Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jehova’s getuigen: valse getuigen?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jehova’s getuigen: valse getuigen?

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Het doel van de Wachttoren is Jehova God als de Soeverein van het universum te verhogen. Het tijdschrift houdt de wereldgebeurtenissen in het oog die een vervulling vormen van de bijbelse profetieën. Het troost alle mensen met het goede nieuws dat Gods koninkrijk binnenkort alle onderdrukkers van de mensheid zal vernietigen en de aarde in een paradijs zal veranderen. Het spoort aan tot geloof in de thans regerende Koning, Jezus Christus, Wiens vergoten bloed voor de mensheid de weg opent tot eeuwig leven".

Wie kent niet deze schoonklinkende woorden, die door de Jehova's getuigen bij de voordeur worden geboodschapt? Wie zijn zij en wat leren zij eigenlijk precies? Hoe moeten wij hen benaderen en wat zegt het Woord van God?

De Naam Jehova

„U gebruikt de Naam van God niet!" Dat was de reaktie van een vrouw, die ik ontmoette op een ziekenzaal, waar ik was voor een bezoek aan een gemeentelid. Ik begreep uit de woorden wie ik voor me had en antwoordde dat in mijn Bijbel de Naam HEHRE (met grote letters) stond en dat dit hetzelfde was als 'Jehova'. Echter, volgens haar mocht ik uitsluitend de Naam van 'Jehova' gebruiken. In dc Bijbel van de Jehova's getuigen kom jc de Naam 'Jehova' tegen in het Oude én Nieuwe Testament.

Jehova is inderdaad de Eigennaam van de God van Israël. In het Hebreeuws komen we de medeklinkers JHWH tegen. Het meest waarschijnlijke is dat dit moet worden uitgesproken als 'Jahwe'. Maar in de Hebreeuwse Bijbel vinden we bijna altijd 'Jehova'. Pas later zijn dc klinkers erbij gezet. We moeten echter bedenken dat deze klinkers van het woord 'Jehova' eigenlijk horen bij een andere Naam van God. namelijk 'Adonai'. De bedoeling was. dat elke keer als de lezer de medeklinkers JHWH tegenkwam. hij de Naam 'Adonai' moest uitspreken! Deze Naam betekent 'bezitter' en werd door onze vaderen vertaald met 'Heere' (met kleine letters). Op de Dordtse synode werd. op sterk aandringen van de voorzitter, ds. J. Bogerman. het besluit genomen om dc Naam 'Jehova" te vertalen door HF.F.RE! Nooit echter hebben onze vaderen zich bezig gehouden met dc vraag of ook de Naam Jehova in het Nieuwe Testament moet worden gehandhaafd. Uiteindelijk berust deze uitspraak van de Naam van God op een misverstand!

Organisatie

Het hoofdkwartier van de Jehova's getuigen is in Brooklyn. New York. In het grote kantorenkompiex, genaamd Bethel, werken ongeveer 3000 werknemers, mannen en vrouwen. Sinds 1909 wordt het 'Wachttorengenootschap' van hieruit strak bestuurd! De hele organisatie is vanaf het begin gericht geweest op uitbreiding. Daar zijn de Jehova's getuigen ook wel in geslaagd. Toch. als we de cijfers zien. dan is dc groei van het aantal leden van hun genootschap in Nederland niet spektakulair. Ik lees in het laatste boekje van ds. Veldhuizen: ..Het aantal getuigen in ons land was in 1976 29.900. in 1990 30.500.

Dat is over een periode van 14 jaar een groei van ongeveer 2%. Daarbij moeten we ook de natuurlijke aanwas bedenken: kinderen van Jehova's getuigen die in het genootschap ingroeiden". Met name J. F. Rutherford, de tweede president van het genootschap, zorgde voor een sterke uitbouw van de organisatie. Rutherford legde sterke nadruk op het uitdragen van de boodschap. Van alle leden van het

Wachttorengenootschap werd en wordt vereist, dat zij maandelijks een aantal exemplaren van 'De Wachttoren' of het blad 'Ontwaakt' verkopen. Het besturend orgaan bepaalt hoe men de Bijbel moet lezen. Het bestuderen van de publikaties is verplicht en vergt uren! Het geheel krijgt een totalitaire indruk. Deze indruk wordt bevestigd door ex-Jehova's getuigen, die hierover schreven.

Rutherford betitelde zijn organisatie als 'de zichtbare vertegenwoordiger van Christus op aarde'. Alle regeringen op aarde stonden volgens hem onder heerschappij van de satan. Daarom weigerde hij en velen met hem ook militaire dienst. Hiervoor heeft Rutherford nog een tijd in de gevangenis gezeten. Deze smaadheid valt volgens de Jehova's getuigen onder het 'vervolgd worden om de gerechtigheid'.

