+ Meer informatie

Stille en zuinige dieselauto

Audi 80 GLD

6 minuten leestijd

Door de gestadig stijgende benzineprijzen wordt het steeds interessanter een dieselauto aan te schaffen. Want behalve dat de dieselolie per liter niet meer dan ƒ 1,10 kost, verbruikt een dieselmotor ook aanzienlijk minder dan een benzine-auto. Tijdens onze tekst met een Audi 80 GLD bleek deze auto gemiddeld niet meer dan één liter op 16 kilometer te verbruiken. De Audi 80 Diesel beschikt trouwens over nog meer voordelen, en enkele nadelen.

Voor degenen die niet teveel ^eld aan brandstof willen besteden, bestaat als alternatief voor ie benzine-auto een diesel of een luto die op LGP (autogas) rijdt.LGP is goedkoper dan dieselolie, maar heeft als nadeel een hoog brandstofverbruik en het verlies t'an een deel van de kofferruimte. Het is ook nog onzeker of LGP al:ijd zo goedkoop zal blijven en de regering schijnt een plan te hebjen om de motorrijtuigenbelas:ing van LGP-auto's drastisch te iferhogen. Bij een diesel weet men ïchter zeker dat men ook in de ;oekomst goedkoop kan blijven ijden. Want zelfs al zou dieselolie even duur worden als benzine,, lan heeft men bij een diesel nog De dieselmotor maakt een verbruik >an gemiddeld 1 op 16 mogelijk. steeds het voordeel van het lage verbruik.

Dieselmotor

De dieselmotor die in de Audi 80 voor de aandrijving zorgt, is dezelfde 1,6 liter motor als in de Golf Diesel, de Jetta Diesel en de Passat Diesel wordt aangeboden. De motor levert een redelijk vermogen van 40 kW (54 pk) en een behoorlijk hoog koppel van 102 Nm. Vooral dat hoge koppel maakt van deze motor een plezierige, soepele krachtbron, ook al is de acceleratie niet bijzonder. Van O tot 100 km maten wij een acceleratie in 17,9 seconden. Vergeleken met een benzine-auto is dat langzaam, maar voor een dieselauto trekt de Audi toch behoorlijk snel op. In het verkeer kan de wagen tenminste heel goed meekomen. De topsnelheid van 135 km/u wordt echter pas na een zeer lange aanlooptijd bereikt. Een diesel is natuurlijk ook geen auto voor de nerveuze rijder die steeds zo snel mogelijk wil. In een dieselauto moet je je aanpassen bij het rustige karakter van de motor. En het blijkt dat je dan ook heel goed kunt opschieten en maar nauwelijks langzamer bent dan degene die zonodig iedereen voorbij moet rijden.

Een eigenaardigheidje van een dieselmotor is dat hij 's morgens eerst voorgegloeid moet worden. Een paar jaar geleden kon dat voorgloeien nog makkelijk een volle minuut duren, maar tegenwoordig gaat het veel sneller. Door speciale gloeibougies in de motor duurt het voorgloeien bij de Audi hoogstens zes seconden. ,

Dieselgeluid

Na de koude start braakt een dieselmotor gewoonlijk eerst een vieze, zwarte rookwolk uit en brengt hij een luidruchtig, ratelend geluid voort. Die zwarte wolk hebben de Audi-ingenieurs gelukkig wat kunnen beperken door een speciale ,,milieu-stengel" op het dashboard, die men bij de koude start uit moet trekken. Het typische, ratelende dieselgeluid is echter ook bij de Audi na een koude start duidelijk aanwezig. Dat duurt echter niet lang; wanneer de motor op temperatuur is, wordt het geluid een stuk minder. Alleen bij stationair draaien en snel optrekken hoort men nog de bekende dieselroffel. Wanneer men eenmaal op snelheid is, blijkt de motor echter behoorlijk stil te zijn. Bij constante snelheden is de Audi Diesel zelfs stiller dan menige benzine-auto. Ook bij topsnelheid maakt de motor zo weinig lawaai dat men zonder stemverheffing een gesprek kan voeren met de passagiers.

