Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HET WERK VAN DE HEILIGE GEEST

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HET WERK VAN DE HEILIGE GEEST

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het werk van de Heilige Geest Daar kun je wel een hele Daniël over vol schrijven. Vooral in onze tijd praat iedereen over de Heilige Geest. Ik zal echt niet gaan proberen om alle vragen die er zijn, en geweest zijn te beantwoorden

Ik zal ook niet proberen je alles nou eens haarfijn uit te leggen Weet je wat ik wil doen ?

Samen met jou proberen wat na te denken over aai wondere werk !

Jij bent natuurlijk ook gedoopt . . .

Weet je ook wat er toen gezegd is ? Plechtig klonk het door de kerk; (vul je eigen naam maar in) ik doop U in de Naam van; de Vader, de Zoon en' de Heilige Geest

Je bent gedoopt in de Naam van onze Drieënige God ! Zal ik nu eens proberen te omschrijven hoe de meesten van ons het zien.

God de Vader; Is de Grote Heilige God, tegen Wie we gezondigd hebben, Hij is het Wiens toorn brandt tegen de zonde. Hij is het ook Die ons eenmaal zal straffen zo wij ons niet bekeren'.

God de Zoon; Dat is de tweede persoon. Hij werd Mens om Zijn Kerk van de straf te verlossen. Hij kwam op de wereld om de toorn van God over de zonden te dragen.

God de Heilige Geest; Ja, dan staat de wagen stil. Dan weten de meesten van ons geen antwoord te geven.

En toch .... is de Heilige Geest de derde persoon van het Goddelijke Wezen . . . Het is belangrijk genoeg om te weten Wie de Heilige Geest is en wat het werk van de Heilige Geest is.

Wie is de Heilige Geest . . . ?

Ja het moet inderdaad zijn; wie is de Heilige Geest en niet . . . wat is de Heilige Geest. Het is immers niet een kracht die van God uitgaat, nee het is God Zelf . . . ./

In de geloofsvorm van Athanasius staat:

Alzo is ook de Vader God, de Zoon God, de Heilige Geest God .....'

Lees het eens na achter in je psalmboekje ! Nu gaan we er niet verder op in Wie de Heilige Geest is, maar laten we eens zien

Wat het werk van de Heilige Geest is.

In de natuur komt het werk van de Geest overal te voorschijn. Hij is het Die de Schepper is van heel deze aarde. Van 't ganse heelal. Al dat wonderschone wat wij cm ons heen zien daarvan staat in Psalm 33 : 6: Door het Woord des Heeren zijn de hemelen gemaakt, en door de Geest Zijns monds al hun heir." Maar het is niet alleen het werk der schepping, doch ook het werk van onderhouding, in het rijk der natuur.

Lees maar eens mee in Psalm 104: „Zendt Gij Uw Geest uit, zo worden zij geschapen; en Gij vernieuwt het aangezicht des aardrijks."

Het is Gcd de Heilige Geest Die al het geschapene van dag tot dag, ja van minuut tot minuut onderhoudt.

Ben je daar al eens blij over geweest?

Juist in onze tijd is dat zo'n wonderheerlijke gedachte Alles is verward op de wereld Als je alles moet geloven wat je hoort over toestanden in weers-

veranderingen, klimaatsverwisselingen, regenzoneverschuivingen dan zou .je bang worden dat alles vandaag of morgen in elkaar zal gaan lopen Maar geen nood Het is God de Heilige Geest die de schepping onderhoudt en regeert . . . .!

Zo zien we dus op grond van de Bijbel van de werken van de Heilige Geest is. dat schepping en onderhouding van alles één

Maar het is niet daar alleen dat Gods Geest werkt.! De werking van de Geest is ook te zien en te merken in de schepselen, de mensen. Als we hier iets dieper op in willen gaan moeten we onderscheid gaan maken, en wel als volgt:

In de mensen werkt de Heilige Geest:

A Niet zaligmakend.

B Zaligmakend.

Niet zaligmakend; dat zij dus werkingen van de Heilige Geest waardoor een mens niet bekeerd wordt !

Dat zijn werkingen van de Heilige Geest die zelfs voorkomen in mensen die verworpen zijn ! Wat voor werkingen moeten dat dan wel zijn, denk je misschien... Zullen we eens wat opzoeken

1 Exodus 31. Het gaat hier over Bezaliël en Ahóliab. Het gaat over de bouw van de tabernakel. Dan zegt de Heere tegen Mozes in het 3e vers; , , en Ik heb hem vervuld met de Geest Gods (Bezaliël) Namelijk in alle handwerk . . .!" Zie je hoe de Heere mensen kan begiftigen met kunstenaarsgaven en dat daar helemaal niet aan vast hoeft te zitten dat zo iemand straks eeuwig God zal mogen dienen !

2 Een ander werk van de Heilige Geest ook niet zaligmakend, vinden we in Saul. De koning van Israël. Hij had bijzondere gaven van God ontvangen. Bijzondere gaven om het volk te leiden en te besturen.

We lezen van hem dat: de Geest Gods vaardig over hem werd.

En dan deed Saul wat recht was in de ogen van de Heere. Dan diende hij Gods volk cp een bijzondere wijze. Dan versloeg hij Gods vijanden.

Maar we lezen ook dat de Geest des Heeren week van Saul.

Hij was een verworpene !

Zie je dat je op kerkelijk terrein een kei van een vent kunt zijn en toch een verworpene Toch niet zaligmakend bewerkt door Gods Geest.

