Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Van Scheba naar Jeruzalem

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van Scheba naar Jeruzalem

‘…totdat ik gekomen ben en mijn ogen dat gezien hebben…’ 1 Koningen 10:7m

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Eigenlijk is het méér dan een excursie of werkbezoek: de onmetelijke reis die de koningin van het zuiden (Scheba, vermoedelijk het huidige Jemen) maakt naar Jeruzalem. Deze reis, dwars door hete woestijnen en onherbergzame gebieden, maakt ze niet uit handelsmotief of om politieke redenen. Uiteindelijk ook niet om haar eigen wijze van leidinggeven in Scheba te verbeteren. Ze had het gerucht van Sálomo gehoord.

Wat heeft deze vorstin precies gehoord? De Bijbel schrijft: ‘het gerucht van Sálomo aangaande de Naam des HEEREN’. De kanttekening (2) schrijft: ‘Hiermede wordt aangewezen de oorzaak van de grote vermaardheid van Salomo; dewelke was niet alleen zijn hoge wijsheid, waarmede hij alle mensen overtrof (1 Kon. 4:30, 31), maar inzonderheid de wonderbare wijze zoals hij dezelve metterhaast door een ingestorte gave der verlichting (…) van de HEERE verkregen had’. Het horen van de ‘verkregen wijsheid van God’ gaf de koningin van Scheba een groot verlangen om het volk en de vorst van Israëls God te bezoeken. Met een grote delegatie en beladen met goud en kostbaarheden, komt ze aan in Jeruzalem.

Gezien
Wat deze vorstin te zien krijgt, overtreft haar stoutste verwachtingen. Het lijkt een droom. Het is niet minder dan de helft van wat ze gehoord heeft. Nee, het is net andersom: de helft is haar niet aangezegd. Ze ziet het prachtige paleis, de eetzaal, de vele dienaren en de kunstige galerij die leidde naar de tempel. Sálomo zocht het vaak hogerop, bij zijn God, de bron van alle wijsheid. De Heilige Schrift zegt ook dat ze al de wijsheid van Sálomo ziet. In de gesprekken met hem ontdekt ze het geheim. Sálomo vreest God. Dat is het dan ook vooral geweest, wat die hooggeplaatste koninklijke vrouw uit het heidendom zo roemt, als zij met Salomo kennis heeft gemaakt. ‘Geloofd zij de HEERE HEERE uw God, Die behagen in u heeft gehad om u op de troon Israëls te zetten; omdat de HEERE Israël in eeuwigheid bemint, daarom heeft Hij u tot koning gesteld, om recht en gerechtigheid te doen’ (vers 9). Het moet wel een buitengewone God zijn, die God van koning Sálomo. Ongetwijfeld heeft Sálomo van die heerlijke God, in Wiens Rijk hij mocht dienen, verteld.

Geloofd
Zou het tot zegen geweest zijn voor deze vrouw? Op grond van Jezus’ woord (Matth. 12:42) menen we van wel. Zij zal spreken op de oordeelsdag: ‘Ik heb er een wereldreis voor overgehad om Sálomo te ontmoeten; wat hebt u gedaan?’ Meer dan Sálomo is Jezus. Zijn goed gerucht mag worden doorgegeven. Bent u, ben jij, geleid door Gods Geest, gekomen aan Zijn voeten? Mogen wij weten door een waar geloof met Hem verbonden te zijn?


Ds. B. Labee is predikant van de gereformeerde gemeente van Veenendaal. Hij is werkzaam geweest in het basis- en middelbaar beroepsonderwijs.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2015

De Reformatorische School | 52 Pagina's

Van Scheba naar Jeruzalem

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2015

De Reformatorische School | 52 Pagina's