Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uit het Europese Parlement

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit het Europese Parlement

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

ABORTUS

De maartvergadering begon met de afronding van een debat over abortus. Hiermee was aan het eind van de zitting van februari een begin gemaakt. De aanleiding was een ontwerpresolutie, ingediend door de Nederlandse mevrouw Van Dijk (Groen Links) en medeondertekend door een aantal vrouwelijke leden van de Socialisten en Verenigd Links. Hierin werden Ierland en België scherp gekritiseerd wegens het verbod dat daar op abortus bestaat. Bovendien werd geëist dat het verbod op het verstrekken van informatie over abortusmogelijkheden in andere landen, dat een Ierse rechter onlangs uitsprak, zou worden opgeheven. In de resolutie werd uitgesproken dat dit in strijd is met de EG-regels betreffende de Interne Markt die voor 1992 vrij verkeer van diensten voorschrijven.

De christendemocraten laakten het feit dat onder de schijn van vrije dienstverlening voor vrijheid van abortus werd gepleit. Bovendien, dat een debat over zo'n gewichtige kwestie via een beknopte resolutie, en niet op grond van een grondig uitgewerkt rapport plaatsvond. Een groot aantal christendemocraten weigerden dan ook aan de stemming deel te nemen. Diverse anderen spraken zich in een stemverklaring afwijzend uit.

De heer Van der Waal herinnerde in zijn stemverklaring aan het feit dat het Ierse volk zich enkele jaren geleden door middel van een referendum met overweldigende meerderheid tegen abortus heeft uitgesproken. Sindsdien is het bij de Ierse grondwet verboden. „Het betreft hier een voluit Ierse zaak, waarin de EG geen enkele bevoegdheid heeft. Het is buitengewoon triest dat thans de vrijheid om ongeboren menselijk leven te doden wordt geclaimd als een economische dienstverlening. Universeel geldende regels van onze Schepper of levensbeschouwelijke overwegingen komen er niet aan te pas. Maar zijn er voor de indieners dan geen sociale redenen om de beschermwaardigheid van ongeboren leven buiten discussie te stellen? Het is toch niet in strijd met de beginselen van het Socialisme om naast de zorg voor flora en fauna op te komen voor het meest weerloze menselijk leven? De EG-regels worden hier misbruikt en als breekijzer ingezet tegen het eigen karakter van een lidstaat."

Het Parlement besliste uiteindelijk met 140 stemmen voor en 60 tegen. Een uitslag die gezien het ontbreken van veel christendemocraten niet representatief is voor de verhoudingen binnen het Parlement. Wel is in het EP sinds de laatste verkiezingen het linkse blok duidelijk m grootte toegenomen. Overigens zal de uitspraak geen gevolgen hebben. De Commissie had al eerder erkend op dit terrein geen bevoegdheden te hebben.

DE INTERGOUVERNEMENTELE CONFERENTIE

Zoals bekend hebben de regeringsleiders van de 12 lidstaten, op hun bijeenkomst in december 1989 in Straatsburg, besloten om een zogenaamde Economische en Monetaire Unie (EMU) tot stand te brengen. Het economische- en financiële beleid van de lidstaten zal daarin nauw aan elkaar gekoppeld worden. Dat veronderstelt dat een aantal bevoegdheden die op deze terreinen nu nog aan de lidstaten zijn voorbehouden, in de toekomst op Europees niveau komen te liggen. Op monetair gebied betekent het dat een stelsel van Centrale Banken in het leven wordt geroepen waarbinnen het monetair beleid wordt gevoerd. Het streven is om op die wijze tot vaste wisselkoersverhoudingen tussen de munten van de EG-landen te komen en tenslotte ook tot een gemeenschappelijke munt. Het huidige EG-Verdrag voorziet niet in deze mogelijkheid. Daarom is een Verdragswijziging nodig waarin de genoemde bevoegdheidsoverdracht wordt geregeld. Ter voorbereiding hiervan is besloten een Intergouvernementele Conferentie te houden in december a.s. Het Europese Parlement debatteerde in maart jl. over een rapport van de Britse Socialist Martin, waarin werd verlangd dat behalve Verdragswijzigingen voor het in stand brengen van een EMU, ook veranderingen in het Verdrag zouden worden aangebracht om op andere terreinen meer bevoegdheden aan de Europese instellingen te geven. Met name werden genoemd het milieu, de sociale sector en het buitenlands beleid. Voor het Parlement moeten er meer bevoegdheden komen om het zogenaamde „democratische gat" te dichten. Martin beweert in zijn verslag dat bur­

gers van de lidstaten warm lopen voor de politieke eenwording van Europa. In onze bijdrage werd erop gewezen dat bewijs hiervoor ontbreekt. Juist het tegenovergesteld is te zien. Volgens een opiniepeiling van november 1989, komt de eenwording van Europa voor de ondervraagden onderaan op de prioriteitenlijst. Ook de deelname aan de Europese verkiezingen loopt sinds 1979 steeds verder terug.

