Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een aftandse art déco-stoel in een nieuw jasje

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een aftandse art déco-stoel in een nieuw jasje

Jeantique is gespecialiseerd in klassiek leren zitmeubelen

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een oud, aftands zitmeubel van een vriend deed nog niet zo lang geleden dienst als model voor een art déco-stoel in een nieuw jasje. Inmiddels gaan er bij Jeantique in het Overijsselse Goor iedere maand een tachtig van deze leren stoelen de deur uit. Het bedrijf dat is gespecialiseerd in leren Engelse zitmeubelen wil meer warmte in het interieur brengen.

Directeur en eigenaar B.C. Nijhof loopt altijd met een schetsboek op zak. „Je ziet iets, doet ideeën op, maakt eens een schets. En dan heb je soms opeens iets wat een gouden greep blijkt te zijn. Naast de opslagruimte voor de meubelonderdelen zetelt Nijhof achter een glimmend, donker gelakt bureau uit eigen collectie. In zijn kamer staat het frame van een oude regisseursstoel. „Het aparte van dit inklapbare stoeltje is dat het ronde armleuningen heeft. Tot nu toe heb ik vooral exemplaren met strakke armleuningen gezien. Reden voor Nijhof om dit „prachtmodel aan de leren meubelcollectie toe te voegen.
Hij ziet het helemaal voor zich. „Het wordt een nieuwe beuken romp met ronde armleuningen. Het hout wordt afgelakt in een kleur van reproantiek. En dan bekleed met leer met een donkere, kersenachtige kleur. Ook het stikwerk proberen we in ons meubelatelier op dezelfde manier uit te voeren als bij deze regisseursstoel. De nieuwe stoel moet qua kleur en uitstraling aan vervlogen tijden doen denken. Tenslotte moet je een oude omafiets ook niet paars verven.

Moeder Jeanne
Ooit begon moeder Jeanne met de verkoop van antieke meubelen. De fabricage van meubelen was eigenlijk niet eens het doel van het groeiende familiebedrijf. „Maar je moet de natuur zijn gang laten gaan, vindt Nijhof, „ook in een bedrijf. Hij voelt zich aangetrokken tot de „typisch Engelse stijl. Daar zoeken we als bedrijf ook naar. Engeland heeft een rijke cultuur wat betreft ambachtelijk handwerk. In ons meubelatelier, waar we met twaalf mensen werken, zie je dat ook terug. Alles wordt handmatig afgewerkt. Ik vind dat je dat in een meubel kunt terugzien. Het geheel moet spreken, een verhaal vertellen.
Jeantique heeft behalve in Goor sinds een jaar ook een meubelfabriek in Slowakije. Het is niet zozeer de verkoop van zijn meubelen als wel het vakmatig vervaardigen ervan, waarover de directeur zich zorgen begint te maken. „Het is een probleem om hier goede vakmensen te krijgen. Een goede stoffeerder kan veel verdienen, maar je moet ze met een lampje zoeken. Voor vakmensen moeten we helaas steeds meer uitwijken naar het buitenland.
In Slowakije heeft het bedrijf voldoende gekwalificeerd personeel. Als bijkomend voordeel zijn de loonkosten er bovendien een heel stuk lager. „Dat betekent in de praktijk dat een stoffeerder daar zestien uur kan doen over het bekleden van een stoel, terwijl dat hier wat betreft de loonkosten maar in acht uur kan. Hoewel de arbeidsproductiviteit In Slowakije lager ligt, kan er meer aandacht geschonken worden aan kwaliteit. De op bestelling gemaakte meubelen moeten ook weer naar Goor vervoerd worden, vanwaar ze een plek vinden in binnen- en buitenland.

Basis
Woonmode is altijd gevoelig voor verandering. Daarbij lijken de klassieke banken en stoelen van Jeantique een stabiele factor. Toch moet het bedrijf evengoed inspelen op nieuwe ontwikkelingen. „De laatste jaren zie je, net als in de kledingbranche, dat vrijwel alles mag. Interieurspecialisten plaatsen met het grootste gemak een klassiek leren stoel bij een ultramoderne bank. „Tja, je moet ervan houden, weifelt Nijhof. Het gevolg is wel dat de klassieke meubelen die teruggrijpen op het verleden „en als je het zo bekijkt altijd uit de tijd zijn, van vorm veranderen. Tierelantijnen moesten het veld ruimen en plaats maken voor strakke vormen onder het motto: terug naar de basis.
Op zoek naar strakkere lijnen werd Nijhof tijdens een bezoek aan een vriend in Oostenrijk op slag verliefd op een oude stoel. „Het ding zag er niet uit, maar de vorm was prachtig. Toen mijn vriend in Nederland was, stond hij opeens met dat aftandse meubel op de stoep.
De directeur haalde de stoel uit elkaar, greep zijn schetsboek en creëerde een art déco-stoel uit de jaren twintig. De stoel met licht gebogen armleuningen en een riant zitgedeelte in een donkere kersenachtige kleur leer werd onder de naam Finsbury Chair op de markt gebracht. Aan de riante, nieuw uitgevoerde versie hangt een prijskaartje van 3000 gulden. Toch verkoop ik er nu zon tachtig per maand, meldt Nijhof.