Geschiedenis

Charles Taze Russell (1852-1916) is de man. met wie het allemaal begon. Hij werd geboren in Pittsburgh in Amerika. Van zijn ouders, stammend uit een Schots-iers geslacht, ontving hij een calvinistische opvoeding. Met hen bezocht hij de Presbyteriaanse kerk. maar al heel snel ging hij een eigen weg. Russell keerde zich tegen de leer van de predestinatie, de verkiezing en verwerping door God van eeuwigheid. Er volgde een krisis in zijn geloofsleven en hij brak met de kerk op zeventienjarige leeftijd. Na een jaar kwam Russell in kontakt met zogenaamde Adventisten. Hij raakte onder de indruk van hun sterke verwachting van Christus! Hij richtte een bijbelkring op en publiceerde een aantal geschriften over zijn opvattingen ten aanzien van de onzichtbare wederkomst van Christus. Nu verklaarde Russell openlijk dat Christus alle kerken verworpen had en richtte zijn Wachttorengenootschap op in 1881. Een enorme beweging kwam op gang. Het bekende blad 'De Wachttoren' kreeg al spoedig een enorme verspreiding.

Bijbelgebruik

Dc Jehova's getuigen beroepen zich voor hun opvattingen, zoals vele sekten, op dc Bijbel. Ze menen dat zij het Woord van God aan hun zijde hebben. Russell. de oprichter van het Wachttorengenootschap, verklaarde geheel volgens de Schrift te spreken. Ds. H. J. Spier schrijft dal de liefde tot de Bijbel van Russell te verklaren valt uit zijn calvinistische opvoeding.

Toch heeft hij de Bijbel pas echt 'ontdekt' toen Russell in kontakt kwam met de Adventisten. Hij werd getroffen door de manier, waarop zij de Bijbel hanteerden, met name als het ging om de berekening van het jaar van Christus' komen op de wolken. Via een rekensom kwamen zij tot het jaar:1874.

De tijd zou echter anders leren! Toen de wederkomst uitbleef, deed Russell een 'ontdekking': hristus zou wel wederkomen, maar dan onzichtbaar! Een nieuwjaar werd genoemd:1914. Russell hield ook later vol dat dit het jaar was dat Christus onzichtbaar was teruggekeerd en tot Zijn Koningsmacht was ingegaan. Waar het hier om gaat, is het Bijbelgebruik.

Met de Bijbel in de hand doet men allerlei uitspraken en voorspellingen aangaande de toekomst. Dat is typerend voor alle sekten en stromingen. Men accentueert het ene (de wederkomst) ten koste van het andere. In veel bijbelstudies schreef Russell over zijn verschillende opvattingen. Later beweerde hij ook dat zonder deze bijbelstudies niemand de waarheid van het Woord van God zou kunnen vinden. Hier zien we dat Russell het gezag van zijn eigen boeken boven het gezag van Gods Woord Zelf stelt. Dat heeft ernstige gevolgen voor alle onderdelen van de geloofsleer.

Jezus Christus, de Zoon van God?

Eén van de uitgaven van het Wachttorengenootschap heeft als titel: De grootste mens, die ooit geleefd heeft'. Het betreft hier een boek over de Persoon van Jezus Christus. De titel geeft al aan hoe zij over Hem denken. Hij is niet de eniggeboren Zoon van God. 'geboren uit de Vader voor alle eeuwen: od uit God. Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God', zoals de belijdenis van Nicea zegt. Hij is volgens de Jehova's getuigen de grootste mens, dat wil zeggen van alle mensen staat Christus aan de top. Hij is wel de Zoon van God. maar dan in de zin van Adam, die ook de zoon van God genaamd wordt (Lukas 3:38). Het komt er op neer dat Christus niet voluit God was! Dat is in wezen niets nieuws. Hier zien we de oude ketterij van Arius in een nieuwe jas! Arius beweerde immers dat Christus 'het grootste schep-

sel' was. De kerk heeft tegenover hem beleden, dat Christus als de Zoon van hetzelfde goddelijke Wezen is als de Vader, zoals de Schrift dat ons laat zien. Hiermee in verband staat ook de loochening van de Drieëenheid. De Heilige Geest is volgens hen slechts een kracht. De Jehova's getuigen rekenen de kerk vanwege de leer van de Drieëenheid onder dc valse religie en de grote hoer van Babyion! Ten aanzien van Zijn opstanding beweren de Jehova's getuigen, dat Christus niet letterlijk opstond met hetzelfde lichaam, maar slechts in de geest! Maar. hoe konden de discipelen dan de verrezen Christus zien en met hun ogen aanschouwen? Welnu, bij de verschijningen aan de discipelen nam de Heere Jezus 'speciaal daarvoor geschapen lichamen' aan. Tenslotte wordt het plaatsvervangende lijden en sterven van Christus voor Zijn volk verruild voor een algemene verzoening. Het komt er op aan dat een mens die zal geloven.

