Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wedergeboorte

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wedergeboorte

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: ijlieden moet wederom geboren worden. (Joh. 3:7)

In de nacht heeft Jezus een ontmoeting met Nicodemus, die voor deze rechtzinnige Schriftgeleerde blijvende en grote gevolgen zal hebben. Een geëerde en bekende rabbi komt tot Jezus, de jonge Galileër, om onderwijs te ontvangen over het Koninkrijk Gods. Nicodemus houdt Jezus voor bevoegd om met hem hierover te spreken, wat opzichzelf voor deze wetgeleerde al een hele overwinning betekend moet hebben. Maar desondanks begint de Heere Jezus om aan Nicodemus een scherpe waarheid voor te houden n.i. de noodzakelijkheid van wedergeboorte, die ook nodig is voor een rechtzinnig en aanzienlijk leraar in Israël. Het is onmogelijk Gods Koninkrijk binnen te gaan, ook voor de edelste vertegenwoordigers van Israël, zonder wedergeboorte.

Wedergeboorte is een geestelijk geboren worden van boven af, vanuit de hemel. In de mens moet door Gocl vanuit de hemel een nieuw geestelijk leven voortgebracht worden. De wedergeboorte is het nieuwe begin en de nieuwe bron waaruit een geestelijk leven voortkomt, dat de mens in zijn geboorte uit menselijke ouders niet heeft en niet kan werken. Daarom moet God de Heere dat werken door Woord en Geest in het hart van de mens. De Farizeeën en Schriftgeleerden in die dagen meenden dat zij alleen de zuivere uitleggers van de Wet waren, dat zij in het bezit waren van de kennis van de verborgen mening van de Schrift. Maar de Heere Jezus houdt Nicodemus voor, dat niet voor allen , , een leer" nodig is, maar een nieuw hart. En in dit vernieuwd hart wordt bevindelijk geleerd, dat de mens van nature vervreemd van God is, dat hij leeft in geestelijke gescheidenheid van God, dat een diep verderf over de gehele mens gekomen is en dat ook een gereformeerd mens schuldig staat tegenover alle geboden Gods.

Toch komt Nicodemus niet tot de Heere Jezus om een twistgesprek te beginnen, zoals zovelen van zijn collega's later deden, maar werkelijk met de begeerte en het verlangen om van de Heere t.e leren. Hij kwam ook niet alleen uit ijclele nieuwsgierigheid, maar met een honger naar waarheid, die voortkwam uit een vrees en diepe eerbied voor God. Daarom wijst de Heere hem ook op de mogelijkheid van de wedergeboorte: Verwonder u daar niet over, dat Ik u gezegd heb, dat gijlieden wederom vgehü^en moet worden. De Heere bedoelt er mee te zeggen, dat Nicodemus dat als Schriftgeleerde behoorde te weten, omdat er reeds zovele malen door de profeten over gesproken was, zoals b.v.: Ik, de Heere, zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen en zal u een vlesen hart geven (Ezech. 30). Hoe onkundig bent u toch als Schriftgeleerde van die dingen, die u toch behoorde te weten, zegt de Iieere tegen Nicodemus. En Calvijn zegt: de Schriftgeleerden wisten er minder van dan een schoenlapper en een koeienherder over de loop van de sterren. Wie de Schrift kent, behoeft er zich niet over te verwonderen, zo leert de Heere, al is de wedergeboorte zelf een wonder Gods.

De mogelijkheid van de wedergeboorte is er, omdat Christus de schuld en losprijs door Zijn lijden en sterven heeft betaald en de Geest als de Geest der wedergeboorte heeft verworven. En deze Geest van Christus leert zowel de noodzakelijkheid als de mogelijkheid van de wedergeboorte. Door Christus Geest wordt de noodzakelijkheid van de wedergeboorte gezien en wordt er om gebeden. Maar de Geest van Christus leert ook cle mogelijkheid n.1. dat er niemand te clcm of „te geleerd" vcor is, dat niemand te ellendig en te onwaardig is om genade van Christus te ontvangen. Dan is er de rechte verwondering over de liefde Gods, over de genade door Christus verworven, over het feit dat één die de hel verdiend heeft, uit genade de hemel mag ontvangen. Dan is er de rechte verwondering, waarvan David heeft gezongen:

Och, mocht ik, in die heilige gebouwen De vrije gunst, die eeuwig Hem bewoog, Zijn lieflijkheid en schonen dienst aanschouwen! Hier weidt mijn ziel met een verwondrend oog.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 augustus 1970

Daniel | 16 Pagina's

Wedergeboorte

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 augustus 1970

Daniel | 16 Pagina's