Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leven naar het Woord

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leven naar het Woord

Boodschap van de Bijbel moet centraal staan in opvoeding

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op nieuwjaarsdag was mijn vroegere woonplaats Moerkapelle even in het nieuws. Niet in positieve zin helaas. Bij de jaarwisseling was het niet goed gegaan. Weliswaar is dit een oud probleem in het rustige dorpje. Toch komt het ieder jaar weer terug. Dit jaar werd zelfs een busje van de politie grondig vernield. Hoe komt dat toch, dat uitgerekend Moerkapelle, met zoveel mensen van de kerk, op nieuwjaardag zo negatief in het nieuws komt? Overigens, hebben we de laatste tijd ook al niet gehoord van problemen in Genemuiden, Urk en Kootwijkerbroek...?

De huidige samenleving is op drift geraakt. Honderd jaar geleden gingen de meeste mensen in Nederland nog naar de kerk. Dat is helaas vandaag heel anders geworden. Slechts twintig procent van de Nederlanders ervaart een duidelijke band met de kerk. Slechts een heel klein gedeelte van ons volk gaat zondags twee keer naar de kerk. De kerk is verdrongen naar de rand van de samenleving. De Bijbel is steeds meer een onbekend boek geworden. Dat is erg, maar wel waar! Het moderne heidendom dringt steeds dieper door in de gezinnen, scholen en harten. De God van de Bijbel is niet belangrijk meer voor veel mensen om ons heen. De economie gaat ook wel zonder God. Opvoeden kan ook wel zonderde Bijbel. Regeren daar zijn de Tien Geboden niet voor nodig. Wij leven in een wereld 'los-van-God'. Een geseculariseerde wereld. Daar heeft iedereen mee te maken. Ook kerkelijk meelevende jongeren. Ook jij. Ook jullie. Vind jij het ook zo moeilijk om voor je eten te bidden in de kantine? Vind jij het ook nog erg als een collega op het werk vloekt? Vind jij het ook nog erg als de hele dag Radio 538 aan staat? Leven in een wereld 'los-van-God' is niet eenvoudig. Toch staan we daar midden in! Toch ondergaan we ook allemaal de invloed van die wereld. Wij zijn kinderen van deze tijd!

Doop

Wij staan in deze wereld. Toch staan wij anders in de wereld dan de mensen die van God noch gebod weten. Wij zijn niet beter dan wereldse jongeren. Geen draad. Wel staan wij anders in de wereld. De Heere heeft ons laten dopen. De Heere heeft ons een merkteken opgedrukt. Zijn grote Naam staat op ons voorhoofd. Hij gaf iets waar we niet om hebben gevraagd. De kinderdoop is een heel belangrijk voorrecht. Door de doop worden wij afgezonderd van de wereld. Het doopformulier zegt zelfs dat de kinderen in Christus geheiligd zijn. De catechismus leert ons dat de kinderen zowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn (antwoord 74). De doop is een blijk van Gods zorg over ons leven. Paulus zegt in de Romeinenbrief dat het voorrecht van de besnijdenis '\sdat hun de Woorden Gods zijn toebetrouwd (Romeinen 3 : 2). De kinderdoop is echter niet de bekering. Weliswaar is de kinderdoop belangrijk maar het is niet genoeg ter zaligheid. We hebben waarachtige bekering nodig. Alleen door waarachtige bekering zijn wij echt een kind van God. Laten we daar de Heere veel om vragen. Ook als jongere van de gemeente. De Bijbel spoort daartoe aan. Maar zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden. (Mattheüs 6:33).

Doopbelofte

Bij de doop worden aan de ouders drie belangrijke vragen gestjfel. De eerste vraag gaat over het beeld dat wij hebben van het kind. Daar worden ingrijpende dingen over gezegd. Er wordt gesteld dat de kinderen allerhande ellendigheid, ja de verdoemenis onderworpen zijn. Ingrijpende werkelijkheid.

Ook wordt iets gezegd over de leer. Daar gaat de tweede doopvraag over. De leer van het doopformulier (de voorzeide leer!) is de ware en volkomen leer der zaligheid.

Tenslotte wordt de ouders gevraagd om hun kinderen te onderwijzen in de voorzeide leer. Door de doop zijn de ouders verplicht om hun kinderen de boodschap van de Bijbel thuis bij te brengen. Onze vaderen zagen de gezinnen als kleine kerken. Ds. G. Udemans, een bekende oud-vader, schrijft ergens dat ouders geroepen zijn om hun kinderen op te voeden opdat de kinderen niet als heidenen opgroeien. Het geweten van de kinderen moet worden gevormd naar de boodschap van de Bijbel. De ouders hebben dat in de kerk bij het dopen met een eed voor Gods aangezicht gezworen. Ja-woorden in de kerk zijn eden voor God! Aan die eed wil de Heere ons houden. Ook vandaag de dag. In deze wereld 'los-van-God'.