Een nadeel van dieselolie is dat het een kwalijk riekende vloeistof is. Wanneer men zelf tankt, krijgt men absoluut smerige handen. Het is het beste daarvoor speciale handschoenen aan te trekken zoals vrachtwagenchauffeurs doen, of niet zelf te tanken. De dieselmotor heeft soms ook de neiging onder het rijden wat rook te produceren; vooral bij rijden met vol gas komt er een zwarte rookwolk uit de uitlaat. Kleine, zwarte deeltjes uit die rook slaan neer op de achterkant van de auto, vvaardoor men bij het openen van de kofferbak vieze, zwarte hafnden krijgt.

Zuinigheid

In de Audi 80 Diesel ben je al gauw geneigd een, rustige rijstijl aan te houden. Dat komt aan de ene kant omdat de motor niet veel presteert, maar aan de andere kant ook omdat je je in de Audi steeds bewust bent dat een rustige rijstijl brandstof bespaart. Óp het dashboard zit namelijk een lampje dat oplicht wanneer men in een ongunstige versnelling rijdt. Door met hoge toeren in een lage versnelling te blijven rijden, verbruikt de motor meer benzine dan wanneer men naar een hogere versnelling schakelt. Het lampje geeft aan wanneer het verstandig is op te schakelen. Door de aanwijzing van het lampje te volgen, rijdt men al bij 30 km in de derde, bij 50 km in de vierde en bij 70 km in de vijfde versnelling, wat vanzelf een rustige rijstijl oplevert. Door de aanwijzingen van het lampje te

luiMrniVEST
volgen was het mogelijk dat wij tijdens de test niet meer dan één liter op 16 kilometer verbruikten, wat uitzonderlijk laag is.

Het lage verbruik was voor een groot deel ook te danken aan de vijfde versnelling die in onze testwagen was gemonteerd en die door de fabriek E-versnelling wordt genoemd. (E=Energiebesparing). Doordat deze versnelling het toerental van de motor met maar liefst lOOQ toeren per minuut vermindert, wordt het verbruik aanzienlijk lager. De E-versnelling is niet standaard, maar kan tegen een meerprijs van ƒ 666,- op elke Audi geleverd worden. Dat is een vrij pittige prijs, maar de brandstofbesparing die men door deze extra versnelling bereikt is wel zo groot dat men het geld er makkelijk weer uit haalt.

Rijgedrag

De Audi 80 heeft een goedmoedig rijgedrag. Pe wagen is koersvast en nauwelijks gevoelig voor zijwind. De weghgging in bochten is uitstekend. Op de besturing is wel wat aan te merken; het sturen gaat namelijk wel erg licht, maar het stuurwiel ligt niet prettig in de hand. Het stuur is vrij groot en gemaakt van een soort plastic dat niet lekker aanvoelt. En in bochten moet men vrij veel aan het stuur draaien; van uiterst links naar uiterst rechts zijn een boel omwentelingen nodig. Ook de remmen voldeden niet helemaal aan onze verwachtingen. Ze zorgen wel voor een 'goede vertraging, maar daarvoor moet het rempedaal wel flink hard ingetrapt worden. Een sterkere rembekrachtiger is beslist noodzakelijk. De vering van de auto is wat stug, maar het algemeen comfort

De Audi 80 is een degelijke, probleemloze auto, die in aanschaf echter vrij duur is. staat toch op een hoog peil. Zowel op de voorstoelen als op de achterbank is voor volwassenen voldoende hoofd- en beenruimte.

De Audi 80 Diesel heeft een vrij pittige prijs. De goedkoopste uitvoering kost al rond de 24.000 gulden en de prijs van de GL-uitvoering komt al tegen de 26.000 gulden. Bovendien is de GL-uitvoering niet zo luxe als de letters GL (Grand Luxe) zouden doen vermoeden. Een gelaagde voorruit en een mistachterlicht bijvoorbeeld, ontbreken in de GL. En voor een vierdeursuitvoering of een E-versnelling moet extra betaald worden. Wie eenmaal over de drempel van de prijs heen is, heeft aan de Audi Diesel echter een zeer degelijke en betrouwbare auto die vooral door de lage brandstofkosten en de stille motor voor veel prettige kilometers kan zorgen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.