Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wat vind jij bij het graf?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wat vind jij bij het graf?

Wat betekent het voor jou?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De dode is begraven. Het afscheid is definitief. Het komt nooit meer terug. Dat is de harde werkelijkheid van het leven. Alle eeuwen door. Je kunt bij het graf gaan kijken, maar de dode blijft in het graf liggen. Je vindt er niets meer, zo zeggen mensen wel. Na de sabbat gingen vrouwen in Jeruzalem naar het graf van Jezus. Hun verwachting is… Hij ligt in het graf, het is definitief voorbij. Loop in gedachten mee als je dit leest en denk er over na wat het voor jou betekent.

1. En laat na den sabbat, als het begon te lichten tegen den eersten dag der week, kwam Maria Magdaléna en de andere Maria, om het graf te bezien.
De sabbat, bij ons zaterdag, de rustdag van de Joden is voorbij als de zon is ondergegaan. De eerste dag van de nieuwe week breekt aan. Na de rustdag neemt ieder zijn werk weer op. Maria Magdaléna en Maria de moeder van Jacobus en Joses (Matth. 27: 56) zitten vol van verdriet over het verlies van de Heere Jezus. Het beheerst hen als mens. De liefdesband die er was, is doorgesneden.
Maria Magdalena was door de Heere Jezus verlost van zeven duivelen.
De andere Maria was een ‘tante’ van de Heere Jezus. Het verdriet is er ook omdat ze Hem niet meer zullen horen preken. Zij kunnen niet buiten Zijn woorden. Hij alleen kan hun verlossen van de zonden en zalig maken. Nu leeft Hij niet meer, hoe moet dat?

2. En zie, er geschiedde een grote aardbeving; want een engel des Heeren, nederdalende uit den hemel, kwam toe en wentelde den steen af van de deur en zat op denzelven.
In hun verdriet op weg naar het graf is er opeens een aardbeving. Wat er dan gebeurt zien de vrouwen niet, maar de soldaten die de wacht houden bij het graf van de Heere Jezus wel.
Er komt een engel van de hemel naar de aarde. De engel opent het graf. Hij trekt zich niets aan van het zegel van de keizer. De Heere Die de engel zond heeft meer te zeggen op aarde dan de keizer.

3. En zijn gedaante was gelijk een bliksem, en zijn kleding wit gelijk sneeuw.
De engel glanst van het licht, de heerlijkheid en de reinheid van de hemel. Geen zondig mens kan daar in verschijnen.

4. En uit vrees van hem zijn de wachters zeer verschrikt geworden en werden als doden.
De soldaten van de keizer vluchten er voor weg. Ze zijn bang voor de God van de engel. Wat zouden wij doen? Leef je nog zoals je geboren bent? Dan zou je wegvluchten.

5. Maar de engel antwoordende zeide tot de vrouwen: Vreest gijlieden niet; want ik weet dat gij zoekt Jezus, Die gekruisigd was.
Voor de vrouwen die ook bij het graf komen, heeft de engel een boodschap. Ook zij vrezen maar met het ‘vreest niet’ dat God deze boodschapper laat uitspreken verdwijnt de vrees. De engel weet precies waar de vrouwen mee bezig zijn. Wat een troost als je door het Woord van God mag weten: de Heere weet van mijn verdriet af.

6. Hij is hier niet; want Hij is opgestaan, gelijk Hij gezegd heeft. Komt herwaarts, ziet de plaats waar de Heere gelegen heeft.
De boodschap die dan klinkt uit de mond van de hemelbode is ongehoord, is wonderlijk. Hun Meester is niet meer in het graf. Hij is uit de doden opgestaan. Hij leeft. Er is gebeurd wat Hij gezegd heeft. De engel laat het lege graf zien. De vrouwen zien dat Hij niet meer in het graf is. Het klopt wat de engel zegt.

7. En gaat haastelijk heen, en zegt Zijn discipelen dat Hij opgestaan is van de doden; en zie, Hij gaat u voor naar Galiléa, daar zult gij Hem zien. Zie, ik heb het ulieden gezegd.
Van de hemel krijgen ze een opdracht mee. Ze moeten de bedroefde discipelen gaan vertellen dat Hij is opgestaan uit de doden. Wat in hun gedachten nooit kan, is gebeurd. De Heere Jezus laat weten Zijn discipelen te willen zien en te willen onderwijzen. Ze moeten naar Galiléa gaan naar de plaats waar Hij over gesproken heeft, lees het maar in Mattheüs 26: 32. Blijdschap vervult het leven van de vrouwen. Hun verdriet, hulpeloosheid en hopeloosheid is door deze hemelse boodschap weggenomen. Ze vinden de zaligheid, rust en vrede terug bij het graf onder die boodschap. En de discipelen? Ze kunnen het niet geloven. Slechts praat van vrouwen.
En wij? Pasen; we halen onze schouders op. We weten wel wat er gebeurd is, maar het zegt ons persoonlijk niets. We gaan gewoon onze eigen gang. Ontwaak uit die doodslaap en laat Christus over je lichten. Of kun je niet buiten dat nieuwe leven dat de Heere Jezus door Zijn lijden en sterven verdiende. Nieuw leven, waardoor je indrukloze dode hart tot leven komt en wat God zegt over ons zondige leven belangrijk wordt. Leven dat een weg baant door de dood heen en eeuwig bij God zal doen wonen.
Heb jij dat door genade bij het graf gevonden?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 april 2012

Daniel | 36 Pagina's

Wat vind jij bij het graf?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 april 2012

Daniel | 36 Pagina's