Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gereformeerde prediking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gereformeerde prediking

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

(19)

We hebben in de voorgaande artikelen gezien, dat het Woord gepredikt moet worden en dat de Heilige Geest het gepredikte Woord moet toepassen aan de harten. De Heilige Geest is de Leermeester, die in ons hart het Woord indraagt en ons onderwijst in ons binnenste, opdat we de rijkdom van Gods goedertierenheid zouden verstaan. Van nature zijn we immers horende doof en ziende blind. De Heilige Geest moet onze oren openen, opdat we acht geven op hetgeen ons van Godswege verkondigd wordt; Hij moet ook onze ogen openen, opdat we zien, dat we arm zijn en jammerlijk en blind en naakt en begeren mogen de genade Gods, die verschenen is in Christus Jezus.

We zullen verstaan, dat dit alles zijn invloed heeft op de prediking. Het gaat in de prediking immers om Christus, Die gemen is om te zoeken en zalig te maken dat verloren is. Het gaat om Christus, Die niet gekomen is om rechtvaardigen, maar zondaren te roepen tot bekering. Christus moet gestalte krijgen in ons hart en leven. We moeten bekleed zijn met de gerechtigheid van die enige Borg en Middelaar, Die zijn leven gaf aan het kruis van Golgotha, Die zijn bloed vergoot als het Lam Gods om ons te reinigen van alle zonden. Hij is immers beladen met de zonde en de schuld van zijn volk, opdat Hij alles zou volbrengen voor degenen, die in Hem geloven.

Van nature zijn we zonder Christus en daarom verloren en verdoemeilijk voor God. Maar daarom moet het ook verkondigd worden, dat de Heer% Jezus Christus gekomen is om te redden en te behouden. Dat was de opdracht van de Heere Jezus zelf aan zijn discipelen: redikt het evangelie aan alle creaturen. Die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar wie niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden. (Markus 16 : 15).

Prof. van Leeuwen tekent hierbij aan in de Korte Verklaring der Heilige Schrift: „Zij hebben het evangelie te brengen als een woord Gods, waarvan Christus de inhoud is; dat is hun taak en hun kracht. Voor dit woord hebben zij geloof te vragen. En de redding wordt toegezegd aan dengene, die tot geloof is gekomen en gedoopt is. Juist omdat in het gelovig aanvaarden van de toezegging Gods, die in het evangelie Christus doet brengen, het heil ligt, is aan het gelovig worden ook dit verbonden, dat de relatie tot Christus tot uitdrukking komt en bezegeld wordt; vandaar da hier ook van de doop wordt gesproken".

„Prediken is derhalve niet een leerzame of vermanende of ook stichtelijke voordracht houden in schoon opgestelde woorden met een aangename stem, maar is het uitroepen van een gebeurtenis. Prediken is dus het meedelen van een gewichtig feit.

Het wordt ook genoemd een getuigen, zoals b.v. in Handelingen 1 : 8: Gijlieden zult mijn getuigen zijn zo te Jeruzalem, als in geheel Judea en Samaria. en tot aan het uiterste der aarde." De inhoud van de prediking naar de Schrift is derhalve niet een leer, die ieder bij enig nadenken begrijpen kan en ook aanvaarden moet als denknoodwendig, maar de prediking is voor de Grieken een dwaasheid. Het is ook niet een onderwijzing om godsdienstige mensen te trekken, want voor de vrome Joden is de prediking van Christus een ergernis. En de reine verkondiging van het evangelie blijft tot op deze dag voor de natuurlijke mens, die zo wijs is in zichzelf een dwaasheid; ja ze blijft voor onze natuurlijke vroomheid een ergernis."

Daarom is er ook zoveel verzet tegen het evangelie van alle kanten. We zijn van nature vijanden van het evangelie van vrije genade en we willen er allemaal zelf iets aan doen, opdat we het geluk en de zaligheid zouden verdienen. En daar zoeken we toch eigenlijk allemaal naar in deze wereld, die van God is afgevallen en daarom onder de vloek ligt: naar geluk, naar waarachtige blijdschap en vrede. En nu wordt ons in het evangelie verkondigd, dat het geluk en de vrede en de zaligheid en de redding en de verlossing alleen maar te vinden is in de Heere Jezus Christus. Dat is de enige Naam die onder de hemel tot zaligheid is gegeven. En er is geen verdoemenis voor degenen die in Christus Jezus zijn, want Hij heeft alles gedragen wat wij, zondaren, verdiend hebben en die deel heeft aan Hem, heeft ook deel aan de genadegaven, die Hij verworven heeft: vergeving der zonden, vrede des harten, eeuwig leven.

Daarom zal de rechte prediking moeten wezen de prediking van het evangelie der verzoening. We willen hier later nog op terugkomen, maar we willen er nu toch alvast op wijzen, omdat men het zelfs hierover niet eens is. Voor velen is het kruis van Golgotha alleen maar de openbaring van Gods liefde en de openbaring van de vijandschap der mensen, die de liefde Gods verwerpen. De profeet Jesaja echter zegt het zo duidelijk: Hij is om onze overtredingen verwond en om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld en de straf die ons de vrede aanbrengt was op Hem en door zijn striemen is ons genezing geworden. In de laatste tijd is het leerstuk der verzoening weer in het middelpunt van de belangstelling gekomen. En de kerk zal dit stuk nimmer los kunnen laten, want dan laat ze het evangelie los. We willen hier echter later nog nader op ingaan. We hebben er nu alleen op willen wijzen, dat de evangelieprediking is een uitroepen van Christus. Het feit dat Hij gekomen is om te redden en om zalig te maken, moet aan al den volke bekend gemaakt worden.

Maar ook de weg naar Christus moet aangewezen worden. Het is de weg der bekering. Daarom gaf de Heere Jezus ook de opdracht aan zijn discipelen: „Toen opende Hij hun verstand opdat zij de Schriften verstonden, en zeide tot hen: Alzo is er geschreven en alzo moest de Christus lijden en van de doden opstaan ten derden dage en in zijn naam gepredikt worden bekering en vergeving der zonden onder alle volkeren, beginnende van Jeruzalem." Door de rechte prediking zal steeds weer de roepstem der bekering doorklinken. We moeten opgeroepen worden tot wederkeer. Wij hebben God verlaten en we verlaten Hem nog keer op keer. Daarom moeten we telkens teruggeroepen worden, opdat we bij Hem leren schuilen en alles van Hem leren verwachten en van zijn genade alleen leren leven, daar er buiten Hem geen leven te vinden is, maar een eeuwig zielsverderf..

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 4 juli 1953

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's

Gereformeerde prediking

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 4 juli 1953

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's