Fiesta 1.25 16v Techno - Lancia Y1.4 12v LS

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Ford Fiesta 1.25 16v Techno is wat goedkoper, de Lancia Y 1.4 12v LS wat representatiever, maar comfort bieden deze compacte auto's alle twee. Het pleit voor beide fabrikanten dat ze voor hun kleinste types goede ondersteltechnieken hebben gebruikt.

De verkopen van de vrij populaire Ford Fiesta zijn in de afgelopen jaren wat gedaald. Ford moest met lede ogen aanzien hoe de veel modernere Opel Corsa en VW Polo een groot deel van de markt in bezit namen. Maar nu is er de vernieuwde Fiesta en hiermee hoopt Ford een groot deel van de markt terug te veroveren. Lancia is eigenlijk voor het eerst in het compacte segment aanwezig. De Ypsilon is wat groter dan zijn voorganger de YIO, die eigenlijk in de miniklasse ingedeeld had moeten worden. Ford heeft met het ontwerp van de nieuwe Fiesta op zeker gespeeld. De voorzijde is dan wel rigoureus anders dan bij het vorige model, maar in de andere lijnen is toch nog duidelijk de oude generatie Fiesta te herkennen. De Lancia Y (Ypsilon) heeft, net als de andere producten die de afgelopen jaren de tekentafels van het ontwerpbureau Centro Style van Fiat verlieten, een opmerkelijke vormgeving.In eerste instantie is het even wennen, maar als je ziet op de fraaie wijze waarop de lijnen in elkaar overlopen, krijg je bewondering voor het ontwerp.

Redelijk pittig
Ford heeft voor de Fiesta totaal nieuwe motoren ontwikkeld. Als eerste kwam de 1.25 16v Zetec motor op de markt, die een vermogen van 55 kW (75 pk) levert. Sinds kort is er ook een 90 pk leverende 1.4 16v Zetec motor leverbaar. De 1.25 motor die in de testauto ligt, zorgt voor voldoende trekkracht. De Fiesta spurt in 12,2 seconden naar de honderd en heeft een topsnelheid van 172 kilometer per uur. Dit alles doet hij aangenaam rustig. De vijfversnellingsbak werkt soepel in combinatie met een prettige koppeling. De motoren van de Ypsilon zijn al bekend. De 1.2 Fire-motor wordt al sinds jaar en dag in de Fiats Uno en Punto gebruikt, en ook de vorige generatie YIO had hem. De 1.4 12v motor in de testauto beleefde zijn debuut vorig jaar september in de Fiat Bravo/Brava. De 59 kW (80 pk) sterke motor is lekker soepel en doet onder de meeste omstandigheden zijn werk in aangename stilte. Alleen bij zo'n 4000 toeren is er een onprettige motordreun te horen, maar dan rijd je op de snelweg toch al zo'n 135 kilometer per uur. Het is mogelijk vanuit stilstand binnen 12,4 seconden de honderd te bereiken. De topsnelheid bedraagt 170 kilometer per uur. De versnellingsbak is goed en ook de Ypsilon heeft een fijne koppeling. Beide auto's hebben een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 12,5.

Goed onderstel
Het pleit voor beide fabrikanten dat ze voor hun kleinste types goede ondersteltechnieken hebben gebruikt. De kleine auto's van de nieuwe generatie zijn niet meer de hobbelende rugzakjes van vroeger. De Ford Fiesta is de comfortabelste van de twee. Hij heeft ook het langste onderstel, waardoor je het gevoel krijgt dat je in een wat langere auto zit. Met de als extra gemonteerde lichtmetalen velgen en de brede 185 mm banden ligt de Fiesta lekker vast op de weg. De wat zachte afstemming van het onderstel heeft wel als nadeel dat de Fiesta in bochten nogal overhelt. De bekrachtigde besturing is op de snelweg goed, maar voor het stadswerk een stukje aan de zware kant. De Ypsilon is wat stugger, maar daardoor helt hij ook wat minder over. Ook de Ypsilon was voorzien van lichtmetalen velgen met 185 mm banden. De auto stuurt lekker strak, maar op de snelweg had de bekrachtiging een tikje minder gekund. Nu ben je een beetje te veel met het bijsturen bezig. Al met al hebben de twee auto's een fijn onderstel, waardoor je het idee hebt in een grotere auto te rijden. Allebei de auto's remden strak en goed. Bij de Ford Fiesta was als extra ABS gemonteerd.