Nauwere samenwerking tussen EP en nationale parlementen biedt naar zijn oordeel de beste mogelijkheden om de democratische controle op de Europese besluitvorming te versterken. Er wordt steeds gepleit het EP meer bevoegdheden te geven. Maar is dit terecht, gezien de werkwijze van het EP? Daaraan kan nog veel verbeterd worden. Regelmatig wordt gedebatteerd over onderwerpen die buiten de bevoegdheden van het EG vallen en maar al te vaak vinden stemmingen plaats waaraan slechts door een kleine minderheid van de leden wordt deelgenomen.

LUCHTVAARTLIBERALISATIE

Aan de orde was een tweede pakket voorstellen om te komen tot verdere liberalisatie van de Europese luchtvaart. De voorstellen uit eerste pakket (1987) leverden nauwelijks meer concurrentie op. Daarom diende de Commissie verdergaande voorstellen in. Voorstellen over tarieven, toegang tot de markt, verdeling van stoelen en mededinging. Nieuw was dat de Commissie inzake vliegroutes naar landen buiten de EG, bepaalde bevoegdheden wil overnemen van de lidstaten.

Het EP wilde niet zover gaan als de Europese Commissie. Het wil dat hdstaten, voorlopig tot 1 januari 1993, toch nog een flinke vinger in de pap hebben bij het goedkeuren van tarieven. Ten tweede wilde het EP (lees: de parlementariërs van de zuidelijke lidstaten), dat charters ook worden meegenomen bij de verdeling van stoelen op routes in de EG. Dit zou voor landen als Nederland, dat een groot aandeel heeft in de chartermarkt, erg nadelig zijn.

De heer Van der Waal sprak zich uit tegen een voorbarige bemoeienis van de Commissie met akkoorden over vliegroutes vanuit de EG naar landen daarbuiten. Deze overeenkomsten zijn het resultaat van vaak moeizame onderhandelingen. Het is ongewenst dat de Commissie zich met een onderdeel hiervan (de tarieven) gaat bemoeien. Mocht de Commissie bevoegdheden krijgen om zich te gaan inlaten met het externe beleid van de luchtvaart, dan dient dat in een samenhangend pakket voorstellen aan de orde te komen. De amendementen die door ons op dit punt waren ingediend werden in de vervoerscommissie aangenomen. Ook kregen ze steun van een meerderheid in het Parlement. Voorts werd van onze kant naar voren gebracht dat de charters niet in de verdeling van stoelen tussen luchtvaartmaatschappijen hoorden te worden meegeteld. Voor charters bestaat er namelijk een vrije markt. Door ze nu onder de verdelingsregels te brengen, betekent de klok van de interne markt terugdraaien.

LANDBOUWPRIJZEN

In het prijzendebat voor het oogstjaar 1990/1991 namen de graanprijzen een centrale plaats in. Vooral voor de afgevaardigden uit de noordelijke landen.

Van diverse kanten en ook door Van der Waal, werd gesteld dat het stelsel van stabilisatoren dat hiervoor was ingesteld niet bevredigend heeft gewerkt. De prijzen zijn wel gedaald. maar de beoogde gelijktijdige produktievermindering is uitgebleven. Als gevolg hiervan komen de graantelers in bepaalde regio's van de EG in ernstige moeilijkheden. Verdere prijsdalingen als gevolg van het systeem van stabilisatoren zijn onvermijdelijk als de produktie voor de EG boven de 100 miljoen ton blijft uitgaan. De oplossing van het probleem moet dan ook gezocht worden in beheersing van de produktie in de hele EG. Het is niet goed dat boeren in het ene land met een prijsdaling worden gestraft omdat men in andere landen niet aan de produktievermindering (door braaklegging) heeft meegedaan.

Als verzachtende maatregel stemde Van der Waal, met een kleine meerderheid van het Parlement, in met een aantal voorstellen die de prijzen voor de korte termijn wat verbeteren. Maar voor de langere termijn moet de oplossing gezocht worden in een beter evenwicht tussen vraag en aanbod. Daarmee wordt ook de basis voor prijsherstel gelegd.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 april 1990

De Banier | 22 Pagina's

Uit het Europese Parlement

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 april 1990

De Banier | 22 Pagina's