Opvoeding

In de opvoeding hoort de boodschap van de Bijbel centraal te staan. Dat komt bijvoorbeeld tot uitdrukking als er na elke maaltijd een gedeelte uit de Bijbel wordt voorgelezen. Ook is het belangrijk dat gezinnen op Gods dag naar de kerk gaan. Op deze manier krijgt het opvoeden in de voorzeide leer gestalte. De Bijbel onderwijst ons in de leer van de zaligheid. We moeten thuis horen dat we bekeerd moeten worden. Ook mogen ouders aan hun kinderen vertellen dat dat bij de Heere echt kan. Ook in 2003 wil en kan de Heere mensen bekeren. Hij gaat daar ook in de 21 ste eeuw mee voort. Christus is een eeuwig Koning Die op aarde nooit zonder onderdanen zijn kan. Ook jonge mensen kan en wil de Heere bekeren.

Daarnaast onderwijst de Bijbel ons in het leven. In de Bijbel staan heel veel aanwijzingen voor het leven van alle dag. De Tien Geboden bijvoorbeeld geven heel duidelijk aan wat we wel en wat we niet mogen doen. De Tien Geboden zijn de absolute normen voor het leven. Ook daarover moet natuurlijk in de gezinnen gesproken worden. Kwaadspreken over anderen mag niet. Dat is in strijd met het negende gebod. Meedoen aan de staatsloterij kan niet. Dat is in strijd met het achtste gebod. Zondags niet naar de kerk gaan is verkeerd. Dat is in strijd met het vierde gebod. Anderen helpen en behulpzaam zijn dat is onze plicht. Dat staat in het zesde gebod. Uit deze voorbeelden blijkt dat het heel belangrijk is dat ouders met hun kinderen praten over de leer en het leven volgens de Bijbel. In het gezin behoort een klimaat te zijn waarbinnen volop ruimte is om over de dingen van de Bijbel te spreken. Wat is het belangrijk als we van onze ouders mogen horen wat de vreze des Heeren is. Nog belangrijker is dat we die vreze des Heeren ook in het leven van onze ouders mogen zien. Dan wordt het geweten gevormd. Dat zijn ervaringen en indrukken die je nooit vergeet. Zeg, hoor jij dat thuis ook wel eens? Hoe is de praktijk in de gezinnen?

Onderzoek

Door de Jeugdbond is onderzoek gedaan naar de praktijk in de gezinnen. Gelukkig zijn er veel gezinnen waar op een positieve wijze met de boodschap van de Bijbel wordt omgegaan. Wat is het belangrijk als je van jongs af aan iets mag zien van de grote waarde van de Bijbel en de kerk. Misschien heb jij een bekeerde moeder. Misschien heeft ze je wel eens, met tranen in de ogen verteld, hoe de Heere haar heeft opgezocht. Misschien heb je wel eens gezien dat je vader tijdens het Bijbellezen niet goed verder kon. De tranen van ontroering liepen over zijn wangen. Misschien heb je een grootmoeder die wel eens iets vertelt over de Heere en Zijn dienst. Ach, misschien weet je zelf wel niet hoe je bekeerd moet worden. Zulke jongeren zijn er. Gelukkig. Zulke gezinnen zijn er ook. Toch kan het ook zo heel anders zijn. Het kan zijn dat we netjes naar de kerk gaan maar dat heel de godsdienst ons eigelijk niets zegt. Nooit horen we ervan. Nooit zien we daar iets van. Helaas er zijn gedoopte jongeren die zo opgroeien. Soms niet eens zo weinig. Er zijn jongeren waar thuis bijna niet of nooit wordt gesproken over de preek. Er zijn ook jongeren die zelf nooit meer lezen in de Bijbel. Er zijn ook jongeren die nog nooit iets in een persoonlijk gesprek hebben gehoord over de dienst van de Heere. Dat is helaas ook zo. En dat is erg. Misschien is dat ook wel zo bij jullie thuis? Misschien lees jij wel nooit in de Bijbel? Wel gedoopt, wel elke zondag naar de kerk, maar verder geen betekenis. Gewoon 'los-van-God'? Is dat mis-

schien ook jouw leven. Dat is natuurlijk heel erg. Dat moet eigenlijk anders. Ja maar hoe dan...?

Eerlijk

In onze huidige tijd is er veel openheid. Daar zitten goede kanten aan: Als we ondags in de kerk zijn geweest dan is het zo belangrijk dat we daar thuis ook eens eerlijk over doorpraten. Het thema en de punten van de preek kunnen in herinnering worden gebracht. Ook is het belangrijk om eens na te gaan hoe in de preek de woorden van de ekst zijn verklaard. Het belangrijkste is at we ook iets onthouden van de toepassingen in de preek. Misschien kun e daar thuis niet goed over praten. aar heb jij het al geprobeerd?

