Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

AL DE WERKEN VAN R. EN E. ERSKINE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

AL DE WERKEN VAN R. EN E. ERSKINE

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Erskines zijn onder ons bekend vanwege hun werken, die al in vroeger eeuwen uit het engels in onze taal zijn overgezet en een goed onthaal hebben gevonden.

Uitgeverij G. Kool te Veenendaal verzorgt een nieuwe druk van al de werken van deze schrijvers. Van de 12 delen zijn er al 8 verschenen. We hebben al meer dan eens op dit kostelijke werk gewezen, maar nu de uitgave voortgang heeft willen we nog eens aandacht aan dit werk schenken. Het gaat natuurlijk niet aan om elk deel en elke preek of verhandeling apart te bespreken. Dat is ook niet nodig, omdat de naam van deze schrijvers gevestigd is. Zij staan bekend wegens hun rechtzinigheid en ijver.

Prof. Dr. S. van der Linde schrijft in de Chr. Enc, 2e uitgave, over hen. We willen dit ter informatie hier overnemen:

Het leven van deze broers loopt zo parallel en is zo nauw verbonden, dat we ze alleen als een eenheid kunnen bespreken. E. (geboren 22 juni 1680 te Dryburgh, overl. 2 juni 1754) en R. (geboren 1685 te Monilaws, overl. 6 november 1752) zijn predikantszonen die ondanks vaders moeilijke leven hetzelfde ambt kozen. E. stond jaren in de gemeente Stirling, R. diende geen andere gemeente dan Dunfermline. Maar hun prediking bleef allerminst tot deze kleine kring beperkt, maar wekte in heel Schotland en ook ten onzent weerklank. De 18e-eeuwse Ned. uitgave van hun beider preken in 12 delen beleefde in de 19e eeuw twee nieuwe uitgaven en nog in onze eeuw vonden herdrukken plaats. Deze prediking heeft tot inhoud de vrije genade van God in Christus. In de frisheid en de ruimheid ervan doen de broers wat aan Wesley en Whitefield denken. Deze vrije genade, die R. ook nog wist te bezingen in zijn Gospel Sonnets, maakt front tegen het opkomende Deïsme, met zijn deugdbetrachting en weet naast de heerlijkheid van de hemel de schrik der hel niet te verzwijgen. Binnen de kerk keren de broeders zich tegen het neonomianisme, dat in zijn vrees voor zijn tegendeel (het antinomianisme) van het geloof en de genade een nieuwe wet dreigde te maken. Dat brengt een beperking van de beloften van het Evangelie mee, die de E. ’s fel bestrijden en waartegenover zij stellen, dat „de kabinetten der evangelische beloften voor allen zeer wijd behoren te worden geopend”. Immers in Christus ligt een onuitputtelijke rijkdom en er is voor een ieder plicht en recht, om daaruit te putten om niet. Het is onmogelijk dat iemand, die in Christus gelooft, beschaamd zou uitkomen. Zelden is de belofte van het Evangelie zo nodigend en verplichtend gepreekt; niet vaak ook is het „bevindelijke" en het exegetisch-dogmatische zo tot een eenheid verweven. We worden herinnerd aan het Methodisme, we moeten ook even aan het Réveil denken.

Het „protest tegen de geest der eeuw” van de E. ’s riep verzet wakker. Dit leidde in 1733 tot de „Secession”, waarvan E. de ziel werd. Willen we ook dit vergelijken met de toestanden ten onzent, dan komen vanzelf Comrie en Holtius in hun strijd tegen de Toleranten naar voren; ook De Labadie moet hier genoemd worden en er is een parallel met de Afscheiding van 1834. Daaruit blijkt dan dat de E.’s gaan in het spoor van de Ger. reformatie en veel hebben, dat wij in de Nadere Reformatie kennen. De slotfiguur uit de Nadere Reformatie bij ons, Th. van der Groe, heeft dan ook aan de Ned. uitgave van de werken der E.’s uitvoerige inleidingen toegevoegd, die geestverwantschap verraden, hoewel v.d. Groe’s prediking het in levendigheid en evangelisch gehalte o.i. bij die der E.’s niet halen kan. H. Bavinck gaf in 1904 een bloemlezing uit de E.’s en was daartoe wel zeer gekwalificeerd. Tegen zowel een eenzijdig objectieve als een te subjectief gekleurde religiositeit is de prediking van de E.’s, die helaas wat gedrukt wordt door een soms zeer grote uitvoerigheid, onwaardeerbare medicijn.

Dit artikel van Prof, van der Linde is zeer oriënterend.

In deze eeuw zijn er al verschillende uitgevers begonnen met het verzorgen van een nieuwe uitgave, maar voorzover we weten hebben zij het werk niet kunnen voltooien. Uitgever Kool heeft zich daardoor niet laten weerhouden om een nieuwe poging te wagen en uit het feit, dat het ene deel na het andere verschijnt menen we te mogen opmaken, dat de uitgave slaagt. Daar verblijden we ons over. Het mag wel opmerkelijk heten, dat in onze dagen van verval en vervlakking er toch nog vraag is naar deze en dergelijke lektuur. We hopen alleen, dat de mensen niet allereerst de boeken kopen vanwege het welverzorgde uiterlijk als een aanwinst voor de boekenkast, maar dat het er om gaat de werken ook te lezen en daardoor onderwezen te worden tot zaligheid. De uitgave is een fotografische herdruk van het werk zoals dat in het midden van de vorige eeuw verscheen. Wilt u de prijs weten? Nu, die is ƒ 37,50 per deel.

