Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Van buitenaf

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van buitenaf

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Passie

In het blad School - een uitgave van het GMV - stond een interview met Adri van der Ven, de directeur van de evangelische school voor MAVO, HAVO en VWO.

Het onderwijsprogramma op de Passie is een verhaal apart. Hoewel we met regelmaat kijken naar het onderwijsplan van de gereformeerde scholen, want je hoeft niet alles opnieuw te verzinnen.

Docenten zijn in elk geval verplicht bijbelse links in hun programma te verwerken. Thema's uit hun vak worden gekoppeld aan teksten die daarover in de bijbel staan en voor zover mogelijk gebruikt in de lessen. Dat geldt voor alle vakken. Prof. Miei Vanbeckevoort, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het leerplan, ziet er op toe dat alle lessenplannen op elkaar zijn afgestemd qua inhoud en moeilijkheidsgraad. Docenten bespreken onderling wie, om een voorbeeld te noemen, de uitleg gaat doen van het ontleden, iets wat bij alle taalvakken gebruikt wordt. Een eenheid in uitleg moet het voor de kinderen eenvoudiger maken de theorie onder de knie te krijgen. Ook moeten de docenten overal van aangeven hoe het zit met de indeling van de moeilijkheidsgraad van de te leren stof. Zo wordt duidelijk in welke mate de leerlingen kennis vergaren, vaardigheden aanleren, kennis kunnen toepassen, kunnen analyseren, de synthese kunnen ontdekken en vervolgens kunnen evalueren.

Voorrecht

Deze vorm van planning is in de pioniersfase vooral tijdrovend, maar zal op termijn tijdwinst moeten opleveren en een prettig werkklimaat voor docent en leerling. 'We hebben het geluk dat we genoeg personeel hebben dat heel graag wil investeren. Er is een reservoir van 120 docenten dat heeft meegeschreven aan het schoolplan. Zo'n vijftig daarvan hebben aangegeven wel bij ons te willen werken. We hebben dus een perfecte samenstelling qua niveau, ervaring en capaciteiten kunnen maken. De sfeer onder de 28 personeelsleden is goed en iedereen is gemotiveerd. We maken ook geen verschil tussen onderwijsgevend en - ondersteunend personeel. Kijk, ik besef heel goed dat ik rustig een halve dag kan nadenken over een bepaald idee maar dat ondertussen het werk moet gebeuren. En dat doen anderen. Dus de conciërge is van net zo'n groot belang voor het draaien van de school als ikzelf als directeur.'

(School Pleidooi, oktober 2000)

Twee culturen

In het onderstaande stukje schrijft Erwin Kneulen over de ervaringen van een student die na het HEAO naar de Lerarenopleiding is gegaan. Opvallend tot schril zijn de verschillen in aantallen. Maar ook in omgangsvormen. En vooral in het gebruik van computers, 't Is maar een voorbeeld. Toch bekroop mij even dit gevoel: Als dit beeld breder te zien is in de opleidingen zal de kloof tussen maatschappij en school bepaald niet kleiner worden.

Polle de Jong (24) heeft het druk, want handelseconomisch Frans in Tilburg is zijn tweede studie. Het is een studie die voor de afgestudeerde heao'er even wennen is, want er zijn maar weinig studenten en de sfeer op de Fontys hogeschool is veel losser dan op de strak

De Passie staat in Utreclit, vlak bij tiet station Lunetten. De 262 leerlingen (107 in het tweede jaar en 155 in de brugklas) komen vooral uit Utrecht (17 procent), Houten (18 procent) en verder uit de dichtbije tot verre omgeving. Van Maassluis tot Amersfoort, van Haarlem tot Nijkerk. Zo'n 57procent komt uit de evangelische achterban, 43 procent uit de traditionele kerken.

georganiseerde heao in Den Bosch, waar ze honderd studenten tegelijk klaarstoomden.

'Toen ik de heao af had, was ik 22 jaar. Ik wilde graag verder studeren. Of de werkgevers stonden te dringen, zoals je wel eens hoort beweren? Daarvan hebben wij niet zoveel gemerkt.' Doorstuderen dus. 'Frans, dat leek me wel wat. Maar dan niet op de universiteit, daar moet je door allerlei theorie en literatuur, ik wilde vooral snel goed de taal Ieren.'

Zo kwam Polle terecht op wat officieel de lerarenopleiding is. 'Ik heb al een stage gelopen in het onderwijs, maar lesgeven zie ik niet zitten, leder jaar weer dezelfde werkwoorden uitleggen, dat vind ik geen intellectuele uitdaging.'

Gelukkig is er ook de relatief nieuwe 'economischlinguïstische variant', een heel klein studietje met een paar docenten. 'Maar wel leuk', zegt Polle, 'we krijgen vaak les van een Franse docente die zelf een bedrijf heeft. Daar leer je veel van.' Wennen is het wel. 'Op de heao vroeg je heel beleefd aan docenten: heeft u even tijd voor me? Hier hebben ze alle tijd en vinden ze het geen probleem om een vak aan te passen. De docenten op de lerarenopleiding zijn wel vrij eigenwijs - ze zullen bijvoorbeeld niet snel computers in het onderwijs invoeren. Dat vond ik een beetje vreemd, want je zou toch zeggen dat een docent die docenten opleidt, de nieuwste lesmethode gebruikt. Op de heao waren ze daar veel sneller mee. Tegelijkertijd zijn de meeste studenten op de lerarenopleiding, hoe zal ik dat zeggen, nog veel meer in ontwikkeling dan de studenten op de heao. Dat is netjes geformuleerd, ja.' (Trouw, 15-9-2000)

W.P. van Kempen

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 december 2000

De Reformatorische School | 52 Pagina's

Van buitenaf

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 december 2000

De Reformatorische School | 52 Pagina's