Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

MENS EN DIER

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

MENS EN DIER

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vraaggesprek met Dr. I. Boot, predikant te Nijkerkerveen en lid van de werkgroep „Kerk en Dierenbescherming” van de Nederlandse Vereniging tot bescherming van dieren.

Dominee, wij hebben in ons jeugdblad het thema „Natuur en Milieu" eens centraal gezet. In dit vraaggesprek willen we vooral de verhouding mens-dier onder de loupe nemen. Omdat u lid bent van de werkgroep „Kerk en Dierenbescherming" wil ik u enkele vragen voorleggen.

Wat doet uw werkgroep nu precies?

Onze werkgroep heeft tot taak om de diverse kerken te konfronteren met het werk en de achtergronden van de dierenbescherming. Zij wil bereiken, dat men in de kerken eindelijk ernst maakt met de bijbelse verkondiging inzake het dier. Er zijn nog allerlei weerstanden, die verhinderen, dat de kerken het dier ethisch en religieus het volle pond geven. De werkgroep komt ongeveer drie maal per jaar bijeen, en bespreekt dan de werkzaamheden. Tot dusver hebben deze voornamelijk bestaan in het schrijven van brochures. In de toekomst wil men zich meer toeleggen op het uitgeven van een boek met citaten van gezaghebbende auteurs, die iets over het dier hebben gezegd, en op het benaderen van de persorganen. Zo gezien behoort ook het geven van dit vraaggesprek tot de aktiviteiten van de werkgroep.

Zitten er meer leden uit de Geref. Gezindte in?

De werkgroep is niet zo groot en bestaat thans uit zes personen. De voorzitter, Prof. Hofstra, is humanist, doch kan wegens zijn grote deskundigheid en ervaring op het gebied van dierenbescherming niet gemist worden. Hij is namelijk ere-voorzitter van de Ned. Ver. tot Bescherming van Dieren, en voorzitter van de Wereldfederatie tot Bescherming van Dieren. De sekretaris, Ds.

Hans Bouma, behoort tot de Gereformeerde Kerken. Ik zelf ben Hervormd en lid van de Gereformeerde Bond.

Is samenwerking met zoveel andersdenkenden mogelijk?

Toen Ds. Kersten voor de oorlog in de Tweede Kamer zat, werd eens tot hem het verwijt gericht, dat hij in een bepaalde zaak met Wijnkoop, de communist, de boer op ging. Laten wij erkennen, dat door Gods algemene genade soms bij buitenstaanders een positiekeuze in bepaalde zaken kan zijn, die wij bij vele belijdende christenen tevergeefs zoeken, en dat wij soms van degenen die buiten zijn, nog wel wat kunnen leren.

Hoe ziet u nu de verhouding mens - dier?

Ik zie de verhouding mens - dier zoals de Bijbel die ziet. Ik vind het een lacune in de meeste dogmatieken, dat men bij de behandeling van de Schepping de dieren vrijwel over het hoofd ziet, of zeer terloops even aanstipt. Aan de schepping der engelen vóór de mensen wordt soms grote aandacht gewijd, terwijl over de schepping der dieren vrijwel wordt heengestapt. De Schrift echter meldt in Genesis 1 en 2 niets over de schepping der engelen, terwijl een vierde gedeelte van Genesis 1 gewijd is aan de dieren. Men leest er ook gemakkelijk overheen, dat het noachietisch Verbond niet maar alleen mede betrekking heeft op de dieren, maar dat het is opgericht met mensen èn dieren. Zij zijn partners in dit Verbond. En zie eens hoe in het laatste vers van het boek Jona de lijn wordt doorgetrokken van de kleine kinderen naar de dieren. Ah men dan bedenkt, dat velen die in onze tijd protesteren tegen de abortus, nooit mei een woord reppen over het lot der dieren! Ik zie het dier als medeschepsel van dc mens in het paradijs; vervolgens als het om onze schuld medezuchtende schepsel na onze val in Adam; en tenslotte als de metgezel der uitverkorenen in de staat dei heerlijkheid op de vernieuwde aarde.

Wat vindt u van de bio-industrie?

Die vind ik te verwerpen. U gebruikt terecht het woord bio-industrie. De voorstanders gebruiken graag verzachtende uitdrukkingen, als: intensieve veehouderi of veredelingslandbouw. Maar die zijn misleidend, want er wordt niets veredeld, e: wordt alleen maar iets verknoeid en ontaard, in de eerste plaats het dier zelf ei vervolgens de mens. Het woord bio-industrie geeft te kennen, dat de veehouderi tot een industrie geworden is, waarin het dier tot een machine of een produkt ver worden is, zonder dat men er rekening mee houdt, dat het dier een bezield schepse is, of, zoals de Bijbel zegt: een levende ziel.

Wat vindt u de ergste verschijnselen hierin?

Het ergste verschijnsel in de bio-industrie vind ik wel, dat hetgeen daarin gebeurt een belediging is van de Schepper van het dier. God heeft alle dingen geschapei om Zijns Zelfs wil, en Hij wil Zich in Zijn werken kunnen verblijden (Ps. 104 : 3i; Een mens mag Gods gaven wel gebruiken, maar niet misbruiken. Velen zijn onwetenc dat is wel zo gemakkelijk. Wanneer men echter de moeite neemt, kennis te nemei van de wijze, waarop het dier door de met rede begaafde mens wordt uitgebuit, kaï het niet anders, of men moet dit op grond van Gods Woord schandalig vinden. Er ziji grenzen, en die worden hier verre overschreden. In de tweede plaats worden de diere: ichamelijk, maar vooral ook geestelijk gekweld, zij het op geraffineerde en voor d buitenwereld onzichtbare wijze.