Natuurlijk mag je er 's maandags op de atechisatie ook over vragen. De ominee of de ouderling zal er graag p ingaan. Het is zo belangrijk dat we iets positiefs horen over de dienst van e Heere. Dat kan thuis, op de catehisatie, of zoek gewoon eens een kind an God op. Ga eens op bezoek bij iemand die de Heere oprecht mag vreen. Laten we over de dingen van ods Koninkrijk spreken. Bijvoorbeeld naar aanleiding van een avondmaalienst. Het kan zijn datje ouders geen enade kennen en dus niet mogen eelnemen aan het Avondmaal. Wat is het dan goed als daar thuis ook over doorgesproken wordt. Dat kinderen merken dat er ook nood is in het leven van de ouders. Soms kan het gebeuren dat de predikant op de preekstoel een wat moeilijke uitdrukking gebruikt, zoals bijvoorbeeld de lijdelijke en dadelijke gehoorzaamheid van de Heere Jezus. Ook dat kan een aanknopingspunt zijn om te komen tot een gesprek over de wezenlijke dingen. Laten we als jongere thuis ook positieve vragen stellen over de Bijbel en de prediking. Laten we als ouderen er open voor staan om op die vragen antwoorden te geven. Het is op dit punt heel belangrijk om eerlijk te zijn. Zowel voor ouders als voor jongeren.

Lezen

De Heere vraagt dat we de dingen van het Koninkrijk Gods zullen zoeken. Misschien vinden ouders het wel moei-

lijk om daar zelf uit en over te praten. Er zijn echter ook nog andere middelen. Ouders kunnen hun kinderen voorlezen. Wat kan een goed verhaal (bijvoorbeeld Jenny de hutbewoonster van Eva Coorenwijk) soms veel indruk nalaten. Ook kunnen we voorlezen uit de kerkgeschiedenis. Ik herinner mij nog dat mijn moeder elke zondagmiddag voorlas uit de bijbelse-en kerkgeschiedenis van Johan VreugdenhÜ, Er zijn ook veel goede boeken. Laten we die eens lezen. Wat zijn er een mooie en leerzame boeken verschenen over het leven van Luther. Zeg, lees jij ook wel eens in die boeken? Misschien staan er bij jullie thuis in de boekenkast wel een paar prekenboeken. Lees jij daar zelf wel eens in? Worden daar wel eens stukjes uit voorgelezen? Trouwens: ook zingen in de huiskamer is best belangrijk. Een van onze oudervaders (W. a Brakel) schrijft in een van zijn boeken dat er in de gezinnen veel te weinig Psalmen en liederen worden gezongen. Laten we proberen open en eerlijk met elkaar bezig te zijn rond de dingen van de Bijbel en de kerk. Op die manier wordt het geweten op een goede wijze gevormd.

Zoeken

Het kan ook zijn dat er thuis helemaal nooit gesproken wordt over de dingen van de Bijbel. Gelukkig komen de ouderlingen wel elk jaar op huisbezoek. In ieder geval kan er dan over gesproken worden. Buig dan ook je knieën en vraag of de Heere het huisbezoek wil zegenen. Ook mag je natuurlijk best eens aan je ouders vragen waarom dat bij jullie thuis eigenlijk nooit gebeurt. Ouders hebben bij hun huwelijk en bij de doop beloofd dat ze de kinderen zullen opvoeden in de 'vreeze des Heeren'. Natuurlijk moet een gesprek over deze dingen wel eerlijk en biddend plaatsvinden. Het is goed om deze dingen bespreekbaar te maken. Het kan ook zijn dat er bijvoorbeeld veel ruzie is in huis. Dat is soms heel verdrietig. Misschien heb jij ook al vaak geprobeerd om er met je ouders over te spreken. Toch lukt het niet. Vraag het dan zeker aan de Heere in het gebed. De Heere kan uitkomst geven. De Heere is een God van wonderen.

Bidden

De Heere Jezus heeft Zijn discipelen geboden om te bidden. Het belangrijkste is het persoonlijk gebed. De satan is zo geweldig machtig. Hij trekt aan je jonge hart. Hij wil je meetrekken in de in de zonde. Hij trekt mensen naar het eeuwig verderf. Laten we daar toch bang voor zijn. De Heere trekt ook. De Heere Jezus trekt door het Evangelie. Dat doet Hij ook vandaag nog. Vraag de Heere om een nieuw hart. Alleen een nieuw hart kan ons bewaren voor de 'los-van-God' gedachte. De Heere hoort ook vandaag nog. Hij wordt zelfs gevonden van degenen die naar Hem niet vragen. Wat een wonder als de Heere ons bidden wil horen. Dan wordt God goed voor een slechte jongere. Dat kan ook vandaag! Vraag er toch steeds om.

Opent uwen mond, Eist van Mij vrijmoedig, Op Mijn trouwverbond; Al wat u ontbreekt, Schenk Ik, zo gij 't smeekt, Mild en overvloedig.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 februari 2003

Daniel | 32 Pagina's

Leven naar het Woord

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 februari 2003

Daniel | 32 Pagina's