Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Heeft bidden wel zin, ook als de hemel van koper lijkt?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Heeft bidden wel zin, ook als de hemel van koper lijkt?

15 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bidden als alles je tegenzit.... Biddag houden als je verkering juist uit is.... En als de hemel van koper lijkt.... Heeft bidden dan wel zin? Is het niet slechts een 'goede gewoonte'? Vragen over het bidden liggen voor het oprapen. Maar dc antwoorden? Dominee Vreugdenhil wijst de bron aan: het Woord van God. ja. het vleesgeworden Woord: de Heere Jezus Christus. Woensdagmiddag 12 februari werden we hartelijk ontvangen in de pastorie - mèt nieuw aangelegd tegelpad! - van dc familie Vreugdenhil.

Dominee, v«> vallen maar met de deur in huis: herkent u. in de omgang niet jongeren, de vraag: ..Heeft bidden wel zin'.'" Ja. ik kom hel vaak legen dat jonge mensen zeggen: ..Ik bid wel. maar helpt het wel? Hoort God wel? " Ze ervaren het niet. dat de Heere hoort. De aanwezigheid van God is voor hen vaak niet merkbaar.

Wat betekent nu eigenlijk de uitdrukking: 'de hemel is van koper'?

Het is een uitdrukking die wel eens gebruikt wordt in verband met het gebed. Maar waar komt hij vandaan? Via de konkordantie kom ik dan bij twee bijbelgedeelten terecht, namelijk Lev. 26:19. Daar zegt de Heere: .en Ik zal uw hemel als ijzer maken en uw aarde als koper". De tweede keer staat het in Dcul. 28:33. Je leest daar: .En uw hemel, die boven uw hoofd is. zal koper zijn. en de aarde die onder u is. zal ijzer zijn". In beide hoofdstukken gaat het over beloften van Gods zegen over het leven naar Zijn geboden, en bedreiging in geval van overtreding van Gods wet.

Het gaat in dc twee teksten helemaal nicl over het gebed, maar over de regen. De hemel is van koper, zo gesloten, er komt geen regen door: de aarde is hard als i jzer en kan niet bewerkt worden. Het gaai dus over vruchtbaarheid of onvruchtbaarheid in verband met gehoorzaamheid of ongehoorzaamheid aan Gods wet. Dan kun je een gedachtensprong maken naar de betekenis voor het gebed: zoals de regen niet door de koperen hemel komt en de aarde bevochtigt, zo komt het gebed er niet door. We bedoelen dan dus eigenlijk, dat je bidt. maar dat het lijkt alsof het gebed niet bi j de Heere aankomt, alsof de Heere niet hoort.

Heeft bidden dan toch wel zin als die hemel van koper lijkt? Lijkt! Hel is niet zo! We moeten de jongeren altijd wijzen op wat er staat in Hebr. 4:14-16. Wc hebben een grote Hogepriester, de Heere Jezus. ..Laat ons dan mei vrijmoedigheid toegaan tol de troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen. en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer lijd". De vri j-moedigheid in het gebed is voor het ware geloof dus gegrond in de geopende hemel. De hemel, die wij gesloten hebben door onze

zonden, is geopend door die grote Hogepriester. Doordat Hij met het offer van Zijn eigen bloed dc hemel is binnengegaan. Daaruit haalt de apostel de vrijmoedigheid om toe te gaan tol dc troon der genade. Daarom mag je zeggen: ..Hoe wij het ook verzondigd hebben, er is een grote Hogepriester". Als wij bidden in Zijn Naam. zal God ons horen. Dus. bidden heeft zin. want de hemel kan wel van koper lijken, maar hij is het niet!

Zijn er oorzaken aan te wijzen, waardoor de hemel van koper lijkt, zodat het is. alsof God niet hoort?

