Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Lezen in de Christenreis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Lezen in de Christenreis

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

(11) In de Stad IJdelheid

De weg van de pelgrims loopt door de stad IJdelheid. Daar wordt het hele jaar door kermis gehouden, de "ijdelheidskermis". De inwoners van de stad zijn dan ook lichter dan ijdelheid. Zo karakteriseert Bunyan de wereld en de wereldse mens. De mens van deze wereld gaat immers op in alles wat van deze aarde is. De kanttekening bij Prediker 1 zegt daarvan: 'Salomo geeft hiermee te kennen dat alle aardse dingen ons niet kunnen helpen om tot de ware gelukzaligheid te komen'. Het is een van de sluwste listen van de overste der duivelen om de mens vol te proppen met aards-tijdelijke dingen. Daarom hebben Beëlzebul, Apollyon en Legio al vanaf het eerste begin dat er pelgrims de reis naar Sion hebben aangevangen, in de stad IJdelheid een kermis opgericht. Juist omdat zij zagen dat de weg van de pelgrims door deze stad loopt. Gods kinderen moeten immers ook door de wereld. Als wij dan verder lezen hoe Bunyan beschrijft wat in die stad te koop is en waarmee de mensen beziggehouden worden, is het duidelijk dat Gods Woord de wereld als een van de vijanden van Gods kinderen aanmerkt. 'Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders in niet in hem. Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses en de begeerlijkheid der ogen en de grootsheid des levens, is niet uit den Vader, maar is uit de wereld' (1 Joh. 2:15, 16). Lees maar eens wat Bunyan zoal opsomt: opgaan in koophandel, het jagen naar eer, aanzien, titels. Men wordt er bezig gehouden met allerlei spelen. Plezier en vermaak lokt er duizenden. Misdaden zijn aan de orde van de dag. En men vindt dit alles in alle straten (waarmee alle landen worden bedoeld: de Britse straat, de Franse straat, de Italiaanse straat en zeker niet te vergeten de Hollandse straat). Terecht staat in een van de kanttekeningen: dit is de wereld in gala tenue. Al dit aardse schittert in de ogen van de wereldlingen. En Gods kinderen komen er niet ongeschonden door! De Vorst der vorsten is ook door deze stad gegaan. Beëzebul heeft Hem alle straten getoond en heeft Hem uitgenodigd van de ijdelheden te kopen. Ja, hij heeft Hem zelfs aangeboden overste van de stad te worden, als Hij de duivel slechts goddelijke eer wilde bewijzen. Maar Christus wees dat met verontwaardiging af. (Hier doelt Bunyan vanzelf op de verzoeking in de woestijn). Als Christen en Getrouwe door de stad lopen en geen belangstelling tonen voor de verschillende artikelen die op de kermis verhandeld worden, ontstaat er een volksoploop. Eerst staart men de twee pelgrims aan, omdat zij heel anders gekleed zijn dan de mensen in de stad. Ook horen zij dat die pelgrims een andere taal spreken: de tale Kanaans. Spottend roept men dat deze twee vreemdelingen krankzinnig zijn. Anderen denken dat zij "van een andere planeet komen". Houdt men hun de waren voor die in de kraampjes verkocht worden, dan stoppen de pelgrims de vingers in de oren, kijken omhoog en roepen uit: 'Wij kopen de waarheid'. Tevens zuchten zij: 'Wend, wend mijn oog van d' ijdelheden af'.

Zou er in principe iets veranderd zijn in de houding van de wereld tegenover ware christenen? Wij zien zelfs in onze dagen een verharding in deze verhouding: de vijandschap neemt toe. Zelfs als men nog uitwendig wil wandelen naar de regel van Gods Woord, wordt men al voor achterlijk versleten. Voor allen die de waarheid liefhebben, komt er steeds minder levensruimte. Tolerantie is de leuze van onze tijd: laat ieder zijn eigen opvattingen behouden. Erg genoeg vinden wij dit "individualisme" zelfs in eigen gelederen. En wie van de gemiddelde kerkganger verstaat nog de "tale Kanaans"? We kunnen gerust bang zijn dat de vijandschap op den duur uitloopt op geweld. Als Bunyan verder beschrijft hoe de twee pelgrims door de bewoners van IJdelheid behandeld worden, verhaalt hij daarmee een stukje geschiedenis uit zijn dagen. Allerlei gewelddadigheden waren het deel van hen die zich bij diegenen voegden die zich afscheidden van de staatskerk. Zelfs rookten hier en daar de brandstapels. Als we lezen welke namen Bunyan geeft aan de rechter en aan de leden van de jury die een eensluidend vonnis moesten uitspreken over zulke "afvalligen", dan klinkt daarin de vreselijke haat door die men jegens zulke mensen koesterde. De rechter die straks Getrouwe ter dood veroordeelt, noemt Bunyan "Haathet-Goede". Enkele namen van de juryleden: de heer Blindeman, de heer Boosaardigheid, de heer Vijandschap, de heer Onverzoenlijk, enz. En waarom wordt Getrouwe ter dood veroordeeld? Omdat zulke mensen als hij de wereld in beroering brengen. Zij zijn de spelbrekers van de wereldling. Zo zie je maar, dat er hierin niets veranderd is. Zijn er thans ook geen voortekenen van vervolgingen? Wij zullen niet het hele proces tegen Getrouwe behandelen. Het gaat om de onderliggende motieven, die wij hierboven beschreven hebben. Ieder kan voor zichzelf het verloop van het proces in de Christenreis lezen.

Scherpenzeel J. de Jager

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 april 2003

De Saambinder | 12 Pagina's

Lezen in de Christenreis

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 april 2003

De Saambinder | 12 Pagina's