Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Lofzangen van Israël

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Lofzangen van Israël

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vanouds zijn er door christenen veel liederen gemaakt en gezongen. Vaak waren deze liederen berijmingen of bewerkingen van de Psalmen. Allerlei liederen komen en gaan. Maar met de Psalmen is dat niet zo gegaan. Ze zijn tot op vandaag de liederenbundel van de Kerk gebleven.

In Efeze 5: 18 en 19 noemt de apostel Paulus het zingen van Psalmen door de gemeente als een belangrijke uiting van de vervulling met Gods Geest. Hij wijst de gemeente allerlei zonden aan, die behoren tot een wandel in de duisternis. Ook dronkenschap noemt hij. Daartegenover stelt hij de vervulling met Gods Geest, die zich uit in het zingen van de liederen uit het Psalmboek. Om de Psalmen werkelijk met het hart te kunnen zingen, moet je de juiste toon kunnen treffen. De Heilige Geest heeft de dichters in het Oude Testament tot het dichten en zingen van deze liederen geïnspireerd. Om ze hen werkelijk na te kunnen zingen, is vervulling met de Heilige Geest nodig. De vervulling met de Geest brengt tot het zingen van liederen tot Gods eer. Deze lofprijzing van God wordt niet altijd uit de mond van Gods kinderen gehoord. Er zijn tijden van verootmoediging en schuldbelijdenis vanwege zonden en nalatigheid in het dienen van de Heere. Maar bij tijden mogen hun harten vervuld zijn van Gods lof en hun monden overvloeien van Gods eer.

Gods kinderen stemmen dan in met de lofzang van de heiligen in het Oude Testament. Ze kunnen zich herkennen in hun zorgen, moeiten en noden; in hun klachten en Godsgemis. Met hen belijden ze hun schuld. Maar met hen zingen ze ook Gods lof en danken ze God voor de vele uitreddingen. In de Hebreeuwse Bijbel heet het Psalmboek: ‘tehillim’. Wanneer je goed naar dit woord kijkt, zie je daarin drie letters uit het ons bekende ‘Halleluja’ terug. De titel van het Psalmboek betekent dus: lofzangen. In het Psalmboek vinden we de Lofzangen van Israël. Want al vinden we vele klachten en zuchten van Gods volk terug in de Psalmen, hier zingt toch het volk dat op weg is naar de eeuwige lofzang. Het Psalmboek is verdeeld in vijf boeken (evenveel als de boeken van Mozes) die alle vijf eindigen met een lofzegging. Uiteindelijk eindigt het Psalmboek met de grote lofprijzing van Psalm 150: Looft God, looft Zijn Naam alom. Nu begrijp je ook waarom Paulus in Efeze 5: 18 spreekt over psalmen, lofzangen en geestelijke liederen. Hiermee bedoelt hij niet dat er naast de Psalmbundel nog een bundel lofzangen en een bundel geestelijke liederen in de gemeente werd gebruikt. Hij duidt er de diversiteit van de psalmen in het Psalmboek mee aan. Hij haalt de opschriften boven de psalmen aan: een psalm, een lofzang, een lied. De Psalmen zijn de zangbundel van het volk dat gaat over de smalle weg naar de plaats waar God eeuwig de lof ontvangt. Ken je hun leven en zing je hun liederen?

Informatie
Auteur(s): Er wordt gesproken over de Psalmen van David. In 73 van de 150 opschriften komt zijn naam voor als dichter. Schrijvers zijn ook Asaf, Salomo, Heman, Ethan en Mozes.
Tijd: De meeste Psalmen zijn uit de tijd van David. Ook daarna is er aan het Psalmboek gewerkt.
Adres: Het hele Psalmboek in zijn uiteindelijke vorm is de verzameling van liederen van Israël.
Thema: De naam van het Psalmboek is Tehillim: Lofzangen. Ook de opbouw van het Psalmboek laat dit thema zien. Elk deel eindigt met een lofprijzing

Inhoud Psalmen
Elk boek eindigt met lofprijzing:
Psalm 1-41 Psalm 41: 14
Psalm 42-72 Psalm 72:18 en 19
Psalm 73-89 Psalm 89: 53
Psalm 90-106 Psalm 106: 48
Psalmen 107-50 Psalm 150

Kerntekst Efeze 5: 18 en 19
Sprekende onder elkander met psalmen en lofzangen en geestelijke liederen, zingende en psalmende de Heere in uw hart; dankende allen tijd over alle dingen God en de Vader van onze Heere Jezus Christus.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 juli 2010

Daniel | 32 Pagina's

Lofzangen van Israël

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 juli 2010

Daniel | 32 Pagina's