Er zijn inderdaad oorzaken. Dc eerste lcz.cn wc eigenlijk al in het tekstverband van Lev. 26:19 en Deut. 28:33. Daar wordl genoemd als oorzaak van de koperen hemel, ongehoorzaamheid aan de Heere. Dat gaat dus om onze persoonlijke levenshouding. Een leven in zonden, geeft geen vrijmoedigheid in het bidden. Wie niel gelooft, wie niet dicht bij dc Hccre leeft, zal niet ervaren, dat de Heere hem hoort. Je moet je dus afvragen, als de hemel van koper lijkt: ijn er bepaalde zonden in mijn leven?

Een tweede oorzaak is de godsverduistering. Vaak noemen we dat wel anders, we zeggen dan: ..God werkt niet meer". Maar Gód werkt wel. Wij maken de duisternis! Een oorzaak kan zijn: zelfzucht, vaak uil onkunde. Als ik aan mijn catechisanten vraag: ..Wat is bidden? ", krijg ik bijna altijd het antwoord: ..Iets vragen aan de Heere". Maar dan lijkt bidden meer op het indienen van een verlanglijstje. En pas als jc krijgt, waar je om vroeg, dan hoorl God: en als je het niel krijgt, dan zeggen we: „God hoorl niet".

Een andere oorzaak kan zijn, dat we onheilige bedoelingen hebben. Jakobus zegt: Gij bidl. en gij ontvangt niel. omdat gij hel in uw wellusten zoudt doorbrengen. Onverzoenlijkheid met onze naaste kan ook een oorzaak zijn.

U noemde zojuist Hebr. 4. Komen we al zoekend naar oorzaken, ook niet terecht bij een gemis aan kennis van de grote Hogepriester, de Heere Jezus?

Ja. dat is het precies. Dal is het kardinale punt. Wat al genoemd is. heeft er alles mee te maken, maar dit staat in hel centrum: het gemis aan kennis van de grote Hogepriester. Die in alles is verzocht geweesl. Daarvoor is nodig dat wc Hem leren kennen door hel geloof. Wanneer wij het zicht missen op dc Heere Jezus, dan is er geen vrijmoedigheid. Dan is er ook geen geloof, dat de Heere hoort. Als we mogen i zien op Hem. daar is de hemel niet van koper, maar daar is de hemel open. Daar verandert ook je gebed. Dan is het geen verlanglijstje meer. maar dan wordt je bidden ook aanbidden, dan gaat het om de eer van God.

In Jesaja wordt de Heere genoemd 'een God Die Zich verborgen houdt'. Hoon de Heere dan toch niet?

Dal is weer een heel ander aspekt. Dat heeft te maken met beproeving. God kan ook wel eens niet horen en Zijn kinderen zo beproeven of zij aanhoudend bidden. Dal zie je ook in de gelijkenis over de weduwe en de onrechtvaardige rechter in Lukas 18. De Heere kan Zich ook uit wijsheid verbergen om ons meer ie leren, om ons te leren te vertrouwen op God.

In Lukas 11 staat: ..Bidt. en it zal gegeven worden ". Kun je dat tegen iemand zeggen, voor wie de hemel van koper lijkt?

De Heere Jezus geeft in dit hoofdstuk onderwijs over het gebed. De konklusie staat dan

in vers 9-13: Bidt. en u zal gegeven worden, en als aardse vaders, die boos zijn hun kinderen al goede gaven geven, hoeveel le meer zal dan de hemelse Vader de Heilige Geest geven aan degenen, die Hem bidden? Het gaat hier dus om Zijn Geest. Je vindt dat ook in vraag 116 van de Catechismus. God geeft Zijn genade en Heilige Geest alleen aan diegenen die Hem daarom bidden. Hn juist als de hemel van koper lijkt, hebben we die Geest en Zijn vernieuwende kracht zo hard nodig. En dc Heere wil Zijn Geest geven. Daarom kun je juist zo iemand wijzen op die tekst: Want een iegelijk die bidt. die ontvangt.

Is er nu een middel zoden we mogen teren zien. dal de hemel niel van koper is?

De remedie is in ieder geval Lukas 11. Want de Heere Jezus Zelf zegt: Bidl. en gij zult ontvangen. Wat moet je dan verder hier als mens eigenlijk nog aan toevoegen? De Heere stelt geen voorwaarden.