Zij worden gefnuikt in hun primaire, allereerste levensbehoeften. We kunnen e hier maar, iets van aanstippen. Hun bewegingsvrijheid wordt op een beschamend wijze beperkt en hun gezondheid wordt met opzet verwoest. Men denke aan he levenslang tussen twee planken zetten van de mestkalveren, zodat ze zich niet kunne wenden of keren, en het doelbewust veroorzaken van bloedarmoede bij deze dierei om zogenaamd blank kalfsvlees te krijgen. Dit laatste is niets anders dan een mode gril. Men denke ook aan de kippen in de legbatterijen, vier of vijf levenslang op ee oppervlakte van nog geen halve meter in het vierkant. Deze beesten voelen zie diep ongelukkig, en vertonen daar ook de tekenen van. Het is in Gods Woord nooit e

nimmer toegestaan, de dieren tijdens hun leven zo te kwellen. Bij de concessie tot het eten van vlees in Genesis 9 : 4 wordt deze beperking aangelegd: doch het vlees met zijn ziel, zijn bloed, zult gij niet eten", dat wil zeggen: olang het dier nog leeft, moet u van zijn ziel, zijn gemoedsleven, met uw vingers afblijven. Dat behoort God toe. U mag het dier niet aantasten in zijn zieleleven, u mag het geen kwelling aandoen. Het derde kwalijke verschijnsel in de bio-industrie vind ik, dat de mens erdoor afstompt. Het dier is geen dier meer, en de mens is geen mens meer. Er treedt een vergroving op van het zedelijk besef, wanneer men dag aan dag dingen moet doen, die eigenlijk tegen het geweten ingaan. De mens vergeet zijn plaats, hij vergeet, dat hij rentmeester is, die God ook voor deze dingen zal doen komen in het gericht.

Is het in onze tijd nog wel mogelijk hierop terug te komen?

Voor een christen is het niet allereerst de vraag, of het in onze tijd nog wel mogelijk is, hierop terug te komen, maar of we van deze weg terug moeten keren. Toch geloof ik, dat het ook inderdaad mogelijk is, een verkeerde ontwikkeling terug te draaien. Hoe vaak is dit in de loop der geschiedenis al niet gebeurd? Al is het niet gemakkelijk, het is wel mogelijk. De slavernij als maatschappelijke instelling werd afgeschaft. Denk aan de burgeroorlog in Amerika in de vorige eeuw. De kinderarbeid werd afgeschaft. Het reeds in de Tweede Kamer aangenomen wetsvoorstel inzake de abortus werd in de Eerste Kamer verworpen, terwijl de abortuspraktijk reeds lang bij ons volk ingeburgerd is. Kan de klok niet teruggedraaid worden? Het moet.

Dacht u dat in onze tijd de dieren slechter behandeld worden dan vroeger?

Op deze vraag is hetzelfde antwoord te geven als op de vraag, of in onze tijd de mensen slechter behandeld worden dan vroeger: ja en nee. Maatschappelijk hebben de mensen in ons land het beter dan ooit te voren, maar tegelijkertijd draaien de abortus-klinieken harder dan ooit te voren. De natuur van de onwedergeboren mens is te allen tijd dezelfde: boos en verdorven. Maar Gods weerhoudende genade kan de éne tijd krachtiger werken dan de andere tijd. Sedert de nederlandse wetgeving zich met de dierenbescherming bemoeit, is het lot van sommige dieren in bepaalde opzichten verbeterd. Maar lang niet alle wensen van de Ned. Ver. tot Bescherming van Dieren zijn in dit opzicht vervuld. Men maakt vooral in deze tijd van de ekonomie zijn afgod, en alles moet buigen voor het stoffelijke eigenbelang. Daarom is door de enorme schaalvergroting, het verfijnde raffinement, en de massale uitbuiting in onze tijd het leed van talloze dieren zeer vergroot vergeleken bij vroeger. Dus tegenover enerzijds een betere behandeling staat anderzijds een slechtere behandeling. Prof. Hofstra spreekt over een tegenstrijdige ontwikkeling: enerzijds onverschilligheid, anderzijds zorg.

Kunt u zeggen in de praktijk positieve invloed uit te oefenen, of lijkt het meer op het zijn van een roepende in de woestijn?

In de praktijk wordt er door onze werkgroep inderdaad positieve invloed uitgeoefend, al zou het alleen maar zijn, dat mensen tot nadenken worden gebracht over zaken waar ze vroeger klakkeloos aan voorbijgingen, en dat gewetens worden opgescherpt. Wanneer wij ons soms al mochten voelen als een roepende in de woestijn, delen we dat lot met vele profeten van het Oude Testament, en met bijvoorbeeld de eerste strijders voor de afschaffing der slavernij of voor de dierenbeschermingswetgeving. Dat ontmoedigt ons niet.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 maart 1977

Daniel | 24 Pagina's

MENS EN DIER

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 maart 1977

Daniel | 24 Pagina's