Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kruis, hel en hemel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kruis, hel en hemel

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Heden zult gij met Mij in het paradijs zijn" Lukas 23:43b

De dood is niet natuurlijk! De mens was niet geschapen om te sterven, maar om te leven met God! Maar door te zondigen keerde de mens zich van God af en kwam buiten de gemeenschap met God te staan. En dat is de dood. De hel is de plaats van de zondaar!

Kan een mens die hel ook ontgaan? Jawel, want God stond na de zondeval niet maar onbewogen tegenover Zijn schepping. Hij had de wereld zo lief, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft. Die werd mens en heeft de straf op de zonde gedragen! Daarom hing Jezus Christus aan het kruis van Golgotha. Daar staat God dus achter!

Ja, de godsdienstige joodse leiders zijn schuldig aan de dood van Jezus, evenals de Romeinse stadhouder Pilatus; van hem was het een politieke moord. Maar achter dit alles zien we toch God als Rechter, Die de doodstraf heeft geëist van Hem, die Zich Borg gesteld heeft voor schuldige zondaren.

Jezus was dus niet alleen aan het kruis met misdadigers, maar ook voor misdadigers. Voor zulke misdadigers als er naast Hem hingen, maar ook voor zulke misdadigers als u en jij en ik zijn! En weet u wel, als u dan Jezus Christus, de Zoon van God, niet als uw Verlosser kent, dat u voor eeuwig naar de hel zult gaan?

Net als de ene misdadiger daar aan het kruis op Golgotha! Hij was een door de zonde totaal gebonden mens! Zulke mensen zijn er ook nu. Ook kerkmensen kunnen slaven van de duivel zijn, ook al doen ze niet altijd bewust kwaad.

Die misdadiger daar aan het kruis heeft de doodstraf gekregen. Die heeft hij ook verdiend, want hij heeft andere mensen vermoord! Toch schijnt hij geen angst te hebben voor de dood en de hel. Misschien heeft hij wel gedacht, dat er geen hel was en dat het afgelopen was als hij straks dood zou zijn.

O ja, hij wendde zijn gezicht nog wel tot Jezus en riep wel naar Hem, maar helaas niet om zijn zonde te belijden en om behoud te vragen! Maar om Hem te lasteren en te bespotten. En dat zo vlakbij de dood! Voelt u zich een beter mens dan hij? O nee, u zult nooit iemand vermoord hebben, maar als u de Heere Jezus niet wilt erkennen als de Zoon van God en niet nodig hebt als uw Verlosser, dan staat u er precies zo voor als die moordenaar aan het kruis.

Kort daarna heeft hij de laatste adem uitgeblazen en zijn plaats is in de hel, omdat Hij niet in Jezus geloofde! Als u die niet in Hem gelooft, straks sterft, is uw plaats ook voor eeuwig in de hel! Zelfs al was u een trouwe kerkganger. Jezus zo dichtbij en dan toch verloren! Zonder Jezus naar de hel! Eeuwig van God verlaten!

Maar: Het is nu nog niet te laat! Er is nog tijd om u te bekeren! De Heere Jezus nodigt u om tot Hem te komen. Het kan nog zo worden als met die andere misdadiger, die ook vlak voor de dood stond en die aan de andere kant van Jezus aan een kruis hing. Die man was ook als moordenaar ter dood veroordeeld. Ook hij bespotte en lasterde Jezus (Mat. 27:44).

Maar bij deze man komt er plotseling verandering in zijn houding! Hij doet niet meer mee met de spot en hoon van de anderen; hij zwijgt. Maar hij blijft niet zwijgen; hij vermaant zijn makker: Vreest gij ook God niet? Zou hij dat menen? Ja, het is hem heilige ernst! Hij heeft gehoord, gezien, opgemerkt de liefde, de zondaarsliefde van de middelste Kruiseling! En hij kan die liefde niet meer tegenstaan!

Hij erkent, dat hij de doodstraf verdiend heeft, vs. 41. Hoe duidelijk staat zijn zondige leven hem nu voor ogen, en hoe duidelijk ziet hij ook, dat Jezus totaal onschuldig ter dood veroordeeld is!

Zijn ook uw ogen geopend voor uw zonde en schuld? Niet anders dan de hel verdiend? Maar is er tegelijk toch ook de vraag naar de mogelijkheid daarvan verlost te worden? Want u ziet duidelijk: Als ik straks moet sterven en mijn zonden zijn mij niet vergeven, dan ontvang ik de eeuwige straf, en dat rechtvaardig! Want God moet Zijn Woord houden en mij straffen.

O, als het zo met u is, doe dan net als die moordenaar aan het kruis. Ook al zou u vlak voor de dood staan, roep tot Jezus: Heere, gedenk mijner! Die moordenaar erkende Jezus als Heere en Koning. Hij zag dat in het geloof en hij riep Hem aan.

En ieder, wat voor leven men achter de rug heeft, die de Heere Jezus ook nu aanroept vanuit zijn eigen verlorenheid en het besef de eeuwige straf verdiend te hebben, die zal behouden worden! Die zal met Jezus in de hemel zijn, ook al zou hij nog vandaag de laatste adem uitblazen: Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn!

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 22 maart 1995

Terdege | 80 Pagina's

Kruis, hel en hemel

Bekijk de hele uitgave van woensdag 22 maart 1995

Terdege | 80 Pagina's