+ Meer informatie

Autogas blijft aantrekkelijk

De industrie werkt koortsachtig aan schone Ipg-systemen

7 minuten leestijd

De fabrikanten van autogasapparatuur werken momenteel koortsachtig aan de ontwikkeling van nieuwe "schone" Ipg-systemen. Over enkele maanden (waarschijnlijk vanaf 1 mei) wordt er een nieuwe wet van kracht die strenge eisen stelt aan de uitlaatgassen van auto's. Ook auto's die op Ipg rijden zullen aan die eisen moeten voldoen.

Autogas heeft altijd bekend gestaan als een zeer schone brandstof. In tegenstelling tot benzine bevat Ipg (autogas) geen lood en geen zwavel en zorgt het voor veel minder schadelijke uitlaatgassen. Toen er nog geen katalysatoren bestonden, was een Ipg-auto een heel stuk milieuvriendelijker dan een benzine-auto. De geregelde driewegkatalysator heeft de verhoudingen echter veranderd. Benzineauto's die met een geregelde katalysator zijn uitgerust, produceren aanzienlijk minder schadelijke uitlaatgassen en zijn zelfs schoner dan auto's die op autogas rijden.

Lambda-sonde
paratuur is niet afgestemd op het gebruik van autogas, met als gevolg dat bij de inbouw van een gasinstallatie deze apparatuur niet meer goed functioneert.

Bij sommige Ipg-installaties moeten de dure lambda-sondes en de microprocessors zelfs geheel uitgeschakeld worden. Met als gevolg dat de uitlaatgassen -ook bij rijden op gas- aanzienlijk minder schoon zijn.

Bij de nieuwe wet, waarbij de strenge US83/U9 norm wordt ingevoerd, is het niet meer toegestaan bepaalde onderdelen van het systeem buiten werking te stellen. De auto moet dan zowel op benzine als op gas voldoen aan de strenge uitlaatgaseisen. Voor de bouwers van autogasapparatuur betekent dit een groot probleem: met de tot nu toe toegepaste apparatuur zullen auto's met geregelde driewegkatalysatoren niet meer op Ipg kunnen rijden.

Hoogspanning
omdat die controleert of het brandstof/luchtmengsel de juiste verhouding heeft (lambda = 1). Dit is belangrijk voor de werking van de katalysator; alleen bij een Ipg/luchtmengsel van lambda = 1 werkt de katalysator optimaal.

Bij de meeste fabrikanten van autogasapparatuur wordt daarom onder hoogspanning gewerkt aan nieuwe systemen, waarmee ook auto's met geregelde driewegkatalysator op Ipg kunnen rijden. Zoals het er nu naar uitziet, zullen de meesten nog net op tijd klaar zijn om aan de nieuwe eisen te voldoen. Vernuftig

Rijden op Ipg blijft een aantrekkelijk alternatief. Met nieuwe Ipgsystemen kunnen ook auto's met geregelde driewegkatalysator "schoon" op Ipg rijden. met geregelde driewegkatalysator en een Vialle AMS systeem een van de schoonste auto's van dit moment. Rijdend op Ipg volgens het nieuwe systeem is de auto zelfs schoner dan op benzine en voldoet hij aan de zwaarste normen.

Duurder

Een groot probleem voor de autogasinbouwers is dat zij niet zonder meer een gasinstallatie kunnen inbouwen in een auto die met een geregelde driewegkatalysator is uitgerust. Om voor schone uitlaatgassen te zorgen, zijn deze auto's namelijk uitgerust met zeer gespecialiseerde apparatuur zoals microprocessors en lambda-sondes. Deze ap

Bij Vialle heeft men op dit moment al een nieuw systeem gereed, het Autogas Management Systeem (AMS). Het systeem is speciaal ontwikkeld voor auto's die voorzien zijn van een geregelde driewegkatalysator en een lambda-sonde. Bij het nieuwe systeem vormt de lambda-sonde een belangrijk onderdeel.

Volgens woordvoerder M. Nieuwlaat van Vialle is een auto

Een nadeel van de nieuwe elektronisch geregelde Ipg-systemen is dat ze vijf- tot zeshonderd gulden duurder worden dan de huidige Ipgsystemen. Voor een Volvo 440 kost een Vialle AMS-systeem bij voorbeeld 3725 gulden (incl. btw). De gasinbouwers verwachten daarom dat het omslagpunt voor het rijden

ge^gtS"^ vl™" Rij-impressie nieuwe Volkswagen Golf GTIG60
gen in 1976 uitkwam met de Golf GTI, is er een hele horde GTI-modellen van allerlei merken op de markt gekomen. Toen men eenmaal doorhad hoeveel succes de Golf GTI had, wilden ook andere merken profiteren. Voor Volkswagen was dat niet leuk: de Golf GTI kreeg in de loop der tijd heel wat concurrenten. Om in de GTI-klasse op te vallen, moesten ze in Wolfsburg iets nieuws bedenken.

Het atjtwoord van Volkswagen komt een dezer dagen op de weg: de Golf GTI G60. Het is een Golf GTI die door de installatie van een G-lader nog wat extra spierballen heeft gekregen. Over maar liefst 118 kW (160 pk) beschikt de nieuweling en dat is ruim voldoende om hem aan uitstekende prestaties te helpen. Volkswagen stelde de GTI G60 in Zuid-Frankrijk voor aan de, pers.

