Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vriendschap

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vriendschap

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Geloofsbeleving is een tere zaak. We kunnen anderen heel diep en pijnlijk raken, wanneer bij hun geloofsbeleving vragen worden gesteld. Als de wijze waarop je in je hart met de Heere mag omgaan ter discussie wordt gesteld. Toch vergt geestelijk leven voortdurend zelfbeproeving.

In het licht van de Schrift toetsen wij ons bidden, ons geloven, ons leven, ons belijden. Dagelijkse bekering raakt ook onze dagelijkse omgang met Hem.
In dit verband wil ik met u en jou eens stilstaan bij de regelmatige gebezigde uitdrukking Jezus is mijn Vriend. Vooral in kerkelijk kinder- en jongerenwerk wordt de Heere Jezus voorgesteld als een vriend aan wie je alles kunt toevertrouwen. Een vriend helpt je, is er voor je en staat achter je. Zo hebben wij aardse vrienden nodig, maar zo wordt Hij ook gepredikt als een hemelse Vriend. En daar zijn zeker bijbelse lijnen voor aan te wijzen. De Heere openbaart Zich in de Psalmen bijvoorbeeld als een God Die altijd hoort, Die in de nood uithelpt en Die volmaakt betrouwbaar is. Hij is Trooster in verdriet, en je kunt (zoals in de gelijkenis van de onbeschaamde vriend) dag en nacht op Hem aan.

In de Bijbel zelf gebruikt de Heere dit woord vriendschap ook om iets aan te geven van de wijze waarop Hij met Zijn kinderen omgaat. We lezen in Exodus dat Hij met Mozes spreekt, gelijk men met een vriend spreekt. En Abraham: dat is toch de vriend Gods? Ten slotte noemt ook Christus Zijn discipelen vrienden (Joh. 15).
Weet u wat hier zo opvalt? Dat het steeds de Héére is Die over vriendschap spreekt. Dat heeft met name te maken met het feit dat de Heere heilgeheimen toevertrouwt aan mensenkinderen, zoals men een geheim alleen aan een vriend vertelt. Tegen Abraham en Mozes sprak de Heere van dingen die Hij aan anderen nooit verteld heeft. En in Johannes 15 noemt de Heere Jezus Zijn discipelen vrienden, omdat Hij hen al wat van de Vader is bekendgemaakt heeft.
Dát is een wonder! Het heilgeheim wordt aan Zijn vrinden, naar Zijn vreeverbond, getoond! De Heere maakt aan zondaren heilgeheimen bekend. De verborgenheid der godzaligheid. De Heere vertelt aan zondige mensen hoe zij behouden kunnen worden. Hij maakt goddelijk heil bekend aan wie naar Hem horen en in Hem geloven. En dat, terwijl wij van nature geen vrienden, maar vijanden zijn. Dat de Heere met ons als met vrienden spreken wil, getuigt van grote liefde en onverdiende genade. Hij spreekt gewis tot elk die voor Hem leeft van blijde troost en vrede.
Zo mogen we naar de kerk gaan, onze Bijbel lezen, op catechisatie zitten: Ik neig het oor, daar k op Gods inspraak wacht, naar s Heeren spreuk, en zal u op de snaren der blijde harp, geheimen openbaren! Telkens als wij de Bijbel openen of naar de prediking luisteren, spreekt de Heere: Ik zal u Mijn verbondsgeheimenissen openbaren, gelijk men met zijn vriend spreekt.

Toch lezen wij nergens in de Schrift dat mensen de Héére Vriend noemen. De Heere noemt Zijn discipelen wel vrienden, maar Zijn discipelen Hem niet. Welk een vriend is onze Jezus? Hier wordt iets openbaar van het verschil tussen Schepper en schepsel, tussen God en mens. Hij buigt Zich omlaag tot ons, maar wij mogen ons niet verheffen tot Hem. Geloven is geen zaak van gelijkheid. Hoewel Hij Zich zeer diep gebogen heeft, en Christus Zich zo diep vernederd heeft totdat Hij aan ons gelijk was – Hij is en blijft de hoogheilige God, tegen Wie wij opzien. Met Wie wij slechts in de vreze des Heeren kunnen leven. Daarom doen wij God tekort, als wij Hem Vriend zouden noemen. En bovendien zou er een enorme vervlakking uit kunnen voortkomen.

Toch blijft in de Bijbel de innigheid van een vriendschap in het geestelijk leven bewaard. Er wordt dan niet over vriendschap gesproken, maar over het kindschap Gods. De vertrouwelijkheid van een vriendschap krijgt dan een plaats in de omgang van Gods kinderen met hun genadige Vader. Een Vader Die er is in nood; een Vader Die hoort als we in ellenden aanbidden voor Zijn troon. Een Vader Die ons in Zijn genadige vriendschap opneemt. Een Vader om Christus wil. Hoe liggen deze dingen in uw leven? Mag u deze God in Christus kennen en dienen? Hij is het, Die ons Zijn vriendschap biedt!

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 4 maart 2009

Terdege | 92 Pagina's

Vriendschap

Bekijk de hele uitgave van woensdag 4 maart 2009

Terdege | 92 Pagina's