Verder, als je gaat bidden, moet je wel geloven, dat God hoort. Ja. en hoe doe je dat! Je moet het zicht hebben op Christus. Geloven, dat de Heere om Christus' wil hoort. Het echte bidden, is bidden in de wetenschap dat God hoort. Echt bidden is dus geloofswerk.

Ik wil ook dit noemen: je moei beseffen, dat je hel niet verdiend hebt. En. eerbied hebben voor Gods hoge Majesteit. De Catechismus noemt in Zondag 45 als kenmerken van een Gode aangenaam gebed: oprechtheid. ootmoed en vertrouwen. En dan mag je bidden tot de Heere. als de drieënige God. maar ook tot de drie afzonderlijke Personen, daarvan staan dc voorbeelden in de Bijbel.

Je gebedshouding is belangrijk. Wie ligt er nog echt geknield voor de Heere? Buig je knieën voor Hem. daaruit spreekt verootmoediging. Heel belangrijk is ook. dat je in woorden bidt en niet in gedachten. Je moet altijd hele zinnen formuleren, liefst hardop. Als je geen hele zinnen maakt, ben je zo afgedwaald. Dan zit je zomaar met je gedachten bij je werk. of op school en ineens herinner je je: ..O ja. ik was aan het bidden". Daarom, zinnen formuleren en ook afmaken. F.n dan gaat hel er echt niet om of ze wel mooi zijn. Maar Harden van gedachten vormen geen gebed. En dan is niet de hemel van koper, maar jij hebt niet gebeden.

We hebben hei nu gehad over de remedie. Kunt u voorbeelden uil de Bijbel aangeven, van mensen, voor wie de koperen hemel ook inderdaad geopend werd?

Je vindt veel voorbeelden in de Psalmen. Een duidelijk voorbeeld is ook Jercmia. Je leest zijn gebed in Klaagliederen 3. In vers 8 zegt hij: ..Wanneer ik roep en schreeuw, sluit Hij de oren voor mijn gebed". God slopt als het ware Zijn oren toe. De hemel is voor Jercmia dus van koper.

Maar ineens komt er een wending. In vers 18 staat: ..Toen zcide ik: Mijn sterkte is vergaan". En wat gebeurt er? Als hij belijdt, dal zijn sterkte vergaan is. dan gaat hij direkt verder: ..Mijn hoop is van de Heere". F.n dan gaat hij daarna ook anders bidden. In de ervaring: ..Ik bid wel. maar de Heere hoort niet. want God stopt Zijn oren toe", gaat hij toch door! Hn dan maakt de Heere Zélf een wending, in het gebed. Dus wat bcickent dat. als de hemel van koper lijkt?

Dóórgaan, toch dóórgaan! Buig je knieën. Roep tot God! Dan veranderen de omstandigheden lang niet altijd. Kijk maar naar Jercmia. Jeruzalem ligt nog net zo in puin. als toen hij begon le bidden. Maar dan wordt toch alles anders. Dan is de Heere er bij.

En als je dit bidden nu niet kent. als je dat nu juist mist?

Toch doorgaan. Buig je knieën en belijd het: ..Heere. ik kan niet bidden, en ik weet niet of ik het ware geloof heb. Maar ik kom tot U. want U alleen kunt me dal geven. Ik

bedoel steeds mezelf: zoek ik U wel oprecht? Wilt U door genade de eerste plaats in mijn leven innemen. Wilt U mij bekeren." In Psalm 65 staat: „Gij hoort het gebed, tot U zal alle vlees komen". Alle vlees, vroom of goddeloos. jong of oud. allerlei soorten mensen, maar God hoort van die allen het gebed.

Verhoon de Heere altijd het gebed?