Van buiten ziet de nieuwe Golf GTI G60 er niet eens zo indrukwekkend uit. Het is een gewone Golf, die door de montage van brede banden, spoilers en extra lampen een wat sportief tintje heeft gekregen. Het werkelijke karakter van de wagen komt pas naar voren tijdens het rijden. De 160 pk's maken de GTI G60 tot een bijzonder pittig karretje dat moeiteloos accelereert en tot hoge gemiddelden in staat is. Enkele cijfers: acceleratie van 0 tot 100 km in 8,3 seconden, topsnelheid 216 km/u.

Het bijzondere aan de Golf GTI' G60 is dat hij ondanks zijn grote vermogen geen bruut is. Al die 160 pk's zijn niet in een klap beschikbaar, waardoor de auto een nukkig en onhandelbaar ding zou worden. Het opvallende is dat het vermogen ,heel soepel en rustig naar buiten

Golf met extra spierballen
Brede banden en spoilers geven de Golf GTI G60 een sportief tintje; het werkelijk indrukwekkende is echter verborgen onder de motorkap. komt en dat de bestuurder geen enkel probleem heeft om met de wagen om te gaan. Ook mensen die pas een rijbewijs hebben, zullen met de 160 pk's van de GTI G60 goed overweg kunnen.

Misschien is dat ook meteen een van de gevaarlijkste punten van de auto, want de 160 pk's komen zo makkelijk en vanzelfsprekend beschikbaar dat je voor je er erg in hebt, met een enorme snelheid over de wegen stuift. Links en rechts schiet de wereld langs je heen, maar zelf heb je het gevoel dat de wagen nog veel harder zou. kunnen en dat hij nog" lang niet het uiterste heeft bereikt.

Het geluid van de motor en de gretigheid waarmee hij op het gasDoor Bert Mateboer op Ipg iets hoger zal komen te liggen, vermoedelijk rond de 16.000 kilometer per jaar, met het nieuwe Ipg-systeem zal het pas vanaf dat punt interessant zijn op Ipg te rijden.

Doordat de autogasapparatuur ingewikkelder wordt, zullen er ook hogere eisen gesteld gaan worden aan de inbouwbedrijven. De heer Groeneveld van de Vereniging van Autogas Specialisten verwacht daarom dat er de komende jaren een grote sanering zal plaastvinden bij de gasinbouwers. Bedrijven die minder dan enkele tientallen installaties per jaar inbouwen, zullen waarschijnlijk verdwijnen. Van de huidige 900 inbouwbedrijven zullen er over enkele jaren waarschijnlijk nog vier- a vijfhonderd over zijn.

Vloeibaar

Volgens Groeneveld neemt de belangstelling voor rijden op Ipg nog steeds toe. Vorig jaar werden er bij 83.000 auto's Ipg-installaties ingebouwd: dat is 18 procent meer dan in het jaar daarvoor. Met de elektronische systemen die op dit moment ontwikkeld worden is hij er zeker van dat autogas een goede toekomst heeft. Momenteel wordt er zelfs al gewerkt aan systemen waarbij gas in vloeibare vorm de motor ingespoten wordt. Bij deze systemen zal het nog beter mogelijk worden de mengselverhouding te regelen. Rijden op Ipg zal dan helemaal met bijzonder weinig schadelijke uitlaatgassen gepaard gaan. pedaal reageert, prikkelen je om steeds sneller te gaan. Natuurlijk kun je ook rustig rijden met een auto als de GTI G60. Maar dat vergt wel zelfbeheersing. Filerijden is geen pretje; de auto hunkert er als het ware naar weer vrijuit te kunnen accelereren.

Honger naar vermogen

Onvermijdelijke vraag aan de mensen van VW is of er wel belangstelling bestaat voor dit soort auto's. Ze beschikken immers over vermogens waar je in de drukke rijpraktijk van alledag nauwelijks gebruik van kunt maken. Maar bij Volkswagen is men niet bang voor

" al^slfel^OTsimmo^^^roKS^iriS
kelen blijkt er nog steeds een honger te zijn naar auto's met grote vermogens.

Wat Nederland betreft verwacht men overigens dat de GTI G60 toch vrij zeldzaam zal blijven. Door de hoge belastingen wordt de prijs bij ons zo hoog (51.100 gulden) dat de GTI G60 niet erg populair zal worden. Maar in de andere Europese landen verwacht men een flinke belangstelling. Ook al kan het prestatievermogen niet vaak gebruikt worden, dan is een auto als de GTI G60 nog steeds een geweldig statussymbool.

Een duidelijk voorbeeld in dit opzicht is Amerika, waar auto's die harder kunnen dan 200 km/u als warme broodjes over de toonbank gaan, ondanks het feit dat het daar door de strenge controle volstrekt uitgesloten is boven de wettelijke limiet te komen.

Ook in Frankrijk verwacht men grote belangstelling voor de GTI G60. Dat die belangstelling inderdaad groot is, bleek al op een bijzondere manier tijdens de persintroductie in Zuid-Frankrijk. Van de kleine vloot auto's die VW daar voor de pers beschikbaar had, werden er in drie dagen tijd maar liefst twaalf gestolen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.