Reactie
De vorm van de oude stoel in een nieuw jasje is typerend voor art déco, laat hij zien. De naam is een afkorting van Exposition des arts décoratifs et industriels modernes. Op deze Parijse tentoonstelling in 1925 liet een grote groep Franse ontwerpers van zich horen als een reactie op de overdadige stijl van decoreren. Art déco werd een internationale stijl in de jaren twintig en dertig die, hoewel ontstaan in Frankrijk, in vrijwel alle landen hetzelfde is.
Bij de Finsbury-stoel kan in het meubelatelier ook een bank worden gemaakt. „We vingen signalen op van klanten of er niet een bank bij hoorde. Je wilt geen nee verkopen, dus ga je aan de slag.
De stoelen en banken kunnen overigens altijd aan de wensen van de klant worden aangepast. De zithoogte en zitdiepte kunnen worden aangepast, of de bewerking van het leer. „Wil iemand in plaats van een bies sierstiknaden, dan doen we dat. Maar de basis blijft hetzelfde. Het komt ook voor dat een klant aanwezig is als het leer wordt gepatineerd. Door deze bewerking krijgt het leer een roodachtige, oude uitstraling.
Het bedrijf heeft naast een winkel in Goor bij de meubelfabriek ook vestigingen in Waddinxveen en Culemborg. Hoewel Jeantique is gespecialiseerd in leren meubelen, kunnen de stoelen of banken ook met stof worden bekleed. Daarnaast verkoopt het bedrijf Engelse stijlmeubelen. De stoelen, tafels, kasten, kleinmeubelen en bureaus worden bij kleine familiebedrijven in Engeland gemaakt en daarna in Goor afgewerkt. Een bureau krijgt dan bijvoorbeeld nog een leren bovenblad. Bovendien krijgt het hout in de spuiterij van het bedrijf dezelfde warmbruine kleur. „Voor ons heeft de houtbewerking geen prioriteit. Dat gebeurt allemaal overzee. Maar het is wel belangrijk dat de meubelen in onze fabriek dezelfde uitstraling krijgen, licht Nijhof toe.

Antiek jasje
De directeur laat van verschillende stalen leer zien hoe het materiaal wordt bewerkt. „Als je een leren stoel gaat patineren, lijkt het net een exemplaar van tientallen jaren oud dat er nog puntgaaf uitziet. In het midden van het leer wordt gepoetst, terwijl aan de randen het vuil zich als het ware ophoopt. Zo krijg je net het effect dat een meubel een antiek jasje geeft.
De meubelen van Jeantique zijn niet bepaald goedkoop. Voor een beetje bank en stoel in leer tel je al gauw 9000 gulden neer. Een driedeurskast in mahoniehout komt op zon 6500 gulden. „De meeste mensen die hier komen, hebben een bovengemiddeld inkomen, schat Nijhof in. „Hoewel ik ook mensen ken die ervoor sparen. We zitten in de duurdere prijsklassen door een combinatie van ambachtelijk handwerk, kwaliteit en duurzaamheid. Het leer dat wij gebruiken, is veel duurder dan stof, maar het gaat ook twee keer zo lang mee. We knappen leren banken op die mensen 20 jaar geleden hier hebben gekocht. Door de klassieke modellen raakt een meubel ook niet echt uit de tijd. Dan is het de moeite waard om het te laten repareren.
Dat de consument niet op duizend gulden kijkt als het om wonen gaat, ervaart de eigenaar van Jeantique. „Er wordt meer geld uitgegeven voor wonen, dat is duidelijk. Daarnaast kiezen mensen ook steeds meer voor kwaliteit. Was de levertijd voor onze meubelen vijftien jaar geleden nog zes weken, nu is dat al opgelopen naar zestien weken. In het magazijn staan tientallen stoelen ingepakt en wel klaar voor verzending. Nijhof laat de bestemming zien: buiten Nederland gaat er veel naar de Verenigde Staten, maar er zijn ook meubelen die naar Israël en Griekenland worden uitgevoerd.

Meubelgiganten
Nijhof wil nog wel even uitleggen waarom meubelgiganten als Ikea, Trendhopper en Seats en Sofas hun waar voor een veel lagere prijs uit de schappen laten gaan. „Dat komt vooral door het handmatige karakter van onze meubelbewerking. Wij maken alles op bestelling. Je kunt voor een leren bankstel hetzelfde halffabrikaat gebruiken, maar toch een heel verschillend product krijgen. Neem alleen al het patineren. In een goedkopere prijsklasse kan dat gewoon niet. Bovendien gebruiken grootmeubelzaken voor hun stoelen en banken vaak gerecycled leer. Op zich is daar niets mis mee, maar ik vind het niet mooi. Het is te plasticachtig.
Wij besteden ook meer aandacht aan een goede binnenvering. We maken ze nog precies zo als tientallen jaren geleden en dat zorgt nog steeds voor veel zitcomfort. Bij anderen komt er dan een stuk polyether in de zitting, maar dat zit een stuk minder.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 25 oktober 2000

Terdege | 96 Pagina's

Een aftandse art déco-stoel in een nieuw jasje

Bekijk de hele uitgave van woensdag 25 oktober 2000

Terdege | 96 Pagina's