Wat is eigenlijk gebedsverhoring? Betekent dal nou. dat God geeft wat je vraagt, of betekent het. dat de Heere geeft wat Hij goed voor ons vindt? I)c Heere verhoort soms zo heel anders, dan wij denken. De bekende voorbeelden uit dc Bijbel zijn Mozes. die bad om Kanaan binnen te mogen: Paulus. die vroeg om verlost tc worden van de doorn in zijn vlees. De Heere hoorde die gebeden, maar Hij gaf in Zijn wijsheid iets anders. Daarom moeten wij ook alti jd vragen: ..Uw wil geschiede". Zo deed ook de Heere Jezus in Gethsémané. Kun je het altijd direki merken, dat de Heere je gebed verhoorl?

Nee. maar als je het mag ervaren, is dat wel bijzonder rijk.

In de tijd dat wij in Irian waren, is ons dochtertje Carolien overleden. We waren in verband met haar geboorte in een andere plaats, waar ze toen ook overleed. Cr werd ons gezegd, dat zc verbrand zou moeten worden. Dat was daar de gewoonte. De enige mogelijkheid om haar toch te begraven was. dat we met een vliegtuig naar Landikma terug gingen. Maar het was potdicht van de mist. Geen vliegtuig zou kunnen landen om ons op te halen. Ik heb dat heel eenvoudig aan de Heere voorgelegd, en ik wist toen ik opstond van het gebed, dat de Heere mijn bidden had verhoord. We zijn de koffers gaan pakken en er werd een vliegtuig opgeroepen. hoewel het nog steeds helemaal mistig was. En zomaar opeens kwam er een gat in de mistlaag. Het vliegtuig kon landen, voor ons was de weg om naar Landikma te gaan. geopend. Nadat het vliegtuig weer opgestegen was. keerde de mist terug. De Heere Zelf had ervoor gezorgd, dat ons dochtertje niet verbrand hoefde te worden, maar dat ze kon worden begraven in Landikma. Heel kennelijk had Hij ons gebed verhoord. Toen heb ik mogen roemen in de verdrukking.

Toch kan de Heere ook pas later laten merken, dat Hij het gebed gehoord heeft. Abraham moest 25 jaar wachten op de verhoring. Izak 20 jaar en Mozes 40 jaar. De Heere kan hierdoor ook het geloof oefenen en leren te vertrouwen op het Woord alleen. Dat Woord is waarachtig. En daarin staat dat de Heere hoort. Niet altijd wanneer wij dat verwachten, maar ter bekwamer tijd en dat is Gods tijd. De Heere vraagt dat wij in dat geloof bidden.

Hoe gaai dat?

Die klem ligt op heel ons leven. Bidden in het geloof is een je verlaten op dc Heere. De Heere voor waar houden. Zijn Woord en Zijn beloften voor waar houden. Dc Heere is zo betrouwbaar.

Het fundament om je te verlaten op Hem is Christus, de grote Hogepriester. Als jc dat mag doen. dan merk je achteraf, dat dat geloof was dat de Heilige Geest werkte. De Kananese vrouw verliet zich op de Heere Jezus. Ze bleef als een onwaardige roepen toen Hij schijnbaar niet luisterde. Achleraf zegt de Heere dan: ..Vrouw, groot is uw geloof".

Waarom noemt de Heidelberger Catechismus het gebed liet voornaamste stuk der dankbaarheid.'

Het doel van de Heere met ellende en verlossing is tic dankbaarheid. Zondaren worden liefhebbers van Zijn wet. De dankbaarheid zoals de Catechismus die noemt, blijkt in de dagelijkse bekering: het willen leven naar Zijn wet. En die wet kun je alleen maar biddende betrachten. Dit gebed is nodig: ..Heere. ik kan niet naar Uw gebod leven, maar helpt U me toch alstublieft. Geeft U mij toch dc kracht!". Dan wordt God verheerlijkt. Het gebed als voornaamste stuk der dankbaarheid is dus maar niet zeggen: ..Dank U. dank U. Heere". maar het is een leven in gemeenschap met dc Heere. een leven aan Zijn voeten. Nergens wordt God meer verheerlijkt, dan waar wij van Hem afhankelijk zijn. Hem aanbidden en Zijn grote Naam prijzen.

