+ Meer informatie

DE WAARDE VAN HET REGELMATIG SCHIETGEBED

3 minuten leestijd

‘Schietgebed’ en ‘regelmatig’, dat valt toch niet te combineren ? Bij een schietgebed denken wij aan een heel kort incidenteel gebed, geboren uit nood. Bijvoorbeeld, iemand zit in het vliegtuig en dat raakt plotseling in een sfeer van heftige turbulentie. Het voelt niet safe meer en dan kan iemand opeens zo’n schietgebed ontglippen.

MEER DAN UIT NOOD GEBOREN

Toch kan ‘schietgebed’ in de kerkelijke traditie meer betekenen. ‘Schieten’ heeft in dit begrip te maken met ‘uitschieten’, het ziet dus op een verzuchting, iets wat je zomaar het hart ontglipt. In de monastieke traditie komt het zogenaamd ‘Jezus-gebed’ al vroeg voor: een kort aanroepen van Jezus om hulp, wat tussen alle bedrijven door kan plaatsvinden, ook de bedrijven van de getijdengebeden die langduriger en volgens vaste patronen verlopen. In onze buurlanden Duitsland en Engeland kent men er mooie woorden voor: in het duits kan sprake zijn van ‘Stoßgebet’ of ‘Stoßseufzer’ (het zijn gebeden die als het ware een ‘stootje’ geven om de gedachten hemelwaarts te heffen) en in het Engels van een ‘ejaculatory (= alles eruit gooiend) prayer’.

EEN VERZAMELING SCHIETGEBEDEN VOOR ELKE DAG

Er zijn ook verzamelingen van zulke gebeden gemaakt en uitgegeven. Zeer bekend was vanaf 1935 de uitgave ‘Een bede voor elke dag’. Ik heb er enkele exemplaren van thuis, waaronder de 23ste druk uit 1989, waar in het voorwoord geschreven staat: ‘Het stemt tot vreugde, dat de vraag naar dit boekje nog steeds toeneemt.’ Het boekje kwam in een vrije vertaling van J.H. Gunning JHzn van een Duitse uitgave, die eigenlijk weer uit het Engels stamde, tot grote populariteit in ons land. Gunning geeft er ook de gebruiksaanwijzing bij: het is bedoeld als een korte opwekking tot gebed of stille overpeinzing. Dus niet als vervanging van langere gebeden. Het is bedoeld als ‘heilzame aansporing’ om je af te vragen: ‘Zal ik heden niet vergeten een kind der eeuwigheid te zijn?’ Het is een zeer klein boekje qua formaat, je kunt het meenemen naar school, naar je werk, onderweg. De gebeden kunnen te midden van de meest alledaagse bezigheden gebruikt worden. Om de aandacht steeds weer opnieuw op ‘boven’ te richten. Ze kunnen fungeren als de eerste aanzet onze gedachten ‘even’ te richten in de vroege morgen en ze kunnen ‘even’ herhaald worden aan het einde van de dag: ‘Ben ik deze dag aan het woord, dat ik daar in dat kleine boekje las, gedachtig en getrouw gebleven?’ (aldus Gunning). Sinds 1994 wordt het helaas niet meer uitgegeven.

ACHTERHAALD IDEE?

Ook in onze tijd kan deze gebedsmethode vruchtbaar zijn. Veel jongeren met name kunnen er heel moeilijk toe komen tijd en ruimte te vinden voor ‘stille tijd’. Sommigen kunnen echt geholpen zijn met zo’n verzameling kernachtige aanzetten tot oriëntatie op de HERE. Niet als vervanging van stille tijd, maar om het houden van stille tijd te stimuleren. Een uitgave die vergelijkbaar is met ‘Een bede voor elke dag’ is ‘Bid elke dag’, 365 korte gebeden door de Duitse diacones Marie Hüsing (vertaald en samengesteld door Rie Karsemeijer, lid van de CGK), nog steeds verkrijgbaar via de boekhandel. Er zijn ook mogelijkheden een dergelijk gebed dagelijks per e-mail te ontvangen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.