Hel of hemel?

De hel bestaat volgens de Jehova's getuigen niet. Ieder mens immers houdt op te bestaan na zijn dood. Er is sprake van een 'vernietiging'. Dit is het lot van alle ongelovigen op aarde. Zij zullen ophouden te bestaan. Degenen, die zich tijdens hun leven bij het Wachttorengenootschap hebben aangesloten, zullen de nieuwe hemel en de nieuwe aarde beërven. Dit eeuwige leven zal echter met de opstanding der doden beginnen en niet na het sterven. Na de dood is er voor dc gelovige niets. Hij zal moeten wachten tot de opstanding. Zelfs degenen, die niet geloofden in Jehova, maar een "net leven' hebben geleid op aarde, krijgen een 'herkansing' in het duizendjarige vrederijk om alsnog Jehova te dienen. Bij hen hoort ook dc moordenaar aan het kruis, die tot berouw kwam. Verder is er een aparte klasse van 144.000 wedergeborenen. waarvan er nu nog zo'n 8000 op aarde zouden zijn. Deze zullen met Christus zijn tijdens het duizendjarige rijk en met Hem regerende macht uitoefenen op de anderen. De Jehova's getuigen maken veel 'reklame' voor deze paradijsaarde. Hun brochures staan vol kleurige platen met voorstellingen van dit paradijs. Er is schijnbaar geen vuiltje aan de lucht voor de mens. De hel bestaat immers niet en de echte 'goddelozen' zullen niet worden opgewekt. Zij zijn er gewoon niet meer!

Dat is wel een zeer lichtvaardig en onbijbels denken over de toekomst. De spanning van het eeuwig wel of het eeuwig wee is er niet meer. De boodschap van Johannes: „Vliedt de toekomende toorn..!!" is veranderd in „Geniet voor eeuwig van het leven op aarde!".

Waardering?

Positief wordt wel gezien de aktiviteiten. die de Jehova's getuigen ontplooien. De werkkracht die aan dc dag gelegd wordt. Dc vrijwillige basis waarop alles gebeurt. De vrijmoedigheid om het Evangelie te verkondigen van huis tot huis. Staat er ook niet van de eerste christenen en van Paulus geschreven da! zij leerden bij de huizen (Handelingen 5:42 en 20:20)? Wat doen wij voor de verbreiding van het Evangelie? Toch is er ook een andere kant. Als wij Paulus horen over de ijver van de Joden in zijn dagen, dan zegt hij niet: Ik heb best wel respekt voor hun godsdienstige aktiviteiten"! Nee. hij sprak van een 'ijver tot God. maar niet met verstand' (Romeinen 10:2). Ook de Heere Jezus zei niel tegen Zijn discipelen dat de farizeërs hen beschaamd maakten. Hij hekelde de 'zendingsdrang' om een jodengenoot tc maken (Mattheüs 23:15). De boodschap van de Jehova's getuigen is zozeer verderfelijk en misleidend dat wc alleen maar in afkeurende zin mogen spreken van hun werk!

Gesprek of getuigenis?

Moeten wij überhaupt met hen 'in gesprek' gaan? Persoonlijk zou ik niet willen spreken van 'een gesprek'. Nee. dc Jehova's getuigen zijn de valse profeten, waarvoor de Heere Jezus ons ernstig waarschuwt (Mattheüs 24:24). Daarom: eker geen lektuur kopen 'om van hen af te zijn'. Het is een valse boodschap, die direkt moet worden afgewezen! Het gaat niet om 'accentverschillen', maar om wezenlijke zaken, waar het. voor de eeuwigheid op aankomt! Het hart van het Evangelie wordt aangetast, namelijk het geloof dat Jezus Christus i.s de eeuwige Zoon van God (Handelingen 8:37)! Dat moet aan de deur direkt aan de orde worden gesteld! En dan liever geen "gesprek', maar een 'getuigenis', een verwijzing naar de Heilige Schrift cn de belijdenis van Gods Kerk! Ik ken iemand, die eens Jehova's getuigen aan de deur kreeg. Zonder te luisteren naar de verhalen zei hij in één keer de apostolische geloofsbelijdenis op. Zulke getuigenissen kan God nog gebruiken om hun arme ziel te redden van het verderf (Jakobus 5:20)! Laten wc op onze hoede zijn om niet in het 'wespennest' (zoals een ex-Jehova's Getuige eens uitdrukte) van het Wachttorengenootschap terecht te komen!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 november 1993

Daniel | 33 Pagina's

Jehova’s getuigen: valse getuigen?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 november 1993

Daniel | 33 Pagina's