Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leeswijzer

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leeswijzer

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Bijbel is een heel belangrijk boek. Het is het Woord van God. Alles wat jij en ik over God moeten weten, staat erin. Alles wat een christen nodig is om te geloven staat in Gods Woord. De Bijbel is ook heel duidelijk en kan door iedereen worden gelezen. Toch is daarmee echt niet alles gezegd. Het interpreteren van Bijbelteksten en het toepassen ervan op je eigen leven is moeilijk. Hoe moet je Bijbel lezen? Deze maand verscheen een zinvol boekje, het heet Gids voor Bijbellezers en het is geschreven door Jan van Doleweerd. Op de omslag lees je: “Deze gids is bedoeld voor jongeren en ouderen die om allerlei redenen kennis willen nemen van de inhoud van de Bijbel.” Van Doleweerd stelt drie thema’s aan de orde: de Bijbeltekst, de Bijbellezers en de Bijbeluitleggers. “Het Bijbel lezen is dus een leesbeweging van verklaren naar interpreteren naar toepassen.” Hiervoor gelden een aantal regels, want mensen mogen niet zelf bepalen wat de betekenis is van een tekst.
Allesbepalend is dat er tenslotte maar één Auteur van de Bijbel is (2 Tim. 3: 16). God heeft de Bijbel niet losgelaten: “Zoals de stralen niet losgemaakt kunnen worden van de zon, zo kan de Bijbel, het Woord van God, niet losgemaakt worden van het getuigenis van de Heilige Geest.” Deze verbinding is er niet automatisch, de lezer is afhankelijk van Gods Geest. Want, er is een breuk tussen de lezer en Gods Woord: de zondeval. Het is genade als Gods Geest betekenis geeft aan het Woord. Je had het niet verdiend en toch wilde de Heere spreken. Daarom moet je ook altijd bidden om de leiding van de Geest als je Bijbel leest, want Hij alleen kan de sluier wegnemen en je ogen openen. De Bijbel heeft gezag vanuit zichzelf. Het is Gods Woord en dit wordt bewezen door zijn bekerende kracht in mensenlevens. De waarheid van de Bijbel moet nieuw worden in het leven van een Bijbellezer. Door het werk van de Heilige Geest ga je ervaren dat Gods woorden waar zijn.
In dit boekje worden hele waardevolle zaken meegegeven over hoe je de Bijbel moet lezen. De auteur wijst je op belangrijke zaken waarvan je je bewust moet zijn bij het lezen van de Bijbel. Zo is de Bijbel een eenheid en is het vergelijken van Schriftgedeelten de beste methode van interpreteren. We moeten altijd Schrift met Schrift vergelijken. Daarbij is juist Bijbelkennis nodig en die krijg je door veel in de Bijbel te lezen. Je moet leren vragen stellen aan de tekst. Daarnaast zijn er veel goede hulpmiddelen zoals een concordantie en een Bijbels woordenboek. En, niet onbelangrijk: de belijdenis van de kerk en de prediking geven leiding aan jouw Bijbellezen.
Naast de tekst van de Bijbel is er de Bijbellezer. Elke lezer heeft zijn of haar eigen achtergrond en die beïnvloedt het lezen. Iemand uit Papua leest de Bijbel anders dan een Nederlander. Bovendien moeten we er ons bewust van zijn dat we soms bepaalde vooronderstellingen hebben.
Het laatste hoofdstuk is meer praktisch van aard en geeft door middel van vijf vragen handvatten om je te oefenen in het zorgvuldig lezen van de Bijbel.

Eigenlijk is elke bladzijde in dit boekje de moeite waard. Dit boekje mag je niet missen. Om de prijs hoef je het niet te laten. Deze gids wijst je heen naar het belangrijkste boek dat er is. Wat een wonder dat het bij jou op je nachtkastje ligt. Laat het geen dag dicht, maar lees aandachtig en bid: “HEER, ai, maak mij Uwe wegen, door Uw Woord en Geest, bekend.”


Jan H. van Doleweerd, Gids voor Bijbellezers (Apeldoorn: De Banier 2013) ISBN 9789033634420; 85 blz.; € 9,95.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 april 2013

Daniel | 32 Pagina's

Leeswijzer

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 april 2013

Daniel | 32 Pagina's