+ Meer informatie

Sanering in stukgoed door staking bedreigd

Pakhoed voorspek ernstige problemen

2 minuten leestijd

ROTTERDAM (ANP) - De stakingen in de stukgoedsector zijn een ernstige bedreiging voor de op handen zijnde sanering van de stukgoedbedrijven van het Pakhoedconcern.

„Onaanvaardbare looneisen zijn zeer onverstandig en de acties halen het proces van gezondmaking van deze bedrijven onderuit", aldus E. W. Brongersma, divisiepresident van de Furness/Pakhoed Transportgroep. „Als dit niet goed afloopt, zijn er zeer ernstige problemen", zei Brongersma gisteren als reactie op de stakingen in de stukgoedsector, die ondermeer de bedrijven treffen waarin dit concern deelneemt.

Het Pakhoedconcern bezit of neemt deel in Multi Terminals Waalhaven (100 procent), Dutch Stevedoring Company (50 procent) en RHPM (nu nog 40 procent). Pakhoed wil de renderende stukgoedpakketten van deze drie bedrijven op de locatie van MultiTerminals. Het terrein wordt dan gemoderniseerd voor een bedrag van tegen de 6 miljoen gulden. Deze „gezondmaking" wil Pakhoed zonder gedwongen ontslagen laten plaatsvinden.

RHPM is het zwaarste blok aan het been. Over tien maanden van 1990 leed het bedrijf een verlies van 4,7 miljoen gulden en dagelijks komen daar tonnen verlies bij. RHPM werd twee jaar geleden door de grote havenconcerns gesticht om kleine in de knel zittende stukgoedbedrijven onderdak te geven. De bedoeling was die bedrijfjes samen toekomst te bieden.

De herhaalde stakingen in de stukgoedsector treffen regelmatig de Pakhoedbedrijven getroffen. Brongersma stelt dat de grens in zicht komt. „Elke procent extra loonstijging betekent een stap terug naar gezondmaking".

ECT

Ook bij ECT liggen vergaande plannen voor sanering van de stukgoeddivisie op tafel. Om dit te realiseren wordt het aantal uren dat er jaarlijks wordt gewerkt, 1 miljoen in totaal, met 40 procent verminderd. Omgerekend betekent dat dat ongeveer 280 werknemers elders in het concern worden geplaatst.

De havenwerkgevers in de SVZ hebben na het afbreken van het overleg over een nieuwe cao in de stukgoedsector ernstig gewaarschuwd voor het risico dat de Vervoersbond FNV nam ingeval van een staking.

De Vervoersbond CNV deelt die mening. Het CNV doet niet mee aan de staking. CNV-bestuurder C. van der Knaap liet weten dat de concerns die bezig zijn met het zoeken naar oplossingen voor de verliesgevende stukgoedsector wel eens hun handen ervan zouden kunnen aftrekken. Een staking zou zo een tegendraads effect krijgen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.