Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BEVESTIGING EN INTREDE DS. C. SONNEVELT TE ALBLASSERDAM

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BEVESTIGING EN INTREDE DS. C. SONNEVELT TE ALBLASSERDAM

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dinsdag 10 juli had de bevestiging en intrede plaats van ds. C. Sonnevelt als predikant van onze gemeente. Ds. B. van der Heiden mocht hem bevestigen.
Het tekstwoord dat in de bevestigingsdienst centraal stond was Genesis 45:13a.
De gemeente werd bepaald bij de dragers, de inhoud en het adres van de boodschap van de levende Jozef.
Nadat Jozef zich aan zijn broeders heeft bekendgemaakt, krijgen ze de opdracht om hun vader de boodschap te brengen dat Jozef leeft. Wat een wonder. Dat hadden ze niet verdiend. Nu ze in de schuld gekomen zijn en het recht op het leven verspeeld hebben, zijn zij het meest geschikt om Jozefs boodschappers te zijn. Gods dienaren mogen geen vreemdeling zijn van de inleving: ‘Gij zijt volmaakt, Gij zijt rechtvaardig Heere’. Maar dat geldt ook de openbaring van de meerdere Jozef. Hoe nodig is de opwas in de genade en kennis van Hem. Dat betekent tegelijk een stervend leven om te verliezen al wat geen God en Christus is, ook in de ambtelijke dienst. De inhoud van de boodschap was te vertellen Jozefs heerlijkheid in Egypte en wat ze gezien hadden: zijn wijsheid, grootheid, dat wondere plan om een groot volk in het leven te houden. Dat geldt nu ook Gods dienaren. Ze zijn boodschappers van Christus’ heerlijkheid in Zijn Persoon en werk. Van Hem sprak de Vader: Deze is Mijn geliefde Zoon, in Wie Ik al Mijn welbehagen heb’. Noodzakelijk en dierbaar wordt Hij als de meerdere Zafnath Paänéah, de Uitlegger van verborgenheden, de Behouder des levens in Zijn Namen, Ambten, staten, naturen en weldaden. De heerlijkheid van Christus prediken betekent tegelijk de prediking van het eeuwig welbehagen Gods. Buiten Hem is geen vrede en zaligheid, geen weg tot God.
De prediking van de gekruiste Christus is zo ontdekkend en afsnijdend. Tegelijk moet Christus gepredikt worden in Zijn bereidwilligheid om zondaren te ontvangen. Het adres van die boodschap was Jakob. Gods dienaren hebben een boodschap voor de hele gemeente, maar bijzonder tot een Jakobsvolk dat alles tegen heeft en geen verdienste in zichzelf overhoudt. De boodschap dat de meerdere Jozef leeft.

Na het lezen van het Formulier om de dienaren des Woords te bevestigen mocht ds. Sonnevelt met een plechtig ‘Ja ik, van ganser harte’ zich verbinden aan de gemeente. Burgemeester J. Paans heette hem hartelijk welkom.
’s Avonds deed ds. Sonnevelt intrede. Vanuit 1 Korinthe 2:2 bepaalde hij zijn gehoor bij “de prediking van Jezus Christus en Dien gekruisigd”. Hij sprak achtereenvolgens over: 1. Wat hier niet afgewezen wordt; 2. Wat hier wel afgewezen wordt; 3. Wat alleen overblijft.
Christusprediking laat het licht vallen op de Goede Vrijdag, zo zei hij. Dat houdt echter niet in dat de prediker zal zwijgen over de val in Adam, het werk van de drie-enige God, de wet van Mozes, de andere heilsfeiten en Gods genadewerk in het hart. Al staat het kruis van Christus centraal in de prediking, er zal ook gehoord moeten worden hoe Hij Zichzelf door Zijn Geest verheerlijkt in Zijn volk. Ook dat is een deel van de rechte Christus’ prediking.
Wat bedoelt Paulus dan in dit tekstvers? In de hellenistische wereld waren filosofie en welsprekendheid uiterst belangrijk. Predikers probeerden hun hoorders te imponeren met een schijn van geleerdheid. Die kant wilde de apostel niet op. Zo zou de boodschap van haar scherpte en het kruis van zijn kracht worden beroofd. Die boodschap is de Joden een ergernis en de Grieken een dwaasheid. Het is zo vernederend zalig te moeten worden door een Messias Die aan een vervloekt kruishout hing. Maar alleen zo kunnen mensen met God verzoend en van het eeuwig verderf verlost worden. Door de dwaasheid der prediking behaagt het de Heere zalig te maken die geloven. Die boodschap kan en mag niet worden aangepast.
‘Jezus Christus en Dien gekruisigd’: het is de enige hoop die overblijft voor een helwaardige zondaar. Paulus heeft dat zelf ondervonden. Alle gronden moesten wegvallen: goede werken en deugden, indrukwekkende wonderen en tekenen, mooie gedachten en woorden, innige gebeden en tranen. Toen hij leerde sterven aan zijn eigengerechtigheid, kracht en wijsheid, werd Christus hem geopenbaard. Het werd zijn begeerte om in Hem gevonden te worden. Het werd ook zijn verlangen dat ruwhouten kruis hoog op te richten.
De nieuwe predikant van Alblasserdam sprak uit dat dit ook zijn verlangen is. Deze prediking is tot afbraak van de godsdienstige mens, tot troost van diepgevallen Adamskinderen, tot blijdschap van Gods kinderen en bovenal tot eer van Zijn grote Naam.

Aan het einde van de dienst sprak ds. M.H. Schot namens de classis Ridderkerk en de PS Zuid-West, ds. O.M. van der Tang, namens de plaatselijke kerken en ouderling J. van der Wal namens de kerkenraad en de gemeente. Hij liet ds. Sonnevelt toezingen Psalm 20:1. Hierna legde ds. Sonnevelt de zegen op de gemeente.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 augustus 2018

De Saambinder | 16 Pagina's

BEVESTIGING EN INTREDE DS. C. SONNEVELT TE ALBLASSERDAM

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 augustus 2018

De Saambinder | 16 Pagina's