Geen ruimtewonder
Verwacht van beide auto's natuurlijk niet dat ze een ruimtewonder zijn, maar voorin is het in allebei goed toeven. Het dashboard van de Fiesta is door het Mondeo-designteam getekend, en dat zie je. Meestal zie je in deze klasse een eenvoudig dashboard, maar de Fiesta heeft er een dat in een grotere auto niet zou misstaan. Door de prettige sportstoelen kun je in > de Fiesta goed zitten. De instap naar achteren is dankzij het walk-in-systeem bij zowel de bestuurders- als de passagiersstoel goed. Achterin is het echter wel krap voor hoofd en benen. Voor kinderen is de ruimte voldoende. De kofferruimte is voor deze klasse met een inhoud van 250 liter goed te noemen en is door een in delen neerklapbare achterbank uit te breiden. In het interieur is er niet erg veel op- en aflegruimte. De portiervakken zijn niet erg groot en op het dashboard is er ook geen vak. Alleen in het redelijk grote dashboardkastje kun je wat spulletjes kwijt. Als je voor het eerst in de Ypsilon stapt, moet je eerst even zoeken waar het instrumentarium zit. De meters zijn namelijk centraal geplaatst. Omdat het instrumentarium nogal klein is, terwijl er juist veel informatie op te vinden is, moet de bestuurder in eerste instantie nogal zoeken naar de juiste informatie. Niet alleen het centraal geplaatste instrumentarium maar ook de stoffen bekleding op het dashboard en het over de gehele interieurbreedte lopende dashboardvak zorgen ervoor dat de Ypsilon een heel origineel interieur heeft. De meeste bedieningselementen zijn in de middenconsole gemonteerd. Ook in de Lancia zijn erg fijne stoelen gemonteerd. De achterbank is alleen via de passagiersstoel makkelijk te bereiken, omdat alleen daar een walk-insysteem gemonteerd is. Bij de bestuurdersstoel klapt alleen de rugleuning naar voren. De achterpassagiers hebben in de Lancia genoeg ruimte voor hoofd en voeten. Wel zit je met de knieën tegen de voorstoelen. De kofferruimte is met 215 liter normaal voor zijn klasse en is uit te breiden door de ondeelbare achterbank om te klappen.

Uitrusting
De Ford Fiesta Techno heeft een redelijk uitgebreide standaarduitrusting. Hij is voorzien van airbag, toerenteller, sportstoelen, een in delen neerklapbare achterbank, sportonderstel en een wit instrumentarium met rode wijzers. Extra's waren er in de vorm van een sportpakket, bestaande uit 14" lichtmetalen velgen met 185/55 R14 banden, mistlampen voor en stuurbekrachtiging, en in de vorm van comfortpakket 1, dat bestaat uit centrale vergrendeling met geïntegreerde sleutelverlichting, elektrische achterklepontgrendeling en elektrisch bedienbare voorportierruiten. De Lancia Y LS is standaard voorzien van elektrisch bedienbare voorportierruiten, airbag, van binnenuit ontgrendelbare achterklep, toerenteller, uitzetbare achterportierruiten, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, neerklapbare achterbank en derde remlicht. Daarnaast waren er ook nog de volgende extra's gemonteerd: Lichtmetalen velgen met 185/60 R14 banden, mistlampen voor, een in delen neerklapbare achterbank met hoofdsteunen, bestuurdersstoel met hoogteverstelling en regelbare lendesteun in combinatie met een in hoogte verstelbaar stuurwiel.

Conclusie
Beide auto's laten zien dat je je tegenwoordig in een kleine auto toch heel comfortabel kunt (laten) verplaatsen. In het geval van de Ypsilon ook nog heel representatief Natuurlijk zijn ze niet te vergelijken met een middenklasser, maar het is beslist geen straf om in een van de geteste auto's met twee personen langere afstanden te rijden. Tegenover het wat stijlvollere uiterlijk van de Lancia staat de wat lagere prijs van de Ford. De Fiesta 1.25 16v Techno staat voor ƒ 25.990 in de prijslijst. De wat luxueuzere Lancia 1.4 12v LS kost / 27.950.

Fiesta 1.25 16v Studio
Omdat Ford de Fiesta Techno maar drie dagen ter beschikking had, kregen we ter compensatie ook nog een week een Fiesta in de Studio-uitvoering met automaat mee. De Fiesta CTX, die een automaat van het type CVT heeft, kon ons niet helemaal bekoren. De auto startte in koude toestand slecht en als je plotseling moest remmen voor een verkeerslicht leek het of de auto nog door wilde gaan. Als de auto warm was, was het starten geen probleem en de automaat functioneerde verder naar behoren. Uiteraard zijn er weinig verschillen met de Techno, zij het dat de laatste een sportonderstel heeft.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 juni 1996

Terdege | 71 Pagina's

Ook kleine auto kan comfortabel rijden

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 juni 1996

Terdege | 71 Pagina's