+ Meer informatie

PALET & PENNESTREEK

5 minuten leestijd

Venetië, water en kunsten
[e zult van kunst en historie houden en in je vakanie min of meer zonder opzet in de Italiaanse water;tad Venetië belanden: je dag of vakantieweek kan liet meer stuk. Omdat er op de Balkan een burgeroorlog smeulde, trof ik het, dezer dagen opnieuw iet Dogenpaleis, de San Marco, de Rialtobrug en de ;ondels van de oude vrije stad in de lagune van de \driatische Zee te kunnen bekijken. 3at klinkt wat ingewikkelder dan het is: een geilande vakantie in Slovenië kon niet doorgaan en we veken uit naar Trentino in Noord-Italië, waar ook ;en gelukkige combinatie van natuur (Dolomieten, jarda- en Tennomeer, Etsch of Adige) en oude ultuur (conciliestad Trento, Romeinse veste Verola. Dogenstad Venetië) te vinden is. Een dagje /enetië is onvermijdelijk. Alleen vervelend, dat ook ienduizenden andere toeristen juist die dag op letzelfde idee waren gekomen... Ook het weer werke in zekere zin niet mee: 41 graden op het San Maroplein in brandende zon is niet echt mijn ideale vaantie-temperatuur. /laar in zo'n geval bieden de koele zalen van Mueum Correr aan het Marcusplein, kerken of palazzi liet exposities uitkomst. Als ze tenminste niet tijlens die briljante uitvinding van de 'siësta' -de langlurige middagdut, waar toeristen uit het Noorden ot hun schade geen rekening mee wensen te houten— urenlang gesloten zijn. Maar ik heb onder de lOgen van Museo Correr kunnen vertoeven.

vlarc Chagall en Sal Dali
)ok elders in de stad was er cultureel van alles te eleven. Ik noem de mooie expositie gewijd aan de lussisch-joodse Franse schilder Mare Chagall. Die ; nog tot 31 oktober dagelijks van half tien tot half cht te zien in de Scuola Grande San Teodoro aan e Campo San Salvador, vlakbij de Rialtobrug over et Canal Grande. Een van de topstukken daar, ok op de expositie-poster afgebeeld, was een van 'hagalls bijbelse taferelen met Adam en Eva in het aradijs. v'ie niet van Chagall houdt —wat ik me nauwelijks DoorH. H.j. vanAs kan voorstellen— maar wel van de Spaanse potsierlijke kunst(en)maker Salvador Dali —wat ik me evenmin kan voorstellen— kon elders in Venetië het surrealisme van de Catalaan bewonderen. Ik deed dat niet, ook al omdat ik door de vele vervalsingen die van Dali in omloop zijn niet de garantie had hier échte Dalf's te zullen aantreffen. Misschien heeft een Hollandse toerist andere voorkeuren: hij loopt niet warm voor Chagall of Dali, maar wel voor de historie van het Avondland en de rol van het volk der Kelten daarin. Welnu, ook daarin is voorzien: in het Palazzo Grassi, bij het San Marcoplein en Museo Correr, is de interessante expositie "De Kelten" ingericht. Die duurt nog tot 8 december. Daarom hoop ik er in een volgende aflevering van Palet & Pennestreek wel op terug te komen.

Parijs in Venetië...
Ook het beroemde Dogenpaleis heeft de hele zomer door aardige exposities in huis, waaronder "Glaskunst van het eiland Murano" (hèt nabijgelegen centrum van de Venetiaanse glasblaaskunst in verleden en heden) en ook "Tapijten en wandtapijten uit Oost en West". Zich vervelen in Venetië hoeft dus niet. Je kunt —bij alles wat hier schreeuwend duur is, aan drankjes en lorren van souvenirs in de vorm van kitschgondels en carnavalsmaskers— er ook nog gratis genieten. Van de meterslange oeroude gevleugelde leeuw, die nu weer trots op zijn zuil prijkt, tussen Dogenpaleis en immense campanile. Het onlangs gerestaureerde beest van St. Marcus was een tijdje terug in het Paleis op de Dam in Amsterdam te bewonderen, in het kader van de culturele manifestatie "Amsterdam-Venetië. Spiegelen in eikaars water", die via enkele exposities in Amsterdam nog even duurt en die komend jaar in Venetië haar vervolg krijgt. Ook gratis kun je genieten van iets waarvoor je in Parijs op twee plaatsen moet zijn: op de Place du Tertre op Montmartre en langs de Seineboorden bij de Pont Neuf. Aan het waterfront van Venetië, terzijde van de Bacino San Marco, waar de gondels en watertaxi's aanleggen, tref je een leuke 'Parijse' combinatie aan: stalletjes met boeken, souvenirs en schilderijen en prenten, èn kunstenaars die ter plekke jouw portret willen tekenen of aquarelleren of die in olieverf het fraaie zicht op de kerken en paleizen van Venetië en het vertier te water vastleggen. En kijken naar de gondeliers onder de boogbruggen in de nauwe grachten kost ook niks. Meevaren daarentegen wèl, heel veel lires!

Isaac Bashevis Singer
Je moet een beetje van het Oosteuropese jodendom met zijn vrome chassidische legenden en verhalen op de hoogte zijn om ten volle het werk —de verhalen, novellen, romans— van de vermaarde 'Oostjoodse' Amerikaanse auteur Isaac Bashevis Singer te kunnen waarderen. Hij beschrijft het oude joodse leven in de getto's van Polen en tsaristisch Rusland, de wereld van de zeer orthodoxe joden die aanhangers waren van de beroemde rabbi 'Baal Sjem Tov' en van de Lubawitscher rebbes, Anatevka en de door Martin Buber en Gershom Scholem opgetekende chassidische overleveringen, van de 'golem' en 'dibboeks'. Singer, die donderdag op 87-jarige leeftijd in Miami (VS) overleed, kende die wereld van binnenuit en hij schreef er met veel liefde en hartstocht over. Dat deed hij in de taal van toen, het Jiddisch, die uitstervende mengvorm van Hebreeuws en Duits. Hij schreef er soms ook kritisch over, maar in mijn ogen was hij geen 'kerkverlatende nestbevuiler' zoals bij ons Maarten 't Hart of Jan Siebelink. Begrepen en gewaardeerd werd hij in de kring die hem voortbracht niet altijd. Zo stonden sommige boeken en verhalen van hem —mede door hun erotiek of onorthodoxe ethiek— op scholen in Israël op de index. Toch heb ik beslist niet de indruk dat Singer, die in 1978 terecht de Nobelprijs voor Letterkunde kreeg, bewust zijn oude volks- en geloofsgenoten wilde schokken.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.