Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

William Perkins, Hemelse Vertroosting, 96 biz., prijs ƒ 18,50. Uitgeverij  Den Hertog BV, Houten.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

William Perkins, Hemelse Vertroosting, 96 biz., prijs ƒ 18,50. Uitgeverij Den Hertog BV, Houten.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dit boek is eigenlijk samengesteld uit vijf aparte werkjes. Het is in de huidige spelling overgezet en voorzien van een korte levensschets van de auteur door ds. J. van der Haar. Uit de korte levensschets blijkt dat Perkins de stichter van het latere Puritanisme genoemd mag worden. Dit is in het gehele werkje terug te vinden.

Het eerste werkje is getiteld: Het mosterdzaadje. Zoals de titel al doet vermoeden, toont Perkins in dit werkje aan dat een klein geloof ook geloof is. Het houdt zich immers aan dezelfde Christus vast als het grote geloof. Verder valt op, zoals bij meerdere latere puriteinen het geval is, dat vrees en verschrikking die door de Wet ontstaan, niet tot de eigenlijke bekering behoren. Het zijn voorbereidingen tot de bekering. De Wet kan geen echte bekering, dat is droefheid over de zonde en geloof in Christus, voortbrengen. Dit zijn genaden, die daar ontstaan uit de overdenking van het Evangelie (blz. 21).

In dit werkje komt sterk naar voren, dat het ernstige verlangen naar verzoening met God reeds geloof is. De begeerte naar genade is reeds genade. Het is het mosterdzaad van het geloof. Toch moeten wij niet op het kleine beginsel van het bezit van het geloof rusten, want wie dit doet, bewijst daardoor de ware genade te missen.

In verband met het idee, dat het geloof in het begin zo klein is als een mosterdzaad, vinden wij bij Perkins de leer van de trappen in het geloof. Dit is echt typerend voor Perkins, de latere puriteinen en de mannen van de Nadere Reformatie.

Daarna volgt een samenspraak tussen Satan en een Christen. Hieruit blijkt weer de opvatting van de trappen van het geloof of de standen in het genadeleven. Een bekommerd christen moet Satan anders antwoorden dan een meer bevestigd gelovige.

Het derde werkje is zeer kort. Men mag zich de beloften niet toeëigenen en toch in zijn zondig leven blijven.

Het vierde werkje bevat troost voor een verontrust geweten. Er is wel gezegd, dat de puriteinen en de mannen van de Nadere Reformatie hier op hun best naar voren komen. Zij wisten met de moeden een woord ter rechter tijd te spreken. Opvallend is hoe Perkins de bestredenen naar de beloften van het Evangelie zoekt te leiden en dit doet met dezelfde opvatting en bijna dezelfde woorden als Calvijn. Hij zegt: Ge moet erop letten, dat de beloften der zaligheid in Christus algemeen zijn, of tenminste onbepaald, geen bijzonder mens uitsluitend, zoals kan blijken in één voor allen: Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve maar het eeuwige leven hebbe". Joh. 3 : 16. (blz. 64 - Vergelijk Inst. 3 - 24-17).

Het laatste werkje handelt over geestelijke verlatingen. Ook dit is weer zo'n specifiek onderwerp van de Nadere Reformatie. Perkins wijst er op, dat Gods kinderen nooit geheel van God verlaten worden. Een verworpene is anders van God verlaten dan een christen, die in duisternis wandelt. De waar gelovige blijft de Heere verwachten. In dit werkje valt op, dat Perkins een mild oordeel velt over de uiterlijke leden van de kerk. Hij wil, dat wij naar het oordeel der liefde het beste van hen moeten oordelen (blz. 89). Het komt ons niet toe om hen met de zwarte stift der verworpenen te tekenen (blz. 90).

Wanneer u de opvattingen van de Puriteinen en de Nadere Reformatie wilt leren kennen, ontmoet u in Perkins één van de grondleggers van hun gedachtengoed. Met wijlen ds. G.H Kersten zou ik willen zeggen: Lees de oudvaders. Daarom van harte aanbevolen.

Houten,

ds. C. Harinck.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 juli 1997

De Saambinder | 12 Pagina's

William Perkins, Hemelse Vertroosting, 96 biz., prijs ƒ 18,50. Uitgeverij  Den Hertog BV, Houten.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 juli 1997

De Saambinder | 12 Pagina's