Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GZB - NEGENTIG JAAR "EEN APART GEBEUREN".

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GZB - NEGENTIG JAAR "EEN APART GEBEUREN".

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

"Abnormaal is de toestand waarbij de zending buiten de kerk omgaat!" Dit gevoelen leefde en leeft terecht bij het bestuur van de GZB vanaf het begin van oprichting en tot op heden. Zoals bekend mag zijn, heeft het helaas al te lang geduurd voordat de Hervormd Kerk in ons land de zending die door God beloofd en opgedragen is - en dat heel Schrift door-als haar wezenlijke roeping en opdracht zag en daaraan gestalte g Natuurlijk waren zending en kerk elkaar nooit helemaal vreemd. Altijd waren er k leden die er diep van doordrongen waren dat het Evangelie in Woord en daad bracht moest worden aan alle volken. Maar struktureel zag de Hervormde Kerk rond de Tweede Wereldoorlog haar taak in deze (mede dankzij de bijzondere inz inbreng van Dr. H. Kraemer!) en werd dit vastgelegd in de zgn. nieuwe kerkorde 1951, in de Ordinantie 4 ten aanzien van het apostolaat. Onlangs werd dit herdacht in een bijzondere synodezitting met het officiële or van bijstand: de Raad voor de Zending. Veertig Jaar kerkelijke zending. In het geheel van de Hervormde Kerk en haarzendingsaktiviteiten neemt de GZB m zijn werkzaamheden hier en elders evenwel een eigen plaats in. Vanwaar deze bijzo dere positie ? Als antwoord kan gewezen worden op de geschiedenis, maar niet m der op het principe.

DS p. KOEMAN

Geschiedenis.

In 1797 werd in ons land het Nederlandsch Zendingsgenootschap opgericht In de vonge eeuw drong hoe langer hoe meer de geest van het modernisme door in dit genootschap. Protesten kwamen van niet onvermaarde mensen als Groen van Prinsterer, Heldring en anderen. Evenwel zonder gewenst resultaat Het gevolg was dat velen naar andere mogelijkheden en kanalen gingen zoeken om aan hun zendingsliefde uiting en inhoud te geven. Er ontstonden zodoende in de vorige eeuw diverse zendingscorporaties, elk met een eigen cachet

In 1861 werd de Nederlandsch Gereformeerde Zendingsvereeniging opgericht met als grondslag Gods Woord, opgevat naar de belijdenisgeschriften van de Hervormde (Gereformeerde) Kerk. Deze vereniging werd in 1892 met de zending van de Afgescheidenen opgenomen in de zending van de Gereformeerde Kerken. Voor hen die in de Hervormde Kerk achterbleven en zich aan Schrift en belijdenis wensten te houden, betekende dit gebeuren een groot verlies. Gekonstateerd moest worden, dat dit verlies een grote kring buiten alle zendingswerk heeft gebracht en gehouden.

Het gemis van een eigen zendingsvereniging met een eigen beginsel is oorzaak geworden van vermindering van zendingsliefde, zelfs een beletsel voor het opkomen ervan! De vervreemding nam ten aanzien van het zendingswerk op alle fronten toe. Eén en ander is reden geweest tot nadere bezinning en aktie! Je kunt stellen dat de GZB eigenlijk het werk van de Nederlandsche Gereformeerde Zendingsvereeniging heeft overgenomen in enten bate van de Hervormde Kerk. En met name voor hen die vanuit gereformeerde beginselen wilden leven en handelen, ook op zendingsgebied. De vroegere director, Ds. W. Bieshaar, formuleerde dit als volgt "De oprichting van de GZB bedoelde de door het verloren gaan van de Nederlandsche Gereformeerde Zendingsvereeniging ontstane leegte te vullen. Het is geweest het poneren en trachten toe te passen van het Gereformeerde beginsel op zendingsge-zijn bied".

Gereformeerd.

Niet voor niets heeft men bij de opnchting erk-op6februan 1901 te Utrecht de naam Gegereformeerde Zendingsbond gekozen. In pas 1948 heeft men daaraan toegevoegd: in et de en Nederlandse Hervormde Kerk.

De van naam maakt duidelijk dat men bij de start terdege gelet heeft op de grondslag gaan van de Bond met het oog op de te vernchten zendingsarbeid. In de artikelen 2 en 4 et van de statuten is dit verwoord.

Daarmee aanvaardde de GZB vanaf het in-begin de Bijbel als bron en norm voor zijn zendingswerk en oriënteerde hij zich in overeenstemming met zijn uitgangspunten voor de zendingstaken op de reformatonsche theologie. Daarbij stond datgene wat Voetius venwoord heeft het bestuur eveneens voor ogen. (In een artikel over hem en zijn zendingsleer hoop ik daart.z.t nader op in te gaan).

Gekonstateerd mag worden dat het bestuur van de GZB vanaf het begin de noodzaak van kerkelijke zending heeft bepleit en waar mogelijk heeft gepraktiseerd en dit nog doet! Trouwens, dit kerkelijke denken blijkt tevens uit artikel 5 van de statuten.

De GZB wil zendingsarbeid verrichten ten dienste van en namens de gemeenten die zijn werk steunen en die in eerste instantie verantwoordelijkzijnvoorzending in eigen omgeving.

Principe.

