Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

INGEZONDEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

INGEZONDEN

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

ALLE VERANDERING... GEEN VERBETERING

„Alle verandering is nog geen verbetering", zegt men wel eens. Dat gaat niet altijd op, maar in het geval, waarover wij spreken, misschien wel.

Het gaat over jongens en meisjes, die er hier of daar wel voor gevoelen later onderwijzer of onderwijzeres te worden. Nog niet zo heel lang geleden gingen ze meest eerst naar de MULO en met dat MULO-diploma kwamen ze op de kweekschool. Daar waren soms heel flinke jongens en meisjes bij, die b.v. ook wel H.B.S. of Gymnasium konden halen. Op de kweekschool namen ze de klas mee. Zo hadden we het ook op „De Driestar" in Gouda.

Dat is nu anders, of het gaat anders worden. Reeds in het vijfde en zesde leerjaar van de lagere school hoort zo'n jongen of meisje: „De test wijst uit: je kunt best naar de H.A.V.O. of naar het Atheneum." Nou, waarom dan niet? Ze gaan vijf jaar naar de H.A.V.O. en kunnen dan met het einddiploma naar de derde klas van de kweekschool. Gaan ze naar het Atheneum, zes jaar, dan is er geen sprake meer van onderwijzer of onderwijzeres worden; het Atheneum opent de poort naar de Universiteit.

Maar zijn ze op een HA.V.O. geweest waar heel weinig aandacht aan het Bijbelonderwijs werd besteed, of waar van allerlei werd gedoceerd, wat in strijd was met Schrift en belijdenis, hoe kan dan de kweekschool in anderhalf tot twee en een half jaar dat weer inhalen of recht zetten? En wat krijgen we dan voor mensen in onze lagere scholen!

Er is een andere, langere weg: de jongens en meisjes die naar de M.A.V.O. gaan, kunnen na vier jaar het M.A.V.O.-diploma behalen en dan (als de examencijfers een beetje meevallen) een plaatsje proberen te krijgen in de vierde klas van een HA.V.O. Omdat ze na de zesde klas van de lagere school „te licht bevonden werden voor de H.A. V.O., zullen deze jonge mensen soms met moeite het H.A.V.O.-diploma kunnen behalen.

Het is er echt voor ouders, die hun kinderen verder kunnen laten leren en dan met name deze kinderen gaarne het onderwijs zien dienen, zoals dat is gegrond op de Heilige Schrift en de belijdenisgefchriften van de kerk der reformatie, niet eenvoudiger op geworden.

Ook voor de kweekschool hadden deze wijzigingen haar consequenties. Toen de eerste en tweede klas (eerste leerkring) werden vervangen door het vierde en vijfde leerjaar H.A.V.O., hadden we het gevoel, of een deel van ons mooie huis werd afgebroken en werd vervangen door een serre van geheel andere bouwstijl.

Zeker, we hebben echt met ernst en toewijding HA.V.O. IV en H.A.V.O. V zó opgezet dat het een goede, prettige afdeling werd. We hebben alles zo breed mogelijk opgezet, ook al om iedere keuze van de leerlingen te realiseren. En toch, in 65, 70 weken klaar komen voor het eindexamen H.A.V.O., het is een hele toer; ook al, omdat het Bijbelonderwijs met wat er bij behoort óók aandacht vraagt.

Een oplossing, die we vonden? Ja, dat is allereerst een onderbouw (een M.A. V.O.-school, die werkt volgens een bijzonder goed systeem, het I.V.O.-systeem). Dan kunnen leerlingen vanaf de lagere school via deze I.V.O. (in drie of vier jaar) naar de H.A.V.O., vierde leerjaar. Vele ouders hebben deze weg gekozen, óók al zullen straks hun kinderen na het behalen van het M.A.V.O.-of het H.A.V.O.-diploma niet voor onderwijzerfes) gaan studeren.

Een andere oplossing: niet alleen na het behalen van het M.A.V.O.(MULO)-diploma, maar ook na drie jaar H.A.V.O. naar het vierde leerjaar van de H.A.V.O., die één deel uitmaakt van de scholengemeenschap „De Driestar". Dat is ook mogelijk, temeer, omdat na het derde leerjaar H.A.V.O. een andere werkwijze wordt gevolgd (het kiezen van zes examenvakken). In dit laatste geval wordt tenminste dit gewonnen, dat een leerling, die straks het christelijk onderwijs wil dienen op de grondslag der reformatie, twee cursusjaren langer de school bezoekt, die zijn ouders om principiële redenen begeren.

Al met al, — het is er niet eenvoudiger op geworden. Vooral niet, omdat meestal te vroeg een schoolkeuze moet worden gedaan, waar men op een later tijdstip om verschillende redenen, óók van principiële aard, spijt van heeft. Werken de kinderen dan nog mee, wanneer een verandering van school gewenst blijkt te zijn?

Wat ons bij het schrijven van het bovenstaande voor ogen stond?

Allermeest het belang - van onze lagere en Mavoscholen. Het tekort aan onderwijzers en onderwijzeressen, die ernst maken met wat de Heere in Zijn Woord heeft geopenbaard en die in leer en leven nog wensen vast te houden uit innerlijke overtuiging aan onze belijdenisgeschriften is zéér groot.

Dit, èn de typische wijze, waarop leerlingen, die voor het onderwijs naar de mens gesproken tot zegen konden zijn, gedurende een reeks van jaren aan het algemeen voortgezet onderwijs of het voortgezet wetenschappelijk onderwijs gebonden worden, wilden we gaarne de ouders onder ogen brengen. Ouders, vergeet het onderwijs op reformatorische grondslag niet!

Gouda.

P. Kuijt.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 5 juli 1969

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's

INGEZONDEN

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 5 juli 1969

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's