Wat bedoelt Paulus met de woorden: . Wij weten niet wat wij bidden zullen gelijk het behoort '' (Rom. 8:26)?

Het betekent niet. zoals vaak

gedacht wordt: wij kunnen niet behoorlijk, niet goed bidden. Het gaat in dit gedeelte over het zuchten van de schepping, van de kerk en van de Geest om de verlossing, de wederherstelling van alle dingen. Nu is er nog het lijden, het zuchten. We verliezen de heerlijke toekomst uit het oog. de erfenis. Daarom komt de Geest onze zwakheden te hulp, want wij vertragen zo vaak. dan zien we de erfenis niet meer. Maar dan komt de Geest, om de ogen weer te openen voor die erfenis. Dan kunnen wc het lijden weer dragen. Dan bidt de Geest Zélf voor ons. Want wij weten niet te bidden gelijk het behoort. Wij weten Gods raad niet. wij weten niet waar we om moeten vragen, juist met het oog op de toekomst, maar de Geest weet dat wel. Hij zucht naar de volmaaktheid. naar dc wederkomst van Christus.

We gaan weer wal meer terug naar ons thema. In deze dagen wordt er in hel land biddag gehouden. Heeft biddag houden zin. als de hemel van koper lijkt?

Ja. juist! Juist dan heeft biddag houden zin. want bidden helpt. De hemel kan van koper lijken, maar het is niet zo. De Hogepriester is er. Hij hoort! Hij reinigt gebeden van zondaren en legt ze voor aan Zijn Vader. Dat doet Hij op grond van Zijn verdiensten. En op grond van Zijn verdiensten kan de Vader horen; en vérhoren, datgene wat Hij goed vindt. Om biddag te houden hebben we Christus nodig. Alleen om de grote Hogepriester. Die met het offer van Zijn bloed is binnengegaan in het binnenste heiligdom, kan God ons zegenen.

Als we biddag houden, vragen we om een zegen over ons werk. De Heere wil om die zegen gebeden zijn. Dat is op zich al reden genoeg om biddag te houden. Verder ga je als je biddag houdt, nadenken over dc vraag: ..Waar bid ik om'? Wat heb ik echt nodig'? " Wij bidden vaak om voorspoed. Maar voorspoed kan ook een vloek zijn. en tegenspoed een zegen. De tijd dat onze Carolien overleed, was een tijd van tegenspoed, en toch was het een tijd van grote zegen.

Dominee, over een onderwerp als 'het gebed' zou nog veel meer ie zeggen zijn. Maar alswe nu komen tot een afronding van dit gesprek, wat zou u dan tenslotte nog tegen onze jonge mensen willen zeggen?

Ik zou wat willen vragen. Ik zou willen vragen: „Wannéér bid je eigenlijk'? " Je doet er namelijk goed aan om vaste tijden te hebben om tot God te spreken, om elke dag 'stille tijd' te houden. Spreek met de Heere. en luister ook naar wat de Heere spreekt, door Zijn Woord, of door dat dagboekje dat je leest. Wannéér bid je'? Je mag bidden in moeilijke tijden, als je verkering uit is. of als er ziekte is. Je mag bidden in vreugde-tijden, als je geslaagd bent. of als je beter werd. Wees trouw in het bidden. Laat in je gebed schuldbelijdenis gevonden worden, maak je nood aan de Heere bekend. Ook de nood als je nog onbekeerd bent. geen waar gelovige bent of niet echt bidden kunt. En breng Hem ook dank toe. Vergeet ook dc voorbede voor anderen niet. dichtbij en ver weg. Daar zul je zeker zegen van hebben. En dat gun ik jullie van harte. De Heere hoort. De hemel is niet van koper. Bidden heeft zin. Om Jezus' wil!

H.I. Ambacht

B. S. van Groningen

P. H. Herweijer

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 maart 1992

Daniel | 32 Pagina's

Heeft bidden wel zin, ook als de hemel van koper lijkt?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 maart 1992

Daniel | 32 Pagina's