Toen in 1951 de verschillende zendingscorporaties de verantwoordelijkheid voor hun arbeid overdroegen aan de Generale Synode en opgingen in de Raad voor de Zending en de GZB verzocht werd dit eveneens te doen, heeft het bestuur na ampele bespreking gemeend daaraan geen gevolg te kunnen geven. En dat vanwege het eigen karakter van de GZB, alsook vanwege de situatie binnen het geheel van de Hervormde Kerk. Die uitzonderingspositie is door de synode gerespekteerd en vastgelegd in de Overgangsbepaling 161 en 162, behorend bij Ordinantie 4-8-1 van de Kerkorde.

Wat is nu de reden geweest voor het bestuur om deze aparte positie en plaats in te nemen en te behouden?

Nog altijd wordt beweerd, dat dit ingegeven zou zijn door machtsdenken, of uit angst voor de zgn. achterban, of vanwege financiële motieven, of door starheid. Namens het bestuur kan ik verklaren, dat dit allerminst het geval geweest is en nu geldt Integendeel. De GZB heeft zich steeds gezien als een "noodoplossing". De bijzondere plaats van de GZB heeft te maken met zijn principiële uitgangspunten. Zending dient nl. te geschieden naar Schrift en belijdenis. Dit principe behoort heel het beleid en het werk te normeren en te stempelen. In zijn arbeid verlangt het bestuur en de staf van de GZB met allen die zijn of worden uitgezonden zich te houden aan het wezenlijke, aan de religie van de belijdenis van de Kerk der eeuwen! Dat is intussen geen gemakkelijke aangelegenheid, maar een aangevochten zaak, zowel van binnenuit als van buitenat De eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat om aan dit principe werkelijk gehalte en zeker ook gestalte te geven in eigen situaties en in die van kerken, waarmee wij elders in de wereld relaties hebben gekregen, veel gebreken kleven en er de nodige moeiten mee verbonden zijn! De werkelijkheid waarbinnen daar én hier het werk verricht is en wordt blijkt veel weerbarstiger te zijn dan velen weten! De machten uit de afgrond zetten alles op alles om de heerschappij van Christus op alle terreinen te betwisten. Gezondenen blijven en blijken zondaren die zelf met hun werk gerechtvaardigd moeten worden door het bloed van het Lam. Er zijn genoeg tekortkomingen. Toch wordt in alle oprechtheid gezocht naar en intens gewerkt .aan Bijbels verantwoorde vormgeving en toerusting. Daarbij heeft de kerk die wij elders mogen dienen, evenals de kerk waartoe wij mogen behoren, zijn zonden en gebreken. Maar in wederzijdse assistentie wordt gebeden en gestreden om voor God en naasten verantwoord bezig te zijn. In een ootmoedige luisterhouding rond de geopende Schrift, in voortdurend gebed en bezinning, in brede oriëntatie mogen wij samen leren en delen, ontvangen en doorgeven wat de Geest aanreikt Tijdbetrokken dienstbetoon is nodig.

De GZB wil in Bijbels spoor en in een katholiek-reformatorische breedte gaan en staan om zo in de zending van God en Zijn kerk bezig te zijn, samen met vele anderen in de wereld.

Leerproces.

Wie de geschiedenis van de GZB nagaat onderkent naast de gereformeerde lijn ook de inslag van het piëtisme. Daarbij vergeten wij niet wat door de ethische geestesstroming in zendingstheologie is ingedragen. Het heeft de zorg voor de inhoud, voor de struktuur, alsookdeaandachtvoor de kuituur binnen de GZB en haar arbeid gekenmerkt en verrijkt En niette vergeten hebben wij in de achter ons liggende jaren des te beter zicht gekregen op datgene wat de Geest ook in andere kerken in de wereld leerten doet belijden en beleven. In een voortgaand leerproces weten wij ons samen met hen betrokken en worden wij beschaamd en vertroost. Bezoeken van onze relaties maken dat over en weer duidelijk in en voor de gemeenten. Het dient evenwel de toerusting tot de zendingstaken in ons eigen land. Daaraan wil de GZB ook dienstbaar zijn, want zijn oudste zendingsterrein is... Nederland!!

Er is in de negentig jaren veel werk gedaan en naar ons toegekomen. Het werk is beproefd en gezegend, ondanks alles. Erzijn nieuwe taken bijgekomen. Nieuwe partners en velerlei mogelijkheden voor de dienst der verzoening.

Wij zijn dankbaar, ook als GZB gebruikt te zijn en te worden in de onvoltooide taak der wereldzending. Het is een apart gebeuren. Vreugdevol en verrijkend.

Wij mogen een eigen plaats innemen ten dienste van velen in binnen-en buitenland. Met het oog op het heil en het welzijn van naasten ver(der) weg en dichtbij hebben velen zich in de zending gegeven en doen het nog. Wij bidden en hopen, dat er meerderen komen die zich voor zendingstaken beschikbaarstellen.

In het voetspoor van Christus en met het oog op Zijn toekomst mag de GZB verder gaan en zijn arbeid verrichten. Juist in dit jaar leeft het gebed bij ons: Laat Uw werk aan Uw knechten gezien worden en Uw heerlijkheid over hun kinderen. En de lieflijkheid van de HEERE onze God zij over ons; en bevestig Gij hetwerk van onze handen over ons, ja, het werk van onze handen, bevestig dat (Psalm 90:16, 17).

Dit artikel werd u aangeboden door: Gereformeerde Zendingsbond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 1991

Alle Volken | 15 Pagina's

GZB - NEGENTIG JAAR

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 1991

Alle Volken | 15 Pagina's