We willen nog een korte samenvatting geven van de inhoud van de eerste 8 delen. Verschillende delen beginnen met een voorrede van Th. van der Groe. Verder bestaat de inhoud uit preken of verhandelingen van de beide broers.

I. Voorrede van Van der Groe over het lezen der Heilige Schriften en andere Godgeleerde boeken. Verder preken van R. Erskine over: Blijde boodschap in zware tijden, De tegenwoordige plicht voor de naderende duisternis, Het grote verderf en de uitnemende hulp, De strijd des komenden, De voorkomende liefde, Het gescheurde voorhangsel en Het lied van de strijdende kerk.

II. Voorrede van Van der Groe. Dan volgen preken van E. Erskine over De naam Gods in Christus verheerlijkt, De zuchtingen der gelovigen onder hun bezwaren, De verhoging der gelovigen door de toegerekende gerechtigheid. De Koning gebonden op de galerijen, De reize eens gelovigen uit de woestijn van deze wereld naar het hemels Kanaän, Een schat van Evangelische genade, gedolven uit de berg Sinaï en De wet des geloofs uitgaande uit Sion.

III. verhandelingen van R. Erskine over Het zelfbedrog veroordeeld en de weg ter genezing ontdekt, Zacheüs komst tot Christus door de krachtdadige roeping, Gods inwendige getuigenis of het zekere bewijs des geloofs en De ware godsdienst voorgesteld naar de eis van het Evangelie, of de grote plicht om Christus aan te nemen en in Hem te wandelen.

IV. Voorrede van Van der Groe over het oprecht gelovig aannemen en gebruik maken van de beloften des H. Evangelies. Verder verhandelingen van R. Erskine over Christus het Verbond des volks, Des Middelaars macht in hemel en op aarde, Het Lam in het midden des troons en De kracht der zonde en hoe de wet derzelver kracht is.

V. Voorrede van Van der Groe over de nodige voorbereidselen, wezenlijke eigenschappen en onafscheidenlijke gevolgen van het ware zaligmakende geloof. Daarna verhandelingen van R. Erskine over De trapsgewijze overwinning of de hemel allengs gewonnen, Een belovend en een volbrengend God, De rivier des levens, voortkomende uit de troon Gods en des Lams, Het zaligmakende gezicht of een gezicht van God in Christus en De beste borgstelling of de zekerste verbintenis.

VI. Verhandelingen van E. Erskine over De verzekering des geloofs, Verhandeling over het ongeloof, De banier des hemels opgericht tegen de vijand, Christus in de armen van een gelovige, De plechtigheid van Christus’ hemelvaart tot de troon der heerlijkheid, De grimmigheid des mensen, opgebonden door de kracht van God, De troon der genade en dan nog een leerrede bij gelegenheid van het openen der Synode te Perth en Sterling en een leerrede over Jesaja 9:5.

VII. Verhandelingen van R. Erskine over de zwangere belofte en haar vrucht, De grote vraag van de Evangelie-Catechismus en Predikatie van de Samaritaanse vrouw aan de lieden van de stad.

VIII. Voorrede van Van der Groe over het schadelijk misbruik van een algemene overtuiging tot een valse grond van rust voor de ziel. Verder verhandelingen van E. Erskine over De vervallen hut of tabernakel Davids, De jaarboeken van de verlossende liefde, Christus aangemerkt als de nagel geslagen in een vaste plaats, Het dappere geloof, Gods kleine overblijfsel, deszelfs klederen onbevlekt bewarende in de boze dag en De regenboog des verbonds, de troon der genade omringende.

Men ziet, er is een grote verscheidenheid. Steeds trechten de Erskines het licht van Gods Woord te laten schijnen. En daar gaat het om.

N.B. Het bovenstaande artikel was al enige tijd geleden geschreven, maar kon niet eerder worden geplaatst. Inmiddels zijn er weer twee delen van AL DE WERKEN uitgekomen. Evenals we dat gedaan hebben ten aanzien van de vorige delen willen we de inhoud van de delen, die zo pas verschenen zijn, weergeven.

IX. Preken van R. Erskine over De grote bazuin des evangelies, Evangeliedwang, De gelukkige ure van Christus levendmakende stem, Rein water tot reiniging van onreine zondaren, Gods grote naam de grond der verlossing van grote zondaren, Verbondsgenade voor verbondswerk, Gevoelige tegenwoordigheid, Kamers van veiligheid in tijden van gevaar, Getuigen bijgebracht voor God, De hemel door vragen geperst, Duistere voorzieningen, ten zijnen tijd verklaard en De gelukkige overwinnaar.

X. Preken van R. Erskine over Pleitrede des geloofs op Gods Woord en Verbond, De rust en maaltijd des geloofs onder de boom des levens, Christus komst tot Zijn volk, Christus liefdeverzoek herhaald, De macht en list des Satans bepaald en verijdeld en De verlossing door Christus.

Ook deze delen kosten ƒ 37,50 per stuk. Hartelijk aanbevolen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 november 1978

Bewaar het pand | 6 Pagina's

AL DE WERKEN VAN R. EN E. ERSKINE

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 november 1978

Bewaar het pand | 6 Pagina's