+ Meer informatie

Restauratie van Vermeers zichtbaar vanaf de straat

Eind 1994 grote Vermeer-tentoonstelling gepland

3 minuten leestijd

DEN HAAG (ANP) - Het publiek kan de restauratie van de twee topstukken van het Haagse Mauritshuis, "Gezicht op Delft" en "Meisje met de parel" van Johannes Vermeer van zeer naby en van dag tot dag volgen. De restauratie begint deze week en zal tot eind augustus duren.

Belangstellenden hoeven er niet eens het museum voor in. Op het voorplein is een groot lichtvenster gemaakt dat een kijkje gunt in het daaronder liggende atelier, waar de restauratoren aan de twee doeken werken. In het museum zelf krijgt men een beter beeld. Slechts gescheiden door een glazen wand kan men van vandaag tot en met vrijdag op twee meter afstand over de schouder van de restaurator meekijken en zo men wil dagelijks vaststellen hoe het werk vordert.

Uniek

Voorzover directeur drs. Frits Duparc van het Mauritshuis bekend is, is het uniek dat men de restauratie van dergelijke topstukken vrijwel volledig en van zo nabij kan meemaken. Hij heeft tegemoet willen komen aan de groeiende interesse voor restauratie en conservering. Daarom is een speciaal tijdelijk restauratieatelier ingericht op de plaats waar zich de bibliotheek bevond.

Een team van vier restauratoren voert de werkzaamheden uit onder leiding van drs. Jörgen Wadum, de Deense hoofdrestaurator van het Mauritshuis. Zij maken daarbij gebruik van operatiemicroscopen.

De conditie waarin "Gezicht op Delft" verkeert, is volgens Duparc uitzonderlijk goed voor een schilderij van Vermeer (1632-1675) en is nog van nagenoeg alle oorspronkelijke verf voorzien. Het doek zal dan ook voornamelijk een schoonmaakbehandeUng krijgen. Dat betekent dat de in 1956 aangebrachte vemislaag wordt verwijderd en een nieuwe wordt opgebracht. Dat moet nu gebeuren omdat de gebruikte vernis gedeeltelijk uit schellak bestaat, die in de loop van de tijd steeds moeilijker oplosbaar wordt. Verschil in dikte in de vemislaag leidde bovendien tot een wat vlekkerig beeld.

"Meisje met de parel" behoudt de craquelures, de kleine barstjes in de verflaag die onstonden tijdens het drogen of als gevolg van omstandigheden van buitenaf, zoals het klimaat. Daaraan is volgens Duparc niets te doen. Wel zijn over bestaande craquelures, om deze te accentueren, bij een eerdere behandehng bredere zwarte craquelures geschilderd. Die worden nu verwijderd. Ook worden retoucheringen die in 1960 zijn aangebracht, ongedaan gemaakt omdat ze donkerder zijn geworden. Ook bij dit schilderij wordt de vemislaag vernieuwd.

Door de behandeling zal het beeld dat we van de schilderijen hebben, drastisch veranderen, aldus Duparc. Met name "Gezicht op Delft" Icrijgt een heel heldere kleur, zoals het schilderij die oorspronkelijk moet hebben gehad. Het is niet uitgesloten dat vroegere restauratoren bewust een gelige vemislaag aanbrachten om „de gouden toon van de Hollandse 17e-eeuwers" te bereiken.

De twee doeken maken samen met "Meisje" en "Diana en haar nymfen", het derde werk van Vermeer in bezit van het Mauritshuis, eind 1995 en begin 1996 deel uit van de grote Vermeer-tentoonstelling die het Haagse museum samen met de National Gallery of Art in Washington organiseert. Volgens directeur Duparc is daar „een aanzienlijk deel" van Vermeers oeuvre, in totaal raim dertig doeken, te zien. De onderhandelingen daarover zijn nog in volle gang.

Het is de eerste keer dat er een overzichtstentoonstelling aan Vermeer wordt gewijd. Ze is eerst in Washington te zien, daama in het Mauritshuis. De totale kosten van het Vermeer-project bedragen ongeveer vijf miljoen gulden. Het grootste deel daarvan moet aan de expositie worden besteed. De restauratiekosten bedragen circa 750.000 gulden. De Rabobank treedt op als sponsor van de restauratie en de tentoonstelling in Den Haag.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.