3 Er is nog iets dat je eens op moet zoeken: alaten 4 : 2: , Met de Geest begonnen' en eindigen met het vlees."

Er zijn mensen die onder tranen tot verandering van levenswijze gekomen zijn, en toch weer helemaal de wereld zijn ingegaan. Mensen die als een gewassen zeug weer in de modder zijn gaan liggen rollen !

Het leek heel wat bij deze mensen, maar uiteindelijk blijkt dat het niets is. Hun hart is niet veranderd.

Dat zijn algemene werkingen . . . Maar er zijn ook . . .;

Zaligmakende werkingen.

Ds. Smytegelt zegt: „Dat zijn werkingen die de wereld niet kent". Weet je, dat werk doet de Heilige Geest alleen in het hart van de mensen die op

„Gods rol geschreven staan" . . .! Weet je wat er gebeurt als de Heilige Geest zo in je hart gaat werken? We zullen het eerst eens in punten op een rijtje zetten:

1 Dan word je wedergeboren, 2 Dan schenkt de Heilige Geest je het geloof, 3 Dan leert de Heilige Geest je bidden, 4 Dan gaat de Heilige Geest je leiden. In alle waarheid, 5 Dan gaat 'de Heilige Geest je troosten, 6 Dan zal de Heilige Geest ook altijd bij je blijven. Eeuwig bij je blijven.

En nu denk je misschien wel, ja, dat is een mooi rijtje, maar wat houdt dat nou allemaal in, wat merk. je daar nu van ?

Wel vrienden, alles wordt anders in je leven. De ogen van je ziel worden geopend, je gaat zien dat je een zondaar bent, nog erger; je gaat zien dat je de zondaar bent.

De grootste van alle zondaren.

Lydia, daar lezen we van dat haar hart werd geopend door de Heere. Dat is werk van God de Heilige Geest. Doordat haar hart geopend werd ging ze acht geven op hetgeen door Paulus gezegd werd.

Als de Heilige Geest je hart opent dan ga je letten cp hetgeen in Gods Woord geschreven staat... En wat staat daar in ? dat zondaren niet kunnen bestaan voor God Daar staat in dat wij verwerpelijk zijn voor God.

Maar dan gaat de Heilige Geest ook licht laten schijnen op de Heere Jezus, cp Zijn lijden, op Zijn sterven, op Zijn opstanding

Je wist altijd al wel dat Jezus gekomen is om zondaren zalig te maken.

Je wist altijd al wel dat Hij gestorven en begraven is.

Maar het deed je nooit iets En het had je niet aan het zoeken gezet Het deed je geen pijn dat je zondaar was voor God...

Weet je waar het op neer kwam ? Je hechte heel geen waarde aan de Heere Jezus Je wist heel niet wat je met Hem moest doen

Hoe wordt dat nu als de Heilige Geest zaligmakend in je hart gaat werken ? Dan ga je zien dat je een verlosser nodig hebt Dan ga je roepen; „Is er nog een mogelijkheid om de straf die ik verdiend heb te ontkomen ? "

En als je dan leest over de Heere Jezus, dan ga je zien dat Hij nu precies is wat je nodig hebt

Maar ... hoe wordt Hij nu mijn Verlosser ... ?

Hoe kan hét nu zover komen dat ik in de hemel kan komen door het sterven 'van Jezus . . . .?

Als dan iedereen zegt dat je in Hem geloven moet, weet je toch geen raad om dat te doen...! Je weet niet hoe je dat werk van de Heere Jezus tot je eigendom moet krijgen

Kijk. en dat is nou precies wat de Heilige Geest doet . . . .:

Hij past al de verdiensten van Ghristus toe aan het hart van Zijn volk

Oei, oei, dat klinkt moeilijk !

En toch is het niet moeilijk ! Weet je wat dat betekent ?

„Het is niet genoeg dat je weet dat Christus gestorven is, maar ... je moet weten dat Hij voor jou gestorven is. Als je dat niet weet heb je er niks aan."

Dan alleen kun je er troost uit putten dat Hij de zonden op Zich genomen heeft, 't Is niet zoals er zo heel vaak wordt voorgesteld: „Jezus is gekomen voor zondaren, jij bent een zondaar Dus : Hij kwam voor jou Je moet geloven dat Hij voor jou gestorven is

Geloven dat kunnen wij niet dat moet de Heilige Geest in ons werken.

Meisjes en jongens bid daar maar om elke dag weer om de werking van die Geest in je hart.

Geloof het maar niet als er mensen zijn die zeggen dat de Heere niet meer werkt met Zijn Geest! Het ligt niet aan de Heere, maar het ligt aan ons

Ook vandaag wil de Heere neg werken in de harten van mensen Ook in de harten van jonge mensen ! Ook vandaag kan het nog dat je weet dat je verlosoer leeft

Ook vandaag kan het nog dat je zeker weet dat je door de Heere Jezus verlost bent...

Dat je weet dat Hij je zonden op Zich nam gestorven is Dat je weet dat Hij in jouw plaats

Dat leert de Heilige Geest ook vandaag nog mensen kennen. Het is misschien een heel ander stukje geworden dan je dacht, maar ik heb dit met een speciale bedoeling gedaan: Ik ontmoet zoveel jongeren die niet meer weten hoe het allemaal moet Die denken dat er vandaag geen mensen meer bekeerd worden

Daarom dit stukje op deze manier ! De Heilige Geest werkt nog .....' Werkt nog, in de harten van zondaren.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 mei 1975

Daniel | 20 Pagina's

HET WERK VAN DE HEILIGE GEEST

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 mei 1975

Daniel | 20 Pagina's